Sv: Vilken sida på vägen??Leda häst
Enligt lagen ska man ju leda cyklar på vänster sida, antar att det är detsamma med hästar. Om du rider räknas ju hästen som ett fordon, därav höger sida, men om du leder så är "ni" väl fotgängare? Jag har alltid fått lära mig att man leder hästar på vänster sida enligt lagen.
Men, enligt din egen säkerhet och hästens så är det ju bäst om du är emellan hästen och trafiken, alltså hästen går ytterst. Ska du då leda hästen som du brukar så måste du ju gå på höger sida av vägen, alternativt gå på vänster sida av vägen och själv gå på "fel" sida om hästen. Jag tror (TROR) lagen säger att du skaleda hästar på vänster sida.
Jag själv däremot leder på den sida som det passar bäst för tillfället om jag ska en kortare sträcka, typ om hagen är på samma sida som vägen jag ska till så går jag inte till andra sidan av vägen, utan jag går på den sida som jag ju ändå ska svänga åt. Och jag leder hästen på den av mina sidor som gör att jag går emellan den och trafiken. Om jag ska en längre sträcka leder jag hästen på höger sida, för det är ändå den sidan som hästen är van vid att gå på. Lagen struntar jag i, gör vad jag anser vara säkrast vid det tillfället.