Vilken sele till denna vagn?

Sv: Vilken sele till denna vagn?

Nä någon måste komma ut å hjälpa dig eller att du går en körkurs!

Det är stor skillnad på selarna fast du inte ser det.

Enkel bröstsele: bröstan har två ringar på var sida som det sitter en rem från däckeln o en bukgjord i. Där sätter man skaklarna men hästen kan få skav när hästen rör sig men inte selen/skaklarna.

Komplett bröstsele: Lös brösta med draglinor, däckel och baksele. Hästen har stor röselsefrihet och riskerar inte att få skav.
Säljs ofta helt komplett varvid man inte behöver köpa till en massa!

/L

Off topic..

Snigelfarmor & _L_ : Måste bara säga att jag beundrar erat tålamod med att förklara! :bow: Själv skulle jag aldrig orka förklara skillnaden mellan en bröstsele & en skitsele så ofta som ni gör det.

Nej, visst är det otroligt vad vi orkar :D , ibland är det så man vill tejpa fast fingrarna och låta nån annan skriva, men det kliar så för att berätta om en riktig seles makalösa bedrifter! :p

Borde väl egentligen skriva en FAQ på min hemsida och alltid bara hänvisa dit istället för att tjata, sen kanske folk kan lära sig sökfunktionen, och SEN ställa frågor om det som de absolut inte fattar.

Igår var jag ute och jobbade med en häst som ska köras in, hon hade insett sina begränsningar vad gäller körning, och tagit hjälp (av mig :o :eek: ) Och tur det, för det var inget man bara kör in sådär. Det kommer bli en utmaning!

Skulle ni här på forumet som kör häst vara villiga att hjälpa andra mot betalning? Har ni kört in många hästar? Jag har kört in 4-5-6, beroende på hur man räknar.

//jenny

Har du en hemsida? Den skulle vara kul att titta på. Om jag ber riktigt snällt kan jag få adressen då;) ;)

Ok, då får jag vänta då. Det hade varit kul att se kort på din/dina hästar. Sen skriver du alltid så mycket klokt här på buke, så jag kan tänka mig att det blir en intressant sida. Har höga förväntningar... hihi.

glöm inte att jag ibland kan vara en elak "mitch" oxå, jag är egentligen inte alls så snäll som jag är här Muahahaha! ironin flöödar vilt omkring mig.
Jag har lagt ut bilder på mina körhästar.
De heter eller hette i kronologisk ordning: Blomman, Zorro, Illussa, Ilda, Donna Dior, Twilson. De finns här på buke allihop! Mest Donna för det är henne jag debuterade i tävling med.

:D

Försökte mig faktiskt på att förklara en gång då ni inte hunnit se tråden, men efter att ha skrivit bara några rader gav jag upp. :angel:
Och ni skriver inlägg efter inlägg om samma självklara sak! Fantastiskt. :bow:

Hehe jag kopierade från en tråd där jag skrivit om saken en gång men jag borde nog sattsa på en mall :)
Ibland (när pållarna har ledigt :)) sitter man ju här hela dan o bara skriver om samma sak, fast sen har man ju ett brinnade intresse för just det oxå! :banana:
Det behövs fler som håller på de bra selarna, för det finns så mycket skräp som inte borde ens sitta på en häst :(

/L

hehe jag har en ITE loksele.
Den är inte så snygg med lite oregelbundna sömmar o skurna kanter samt att svanskappan (knölig) och däckeln (dålig variant) är en mardröm! Lädret är annars stadigt o troligen hållbart (pga av modifiering (till det bättre) används bara lokorna o skakelremmarna). Varning för nitar! Fast det är ju svenskt så :smirk:
Men ska du ha loksele?
För bröstselen är ju en skitvariant! :eek:
Köp lokselen (börjes billigast), baksele (billigt på tex granngården, lillhastenistav) och draglinor sen ska du helst rikta in dig på att köra tvåaxlat. Med rockard fungerar loksele sämre men det går, då måste du sätta svängeln lågt o köpa däckelunderlägg.
Tycker ändå du ska köpa komplett bröstsele från equilex jag tror den håller till din körning?

/L

Jag har faktisk en gång i tiden köpt en riktig bröstsele från ITE, och den var helt felsydd upptäckte jag när jag fått hem den till Umeå! Lämnade tillbaka den bums. Mitt råd är att inte köpa därifrån, de ska nog hålla sig till hundhalsband. Dessutom säljer de ju inga bra selar, förutom lokselen som är i sämsta laget. Nej, jag kan inte rekommendera dem, trots att det är ett skånskt företag :)

Okej.. Jo har pratat med en annan tjej som säger att jag kan dra en rockard med en "skitsele" så länge, eftersom jag inte kommer köra mer än högst två dagar i veckan..

Vad kan denna tjej om körning. Gissar att hon antingen kör travhästar, eller ett litet russ, eller sitt kallblod, alla med skitsele. är mina fördomar rätt?

2 dagar i veckan tycker jag ingen häst ska behöva dra med en skitsele. Vill du köra så mycket så köp riktiga grejer.

Jämför 2 dagar i veckan med illa passande sadel..inte bra.
Du kunde möjligtvis köpa draglinor och tillverka svängel, så går det ju att någorlunda få den att fungera, men bra blir det aldrig.

Kunde inte filma förresten, det hann bli mörkt, och så red jag den dagen istället. Men genom att läsa alla svängelforum så får du nog en bra bild över hur o varför du ska ha svängel.

/jenny

Om du menar mig så vet jag inte mkt alls om körning, och jag kör ingen häst än utan tömkör bara min f.d travare.

Nej, jag menar puckot som sa att du kunde köra 2 dagar i veckan med en dålig sele såklart, att du inte kan så mycket har jag förstått, vad du däremot ska ha mycket credit för är att du frågar mycket :) :bow:

mvh jenny

Okej, jo för hon hade kört sin häst med en sån, och det hade gått bra..

Som jag skrivit i en annan tråd så står det ju faktiskt i kör-TR att draglinor, svängel och baksele måste användas. Då kan man fråga sig om det är för att det ska bli dyrare att hålla på med körning eller för att det är för hästens skull?

Jag förstår faktiskt inte hur någon som kört mycket och studerat hur selen fungerar kan tipsa om den sortens sele du vill ha. På en shettis kan den kompletterad fungera då remmarna är mer proportionerliga och shettisen oftast inte har lika stora bogrörelser. Men en travare brukar i de flesta fallen ha rätt stora sådana. Har du ändå bestämt dig för att köra, köp en riktigt sele!! Två ggr i veckan tycker jag är mycket. Själv kör jag under vintern nästan bara en gång i veckan och det skulle inte falla mig in att använda skit de gångerna. Vi kör med passande sele och vagn.

Suck.. Problemet är att skitselar överhuvud taget existerar.. Snälla du, GLÖM skitselen och köp en riktig!

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
620
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
529
Senast: Efwa
·
Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
10
· Visningar
1 210
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka