J
JuliaAndersson_
Sv: Vilken sida på vägen??Leda häst
Jag ledar alltid från höger
Jag ledar alltid från höger
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ruskar liv i en gammal tråd.
Detta kom på tal för ett tag sedan och jag hävdade då att man ska leda på vänster sida för att den då inte räknas som forton, precis som en cykel.
Jag leder alltid på vä sida av vägen och har även hästen på min vänstra sida. Det kommer jag att fortsätta med oavsett vilka regler som gäller eftersom jag vill ha den trafik som är närmst mig och hästen ska komma framifrån. En säkerhetsfråga helt enkelt.
På den här finska sidan hävdar man följande:
http://www.liikenneturva.fi/www/sv/sakerhetsinfo/djur/hastar.php
"Då man rider på väg skall man rida på dess högra sida. Ryttaren skall leda hästen på vägens vänstra sida, samma sida som fotgängarna använder."
Men det verkar som att det är andra regler i sverige.
Eftersom delar av trafiklagstiftningen är nationell kan man aldrig ta ett annat lands lagstiftning så där rakt av. Mycket möjligt att man ska leda på vänster i sida i Finland men det innebär inte att det samma gäller i Sverige eller något annat land för den delen.
är ju redan sedan länge konstaterat att det är andra regler i Sverige.Men det verkar som att det är andra regler i sverige.
Det säger sig självt att om nu hästen m¨ste ledas på vägen- att den ska ledas på höger. Inte ha mötande trafik direkt mot nosen.
Människan ska vara emellan.
Hästar är vanedjur.
min är iallafall vana vid att möta trafik på vänster sida.
en gång fick jag ett möte med en moppe på andra sidan av hästarna varav den ena kastade sig mot mig o den andra bakåt
De ska kunna kasta sig UT från vägen.
min ena har som ung kastat sig in mot fordon då jag tömkörde. Jag vet om det o tänker inte chansa.
Jag ska vara emellan fordon o häst- skyddar den.
Varför ska trafiken som hästen ser vara nära? Var finns då marginalen om hästen skuttar till?
Visst ska de gå att leda på båda sidor, men i trafiken är hästen ett fordon o ska passeras på vä. sida.
Man räknar inte med att hästar leds.
Du har mkt mindre "grepp" på hästen till fots.
hästar ser bra bakåt oxå- vettu.
Varför ska trafiken som hästen ser vara nära? Var finns då marginalen om hästen skuttar till?
Visst ska de gå att leda på båda sidor, men i trafiken är hästen ett fordon o ska passeras på vä. sida.
Man räknar inte med att hästar leds.
Du har mkt mindre "grepp" på hästen till fots.
hästar ser bra bakåt oxå- vettu.
Men mötande bilar är ju i den andra körbanan.
Fattar inte varför du vill gå nära dem
Det finns inte ngt i trafikförordningen i sverige iallafall där man har med ledande av häst.
häst med ryttare- annars räknas den som lös.
mötte just en ryttare på vägen där det är livsfarligt att t o m gå.
Det finns transporter
................Ryttaren skall leda hästen på vägens vänstra sida, samma sida som fotgängarna använder."