Vilken sida på vägen??Leda häst

Sv: Vilken sida på vägen??Leda häst

Jag ledar alltid från höger

ruskar liv i en gammal tråd.

Detta kom på tal för ett tag sedan och jag hävdade då att man ska leda på vänster sida för att den då inte räknas som forton, precis som en cykel.

Jag leder alltid på vä sida av vägen och har även hästen på min vänstra sida. Det kommer jag att fortsätta med oavsett vilka regler som gäller eftersom jag vill ha den trafik som är närmst mig och hästen ska komma framifrån. En säkerhetsfråga helt enkelt.

På den här finska sidan hävdar man följande:

http://www.liikenneturva.fi/www/sv/sakerhetsinfo/djur/hastar.php

"Då man rider på väg skall man rida på dess högra sida. Ryttaren skall leda hästen på vägens vänstra sida, samma sida som fotgängarna använder."

Men det verkar som att det är andra regler i sverige.

Eftersom delar av trafiklagstiftningen är nationell kan man aldrig ta ett annat lands lagstiftning så där rakt av. Mycket möjligt att man ska leda på vänster i sida i Finland men det innebär inte att det samma gäller i Sverige eller något annat land för den delen.

Eftersom delar av trafiklagstiftningen är nationell kan man aldrig ta ett annat lands lagstiftning så där rakt av. Mycket möjligt att man ska leda på vänster i sida i Finland men det innebär inte att det samma gäller i Sverige eller något annat land för den delen.

Var det inte precis det som framgick av mitt inlägg? Läs sista meningen igen....

Nej det gjorde det inte.
Men det verkar som att det är andra regler i sverige.
är ju redan sedan länge konstaterat att det är andra regler i Sverige.
Så att ta en gammal tråd plötsligt väcka den till liv och länka till finska regler ger lite fel budskap.

Samtidigt verkar det som att man kan få ett annat besked om man ringer till trafikverket och det är väl lite märkligt.

Det säger sig självt att om nu hästen m¨ste ledas på vägen- att den ska ledas på höger. Inte ha mötande trafik direkt mot nosen.
Människan ska vara emellan.

kl..

Då de flesta hästar är vana med att gå på den högra sidan om ledaren så känns det mest bekvämt för mig att ha hästen där när jag är i trafiken.
Därför leder jag hästen på höger sida av vägen så jag går på yttersidan a hästen.

Hästar är vanedjur.
min är iallafall vana vid att möta trafik på vänster sida.

en gång fick jag ett möte med en moppe på andra sidan av hästarna varav den ena kastade sig mot mig o den andra bakåt:mad:

De ska kunna kasta sig UT från vägen.

min ena har som ung kastat sig in mot fordon då jag tömkörde. Jag vet om det o tänker inte chansa.
Jag ska vara emellan fordon o häst- skyddar den.

*KL*
Tycker att man ska ledträna sin häst från båda sidor. Alla mina hästar går utmärkt att leda från båda sidor. Då slipper man fundera så mycket över om hästen "klarar av" om man skulle behöva byta sida någon gång, t.ex. om det skulle stå ett lastbilssläp eller liknande på sidan av vägen (bor i Norrland så det händer titt som tätt). Alla vill ju att sina hästar ska vara liksidiga i ridningen, så varför inte även i hanteringen från marken?

Det säger sig självt att om nu hästen m¨ste ledas på vägen- att den ska ledas på höger. Inte ha mötande trafik direkt mot nosen.
Människan ska vara emellan.

Varför är detta självklart?

För mig är det tvärtemot självklart att den trafik som passerar närmst hästen ska komma framifrån så att hästen ser den väl. Oavsett går jag alltid mellen hästen och trafiken.

Min häst har inga problem att bli ledd från olika sidor, det är liksom grunden i träningen anser jag att man kan göra saker, och vistas, på båda sidor om hästen.

Kan tillägga att vid kurvor med skymd sikt så väljer jag att i god tid gå över på den sida där jag och hästen har bäst chans att bli upptäckta i tid av både bakifrån- och framifrånkommande trafik.

Varför ska trafiken som hästen ser vara nära? Var finns då marginalen om hästen skuttar till?
Visst ska de gå att leda på båda sidor, men i trafiken är hästen ett fordon o ska passeras på vä. sida.
Man räknar inte med att hästar leds.
Du har mkt mindre "grepp" på hästen till fots.

hästar ser bra bakåt oxå- vettu.

Hästar är vanedjur.
min är iallafall vana vid att möta trafik på vänster sida.

en gång fick jag ett möte med en moppe på andra sidan av hästarna varav den ena kastade sig mot mig o den andra bakåt:mad:

De ska kunna kasta sig UT från vägen.

min ena har som ung kastat sig in mot fordon då jag tömkörde. Jag vet om det o tänker inte chansa.
Jag ska vara emellan fordon o häst- skyddar den.

Nu förstår jag inte riktigt..
Jag har sagt exakt samma sak som dig och ändå måste du förklara dig..
Eller är det jag som inte fattar.
Som jag förstått det leder du hästen på högersida av vägen för att inte möta trafik direkt i nosen. Och du har hästen på din högra sida så att den kan hoppa ut från vägen om något inträffar.
:confused:

Du tömkörde (!!!!!!!:eek:) på vägen????

Varför ska trafiken som hästen ser vara nära? Var finns då marginalen om hästen skuttar till?
Visst ska de gå att leda på båda sidor, men i trafiken är hästen ett fordon o ska passeras på vä. sida.

Grundat på vad???

Jag tömkörde på en grusväg med väldigt lite trafik- ett enda hus i änden;)

Sitter du på har du ben för att ev. parera hästens kropp o inte bara med huvudlaget

För att hästen ser bättre i god tid vad det är som kommer emot den.
Det finns ytterligare en aspekt på detta och det är att JAG vill se den trafik som kommer närmst oss i god tid (och jag har iallafall inga ögon i nacken). Jag vill kunna bedömma om det är en galning som kommer emot oss eller en som visar hänsyn så att jag kan anpassa min och hästens placering.

Var har du marginalen om hästen skuttar till på höger sida? Marginalen blir ju inte större om man går på ena eller andra sidan av vägen.

Hur kan du uttala dig om att "man inte räknar med att hästar leds", vem räknar med vad?

Ang att ha "grepp" på hästen så är det högat individuellt om det är mest lämpligt att sitta på eller inte. Min knappt inridna unghäst skulle jag aldrig få för mig att rida längs vägen, däremot är vi tvungna att gå en km på en 70-väg för att komma till träningen och det har hon inga problem med.

Men mötande bilar är ju i den andra körbanan.
Fattar inte varför du vill gå nära dem:confused:

Det finns inte ngt i trafikförordningen i sverige iallafall där man har med ledande av häst.
häst med ryttare- annars räknas den som lös.:grin:

mötte just en ryttare på vägen där det är livsfarligt att t o m gå.:eek:

Det finns transporter:idea:

Men mötande bilar är ju i den andra körbanan.
Fattar inte varför du vill gå nära dem:confused:

Det finns inte ngt i trafikförordningen i sverige iallafall där man har med ledande av häst.
häst med ryttare- annars räknas den som lös.:grin:

mötte just en ryttare på vägen där det är livsfarligt att t o m gå.:eek:

Det finns transporter:idea:

Jag vill inte gå nära bilar alls men framförallt vill jag inte ha dem precis bakom röven på mig och hästen och det får jag om jag går på höger sida av vägen.

Jag vill ha det "farligaste" så jag och hästen kan SE det i god tid.

http://www.transportstyrelsen.se/sv...llstolsburen-rullskridskor/Hastar-i-trafiken/
Här kan du läsa om att "dom" tydligen tagit ställning ändå...

Finland däremot är av åsikten att ledande av häst görs på vänster sida av vägen vilket i mina ögon är mkt vettigare.

Senast ändrad:

Så du kan inte se vägen framåt om du går på hö. sida:confused:

Vari ligger skillnaden.:confused:

finnarna... vet inte inte vad en ryttare är= ngn som SITTER till häst.
Ryttaren skall leda hästen på vägens vänstra sida, samma sida som fotgängarna använder."
:rofl:................

Du är rolig du.....

Vad är du du inte fattar? Jag vill inte att den bil/buss/lastbil/grävmaskin som passerar mig och hästen på minst avstånd ska komma bakifrån utan jag vill kunna se den i god tid så att jag kan anpassa min och hästens placering och ev ge tecken om att föraren ska sänka farten. Om jag leder hästen på vänster sida av vägen så kommer jag automatiskt att få bakomvarande fordon en bra bit ifrån oss bara genom att den kör på motsatt sida av vägen. Tror inte att jag kan förklara min ståndpunkt tydligare och eftersom du sannolikt är den enda som inte begriper det jag skriver så sätter jag punkt här.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 791
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 635
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar