Vilken sida på vägen??Leda häst

charmant

Trådstartare
På vilken sida av vägen ska man gå om man leder sin häst?Vi måste gå på väg för att komma till och från hagen varje dag....Alla vet ju att man rider på höger sida men på vilken leder man??Räknas man fortfarande som fordon eller?Men ska väl ha djuret närmast vägkanten och eftersom man leder hästen på höger sida(oftast ialla fall)så blir det ju bakvänt att vara på vänster sida av vägen.
Vi har delade meningar om detta i stallet...hjälp oss reda ut det.

Sv: Vilken sida på vägen??Leda häst

Enligt lagen ska man ju leda cyklar på vänster sida, antar att det är detsamma med hästar. Om du rider räknas ju hästen som ett fordon, därav höger sida, men om du leder så är "ni" väl fotgängare? Jag har alltid fått lära mig att man leder hästar på vänster sida enligt lagen.
Men, enligt din egen säkerhet och hästens så är det ju bäst om du är emellan hästen och trafiken, alltså hästen går ytterst. Ska du då leda hästen som du brukar så måste du ju gå på höger sida av vägen, alternativt gå på vänster sida av vägen och själv gå på "fel" sida om hästen. Jag tror (TROR) lagen säger att du skaleda hästar på vänster sida.
Jag själv däremot leder på den sida som det passar bäst för tillfället om jag ska en kortare sträcka, typ om hagen är på samma sida som vägen jag ska till så går jag inte till andra sidan av vägen, utan jag går på den sida som jag ju ändå ska svänga åt. Och jag leder hästen på den av mina sidor som gör att jag går emellan den och trafiken. Om jag ska en längre sträcka leder jag hästen på höger sida, för det är ändå den sidan som hästen är van vid att gå på. Lagen struntar jag i, gör vad jag anser vara säkrast vid det tillfället.

Vägtrafikförordningen säger höger.
Det gäller oavsett om du rider, kör, leder eller driver (vallar) häst eller kreatur.

Finns den en vägren ska du använda den.

Jag kollade upp detta förra året. Ringde till flera olika. Fick svaret Leda på vänster rida på höger.
Då du räknas som ett fordon.

Men jag gör det som känns bäst och säkrast med djuret.
Jag går också på väg varje dag.

Nu med föl och sto har det varit lite lurigt.
Fölet är inte van att gå påvägen. Folk kör som idioter.
Har haft gula västar på och för att sakta ner trafiken. Några saktar in.

Ta det bara lugt och försiktigt

Så här säger trafikreglerna enligt vägverket:

"Bestämmelser
Här följer några bestämmelser som kan vara viktiga att tänka på för den som leder häst, rider eller kör häst och vagn.

* Alla trafikanter ska iaktta den omsorg och varsamhet som krävs för att undvika olyckor.
* Man ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Om det finns vägren ska man använda den på den.
* Man får inte färdas på gång- eller cykelbanor.
* Man får inte färdas på motorväg eller motortrafikled.
* Hastigheten får aldrig vara högre än att "föraren" behåller kontrollen över "fordonet" och kan stanna om det behövs. I vissa särskilda fall ska man hålla tillräckligt låg hastighet, som exempelvis
- där barn finns på eller vid vägen
- vid möte på smala vägar
- i skarpa kurvor och
- vid backkrön
* Bestämmelserna om väjningsplikt och stopplikt gäller. Om man kommer från terrängen in på en väg gäller väjningsplikt.
* Man skall ge tecken när man ska svänga. Tecken ges enklast genom att räcka ut handen, som när man cyklar.
* Kör man med vagn eller släde under mörker skall man ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna skall sitta på vänstra sidan av ekipaget."

Alltså du ska leda på höger sida precis som när du rider.

Det är väldigt konstigt att man får olika besked.
Jag höll på med detta förra året.
Snackade med väg värket polisen ,trafiksäkerhet kontoret mm. Fick andra uppgifter på att leda hästen på vänster sida som du gör med cyckeln.

Cyckeln går du inte med på höger sida. Fordon båda två.
Finns det inget skriftligt papper på vad som gäller ?

någon som kan skaka fram skriftliga papper på vad som gäller.??

Det tidigare svaret är ju skriftligt.
Bara att skriva ut det från vägverket, för det som står på deras hemsida gäller ju oxå som "skriftligt" :)

http://www.vv.se/templates/page3____1410.aspx

"Här följer några bestämmelser som kan vara viktiga att tänka på för den som leder häst, rider eller kör häst och vagn.
...
Man ska färdas på höger sida av vägen, så nära kanten som möjligt. Om det finns vägren ska man använda den."

Är du säker på att cykeln ska ledas på vänster sida?
Innan jag fick körkort och cyklade mycket så skulle man leda cykeln på höger sida också. Efter som den var ett fordon fick den inte ledas mot trafiken. När blev det ändrat? Finns ju tyvärr enhel del trafikregler som man missar när de ändras.

oj oj vad olika svar.Men jag håller mig till höger om det är så vägverket "säger"dom borde ju ha rätt.

Jag tror att leda till höger kan hänga ihop med att du kan framföra en häst till fots om du tömkör (jobbat i skogen tex.) och då räknas det också som ett fordon.

/Jane

Jag gör ständigt "fel"..... :angel:
Jag tycker det känns säkrare för mig och hästen att både gå och rida på Vänster sida så jag möter den trafik som är närmast mig på vägbanan och att den trafik som kör om mig bakifrån är "på andra sidan".....
Förstår att detta är lagvidrigt :angel: men finns det någon annan som, likasom mig, tycker det känns säkrare??

hrm.. personligen tycker jag att d är bra att vara på bägge sidor med hästen, eftersom deras hjärnhalvor inte kopplar information så bra till varandra är d bra om dom får se trafik me bägge ögon.. för att få en säkrare häst. men på större vägar är d klart viktigt att hålla sig till rätt sida.

Finns ingen lag som säger hur en häst ska ledas, däremot är det kvar sen man använde hästar i militären att alla ska leda hästen på vänster sida, man ska sitta upp på vänster sida.. allt detta för d skulle vara lika och se snyggt ut.
Men om man vill ha en säker häst ska man göra saker lika mkt på bägge sidor eftersom deras hjärnhalvor inte kopplar så bra mellan varandra som jag nämnde övanför..

e_s_t_e_t skrev:
Finns ingen lag som säger hur en häst ska ledas, däremot är det kvar sen man använde hästar i militären att alla ska leda hästen på vänster sida, man ska sitta upp på vänster sida.. allt detta för d skulle vara lika och se snyggt ut.
Men om man vill ha en säker häst ska man göra saker lika mkt på bägge sidor eftersom deras hjärnhalvor inte kopplar så bra mellan varandra som jag nämnde övanför..

Nja, militären hade sabel, svärd eller vad det nu heter på vä sida det var därför man satt upp på vä sida av hästen men det var inte det inlägget handlade om utan vilken sida av vägen man ska leda. Inte vilken sida av hästen man går på. Själv går jag framför min häst och har hittills gått på vä sida av vägen men det får jag väl sluta med nu då.

jag bara svarade på vad en annan sa högre upp i tråden...

i stallet där min häst står måste man också leda hästarna en liten bit på vägen. jag år alltid på höger sida, mest för att jag då hamnar mellan hästen och bilarna eftersom jag går på hästens vänstra sida när jag leder den.

ska kanske tilläga att jag inte vet vilken sida som är rätt egentligen

ruskar liv i en gammal tråd.

Detta kom på tal för ett tag sedan och jag hävdade då att man ska leda på vänster sida för att den då inte räknas som forton, precis som en cykel.

Jag leder alltid på vä sida av vägen och har även hästen på min vänstra sida. Det kommer jag att fortsätta med oavsett vilka regler som gäller eftersom jag vill ha den trafik som är närmst mig och hästen ska komma framifrån. En säkerhetsfråga helt enkelt.

På den här finska sidan hävdar man följande:

http://www.liikenneturva.fi/www/sv/sakerhetsinfo/djur/hastar.php

"Då man rider på väg skall man rida på dess högra sida. Ryttaren skall leda hästen på vägens vänstra sida, samma sida som fotgängarna använder."

Men det verkar som att det är andra regler i sverige.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 791
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 635
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar