Vilken sele till denna vagn?

Sv: Vilken sele till denna vagn?

Jag blev förvånad, den ser bred ut nämligen.

Frågan är om du har hittat ett hemmabygge här.

Jag skulle vilja att det fanns stoppning på den och så ser jag inte riktigt kvaliteten på de remmar du ska koppla i draglinorna. Det ser klent ut där, men funkar säkert ändå om du ska ha ex en speedcartvagn eller liknande. Var har du hittat denna ovanliga brösta?

/jenny

Gör som du vill man den bröstan är nog inte så mycket att ha, ser klen ut samt är nitad.
Du måste ju ha en däckel/travsele, baksele, draglinor, tömmar o huvudlag. Det blir billigare att köpa allt på en gång "paketpris".

/L

Bilderna på de båda bröstorna är till en travsele. En travare drar vanligtvis INTE i bröstan, utan den är bara till som säkerhet för att däckeln inte ska glida bakåt eftersom en travsulky dras enbart i däckeln. (det är faktiskt sant). Remmarna som sitter baktill på bröstan spänner man bara lite löst runt däckelgjorden...

Okej.. =) Den fick jag av en som jag red hos innan jag fick min lilla goa travare.. =) han hade en fjordhäst som han körde med vagn, ska nog förresten prov köra med en travsulky, kanske, han hade inte den där andra vagnen som jag visa bild på, men han hade en släde, massa olika hjul och massa sitsar.. =) så man kanske kan bygga en egen vagn av det.. :P

Okej, Har hittat en komplett bröstsele fast utan baksele.. =( för 800kr.. :D

Nej, det har du inte :) Du har hittat en skitsele utan draglinor, baksele och högt skakelfäste. :) Leta vidare!

För både din och hästens skull, ta kontakt med en erfaren kusk som kan hjälpa dig.

Nu vet jag ju inget om dig eller hästen, men är det så att du inte har kört förr och/eller vet hur hästen är körd. Så ta hjälp så att du undviker onödiga olyckor.

Om du skriver var i landet du bor så finns det säkert någon här på buke som är van och bor i närheten som kan hjälpa, med allt från lämplig sele, vagn, tillpassning osv.

Lycka till!

Jaha.. :/ Och hur vet du att den är dålig när du inte ens har sett den?? :S, har sett den på bild, även om den är begagnad, använd fyra gånger.. Det finns visst draglinor till den..

jag ska inte säga aldrig, man kan göra fynd! Hittar du en bra sele under 2000, så skicka iväg ett PM till mig. strl ponny eller cob

Okej.. =) den ser ut så här.. :D
Elma__vip

Elma__vip

Elma__vip

Senast ändrad:

japp, en klassisk skitsele. :)

Mitt råd är: köp den inte. Den är inte värd några pengar, kanske några hundralappar om man ska ha den till inkörning eller tömkörning.

Kolla hellre på equilex eller andra exempel på shoppar som jag tipsat om i andra trådar här. Där hittar du kompletta väl fungerande selar som duger att dra vagn med. Och ditt samvete är gott!

/jenny

Om inte jag ser helt fel så tycker jag att den översta och den understa ser väldigt lika ut? förutom att den understa har en baksele också. + två "remmar" som sitter fast i bröstan

:) :) :)

Du ser "helt fel" bröstan är lös på den nedersta, draglinan går bara genom bukgjorden så det ser ut som om den sitter fast.
Du MÅSTE ta hjälp av nån, så att du får klämma, känna o köra häst med riktig sele. Det är skillnad kan jag lova. Då förstår man hela grejen med svängel, baksele och allt som man ska ha för att hålla samvetet helt o hästen hel. Var bodde du?

Elma_vip skrev:
Om inte jag ser helt fel så tycker jag att den översta och den understa ser väldigt lika ut? förutom att den understa har en baksele också. + två "remmar" som sitter fast i bröstan

Den övre är nog mera en "arbets-bröstsele" (nytt ord:) ) Den har dragring i bakänden av bröstan, där man ska fästa skackeln.

Den nedre är en sele med lös brösta där draglinorna fästs direkt i bröstan och skackeln fästs högt uppe på däckeln. (Modell giggsele).

Den övre selen har heller ingen riktigt bra däckelputa. Anliggnningsytan mot hästen är ju minimal och att använda en sån däckel till en gigg eller rockard kan iaf inte jag rekommendera. Kort å gott: En riktig skitsele. (ursäkta uttrycket)

Okej, det vore jätte roligt och bra om du kunde filma nåt.. =) Ja jag har kollat den sidan..

ha ha den sidan tillhör min polare:)
jag har tagit några av fotona:smirk:

Liknande trådar

Körning Hej, har en undran hur ni gör när ni tömkör eller kör häst o vagn när ett fordon närmar sig, antingen framifrån eller bakifrån. Stannar...
Svar
11
· Visningar
620
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Utrustning På en sele finns spänne för själva gjorden och ett spänne som går under hästens mage som sitter fast i bröstan. Undrar hur hårt man...
Svar
11
· Visningar
529
Senast: Efwa
·
Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
10
· Visningar
1 210
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka