Vilken sele är bekvämast?

Sparrisen123

Trådstartare
Självklart förutsatt att selen sitter bra på hunden, annars är ju ingen sele bekväm. Men det finns ju en uppsjö modeller, med ringen att fästa kopplet i på lite olika ställen på ryggen. Det måste ju kännas lite olika för hunden, tänker jag, och likaså är de ju olika mellan frambenen, under magen, runt halsen etc. De jag funderar över/mellan är främst de här modellerna:
soft_dog_harness_puppia.jpg

Skaermbillede-2011-05-09-kl.-14.38.25.png

ancol-padded-dog-harness-459-p.jpg

Sv: Vilken sele är bekvämast?

Jag skulle säga att det beror lite på storlek på hunden.

Har man en liten hund tror jag att puppia selen sipper bäst då den är mjukast. Hurttas y-sele upplever jag som lite stel om man har en mindre hund men funkar super till större hundar. Jag har haft den nästan dagligen till min amstaff i över ett år och jag är nöjd. Det som är med Hurtta selen är att den ligger nära amhålorna = risk för skav.

Jag köpte nyss en amoken sele till amstaffen som jag är super nöjd med. Bra passform, kommer längre bak vilket gör att det är mindre risk för skav och kopplet kan man fästa både fram och uppe på ryggen.

19991066-origpic-387067.jpg

Till sheltie valpen var jag inne på Hurttas y-sele från början men jag upplever dom som sagt ganska stela därför blev det istället en sele från Gustaf och elvita. Samma modell som Hurttas men mjukare och lite nättare.

112300-500x500.jpg

Senast ändrad:

Jag tänkte också på att puppiaselen (det är väl den första?) verkar mjukast, men tänker också om det inte finns risk för skav med tanke på att det blir en ganska stor yta som selen trycker på?
Är det någon speciell anledning till att du inte tycker den verkar lika bra för större hundar? Eller den kanske inte finns i så stora storlekar...

Jo puppia selen är den första. Och jag tänker precis tvärt om, att den nästan omöjligt kan ge skav då den är just på så stor yta. ;) Men jag vet faktiskt inte. Har aldrig testat den modellen på någon hund. Och den passar säkert för stora hundar också med förutsättning att de inte är några koppeldragare då jag fick känslan att selen är lite... klen.

Skroffan höll på att avlida av Puppia-selen men hon avskyr verkligen att ha sele så för hennes del gäller "ju mindre desto bättre". Nu har hon en Y-sele från Jokke som är ok enligt oss båda.
Hurttas Y-sele är enligt en sjukgymnast jag känner inte så bra då den dels sitter nära armhålorna, dels är ringen man fäster kopplet i långt fram. Bättre då med t ex MR-kopplets sele. (Skriver på mobilen och kan inte lägga in bilder. )
Vet också många som fått skav av Hurttas produkter, de sliter på en del pälsar.

Puppia selen tycker jag inte om, den känns så sladdrig och sen passar den ändå inte mina hundar iaf.

Mina hundar (Dvärg Schnauzrar) har Hurttas Y-sele som sitter bra.
Jag har inte haft någon upplevelse om att de skulle vara hårda?
Stadiga ja, men inte hårda och då har jag ändå många selar och ingen är hård.
Inga skav av dem heller.

Har även selar från Rogz som jag tycker är bra.

Bröstselar fungerar däremot inte på någon av mina hundar.

Senast ändrad:

Måste även jag rekommendera Amoken. Superbra passform, tror om jag inte minns helt fel att de är utformade med hjälp av någon hundrehab. Har även vanligt Hurtasele H-modell,sitter inte alls lika bra.

Den som ändå kunde ha annat än specialsydda selar på hundarna... *dagdrömmer lite*

Skämt åsido, skulle jag kunna köpa sele i affär till mina hundar så hade jag utan tvekan tittat på H-selar först för att se om någon kunde passa.
Såhär ser de ut:
K382398.jpg

Måste även jag rekommendera Amoken. Superbra passform, tror om jag inte minns helt fel att de är utformade med hjälp av någon hundrehab. Har även vanligt Hurtasele H-modell,sitter inte alls lika bra.

Fast det måste ju handla om vilken kroppsform hunden har och inte vilken sele som "sitter bäst"?
Tittar man på bilden så sitter Amoken selen likadant som mina Hurtta selar gör...

Jag upplever att den kan vara styv för de mindre hundarna. Tänker då på storlek 35-45, alltså de allra minsta. Jag får känslan av att hunden blir lite begränsad i rörelserna just för att selen är ganska rejäl och därför inte ger hunden full rörelsefrihet. Det är bara min uppfattning :)

Men det är en bra sele annars, jag har som sagt använt min nästan dagligen till stora hunden. Bra kvalité och reflex runt hela selen som jag tycker är bra. Nackdelen med den är att den kan skava.

Men jag är helt såld på Amoken selen! :love:

edit. Amoken selen är också en y-sele men även med frontknäppning vilket jag tycker är jätte bra. Den kommer heller inte lika nära armhålorna på hunden vilken minskar risken för skav.

Senast ändrad:

Min hund har en kaninsele av denna modellen:
K382398.jpg

Funkar inte med någon av de i första inlägget, alldeles för tjocka och klumpiga de första två, för mycket tyg och sista är visserligen nättare men stör skuldrornas rörelser enligt Uno.

Den nedersta tycker jag ser oskön ut, med remmen tvärs över det rörliga bogbladet.

Tycker att det bästa är att åka till en välsorterad zoobutik och prova ut till individen, olika kroppstyper passar i olika selar. Mina smala men musklade hundar med djup bröstkorg och smal midja är jättesvåra att hitta bra selar och täcken till, men jag tycker att Y-selar modell Hurtta sitter OK. Bäst gillar jag en gammal sele från hööks, en Y-sele som är lite förlängd i ryggen så den inte ligger så nära armbågen, samt är ställbar på alla ledder. Tyvärr har jag bara en sån och de har utgått ur sortimentet:(

Jag har haft H-selar till mina pudlar, sådana som R_C visade bild på, mina är ifrån Rogz, och sitter bra även på Beardisen som bor här hemma nu.

Jo, höll på att glömma! Pudlarna hade även selar ifrån björkis, dragselen, för när dom hängde med ut i skidspåret, på sparktur eller spårade. Eftersom att jag bor i samma stad som en björkis butik anpassade dom selarna lite åt mina, dom är lite trängre i halsen är vad den strl normalt är för att sitta optimalt.

Visst men det gäller då alla selar så klart. Nu frågade ju TS efter våra erfarenheter kring det och jämför jag Hurta och Amoken (som är dom märkena jag har hemma)så upplever jag ganska stor skillnad faktiskt. ;)

Amoken är bredare och känns därför mycket stabilare så det är inte bara själva passformen som väger in i min jämförelse.

Kan tillägga att jag har en Lagotto på 14 kg.

Ekologisk sele (hampamanchester). Bra passform och ställbar åt alla håll och kanter :).

20395162-origpic-dd4e52.jpg_0_0_100_100_200_266_85.jpg

20483525-origpic-8751c8.jpg_0_0_100_100_200_266_85.jpg

Annars är Amoken en favorit. Hurtta har en tendens att trycka över luftstrupen på många hundar, men på vissa sitter den bra. Man får prova sig fram..

kl

Tack för alla svar!
Bröstsele, är det den sista bilden i mitt inlägg? Jag är värdelös på vad olika selar heter :o

Angående de där H-selarna så har jag sedan jag var liten fått höra att de inte är så bra för att om hunden rycker till hamnar nästan allt runt halsen, lika som om den hade haft ett halsband. Är det någon som kan lite mer om den selmodellen som kan bekräfta eller dementera?
Remmen under magen borde ju dock göra att delen runt halsen inte kan åka upp och "strypa" på samma sätt som ett halsband kan göra, eller?

Y-sele kallas dessa selar som går ned mellan frambenen. Bröstsele är dom selar som går tvärs över bröstkorgen, typ gamla traditionella spårselar.

kl

Tack för alla svar!
Bröstsele, är det den sista bilden i mitt inlägg? Jag är värdelös på vad olika selar heter :o

Angående de där H-selarna så har jag sedan jag var liten fått höra att de inte är så bra för att om hunden rycker till hamnar nästan allt runt halsen, lika som om den hade haft ett halsband. Är det någon som kan lite mer om den selmodellen som kan bekräfta eller dementera?
Remmen under magen borde ju dock göra att delen runt halsen inte kan åka upp och "strypa" på samma sätt som ett halsband kan göra, eller?

Nu har jag inte H-selar, utan specialsydda som ser ut såhär:
49431_1311008001.jpg

De är ju i princip som H-selar fast med en extrarem kring magen och det är enorm(!) skillnad på dem och på halsband. Den där "ringen" längst fram på en H-sele ska ju sitta på bröstbenet, just för att hunden inte ska strypas om den drar. All belastning hamnar alltså ner mot kroppen där halsen "sitter fast" och inte uppe på halsen som ett halsband. Varför jag föredrar H-sele framför Y-sele är enbart för att jag vill ha bandet bakom frambenet längre bak så att det inte skaver bakom frambenen eller stör hunden. Dessutom brukar H-selarna oftare gå att reglera remmarnas längd på, så att selen sitter bättre.

Som promenadsele på en hund som drar sällan tror jag alla tre modeller är helt ok. Själv har jag prövat alla till min hund och på henne sitter ingen av dem optimalt trots att jag tycker hon verkar "normal" i kroppen (finsk lapphund):crazy:

Den längst ner hade jag på henne när hon var valp just för att den var så enkel att justera storleken på men den är ju inte optimal ur rörelsesynpunkt.

Softsele (det ni andra kallar puppia) har vi också prövat. I affären såg den ut att sitta mycket bra men när jag väl använt den några gånger så inser jag att den passar inte alls min tjej. Trots att den är längre i ryggen så hamnade remmen runt bröstkorgen inte längre bak än vad Hurttas gjorde. Framtill var den alldeles för bred, när hon rörde sig så blev det att selen glappade för att den tog i i hennes "axlar".

Hurttan sitter heller inte optimalt men där är hon typ mellan 2 storlekar. 70 lr 75 var lagom runt halsen för att inte störa hennes rörelser men då hamnade bandet alldeles i armvecken på henne. Strl 80 är vad vi har hemma nu och då är bandet lagom långt bort ifrån armbågarna Men runt halsen är den alldeles för stor så hon har trampat igenom flera gånger + att den glappar som softselen.

Bröstsele/spårselen vi har är den av "promenadselarna" som ligger bäst på min även om inte den heller tillåter helt fri rörelse.

På min hund verkar en sk nomesele sitta bäst även om inte heller denna känns riktigt optimal i mitt tycke.. Den sitter perfekt runt halsen och bakom frambenen, men sen verkar den bli för lång och klämmer henne i mjukdelarna när hon tar i och drar :(

Just nu när jag söker en perfekt sele att ha vid cykling och joggning så lutar det nästan åt måttsytt av någon variant, för när hon ska dra är det så väldigt viktigt att trycket hamnar rätt. Många av de selar vi provat i butik sitter perfekt utan belastning men när man drar i koppelringen så åker selen uppåt och trycker på luftstrupen istället för bröstbenet - totalt idiotiskt :mad:

Ziva och jag ska till en fysioterapeut imorgon och prata lite om just selar så jag kan återkomma med svar om hon tycker dessa selar sitter lika illa på min hund som jag tycker att de gör :)

Kl

Beror nog helt på hunden.
Ture hade en hurtta y sele när han kom. Jag gillar den inte, är hård och stel. Nu har han två från Gustav och Evita, mjuka, fina med bra passform.

Ruben hatar allt i koppel och selväg. Har en bred, mjuk från Gustav och Evita till fint.
Till vardags har han en spårsele utan extra lull som inte väger något alls.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 860
Senast: fixi
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 129
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
873
Senast: igbest
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 330
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar