Vilken sida på vägen??Leda häst

Sv: Vilken sida på vägen??Leda häst

Det spelar ju ingen roll... om du nu inte åker hem till Finland.

här ska hästen vara på höger sida. Punkt!

Jag gör det jag finner vara mest trafiksäkert helt enkelt. Betalar hellre böter än riskerar skador på mig och hästen, fast det är högst osannolikt att farbror blå skulle göra nåt annat än uppmana en att byta sida, om de överhuvudtaget skulle bry sig.
Sålänge folk bakom en ratt inte har vett att anpassa fart och avstånd så
kommer jag att leda hästen på vä sida av vägen, mao lär jag göra det så länge jag lever.

Förresten är jag är inte från Finland, var du nu fick det ifrån.

här ska hästen vara på höger sida. Punkt!

Och jag har alltid trott det är vänster ända tills jag läste den här tråden inklusive Transportstyrelsens bestämmelser:confused:.
Jag har alltid fått lära mig att rider gör man på höger sida vägen (för då räknas man som fordon) och leder gör man på vänster sida (eftersom man då ej räknas som fordon). Detta har jag fått höra på ridskolor, av olika instruktörer, läst i böcker etc. Även poliser har sagt det till mig. Aldrig någonsin hört något annat. Jag tror vi även lärde oss samma på körskolan fast gällande cykel.

Hur kan det ha blivit så fel? Har det funnits bestämmelser om att leda på vänster tidigare som sedan ändrats?

Hästen räknas som ett fordon varesig med ryttare eller inte. Dock ett opålitligt sådant.
Det är för både häst o bilförares säkerhet.
att man inte helt plötsligt har en häst en halvmeter ifrån fronten runt en kurva eller krön. tänk tanken:eek:

Hästen räknas som ett fordon varesig med ryttare eller inte. Dock ett opålitligt sådant.
Det är för både häst o bilförares säkerhet.
att man inte helt plötsligt har en häst en halvmeter ifrån fronten runt en kurva eller krön. tänk tanken:eek:

Så du menar att det är inget problem att få hästens bakdel en halvmeter ifrån fronten efter en kurva eller ett krön?

Som bilförare ska mán kunna stanna inom siktsträckan. Om folk körde med det i åtanke så hade många olyckor kunnat undvikas.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 791
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 635
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet