Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har iof bara testat en prestige som var för smal och en santa cruz men sadelprovaren sa att det var kört typ.
Erreplus, priset lite i överkant för en sadel man inte kommer använda "seriöst".
När kommer såna sadlar komma i billigare format?
/L
Santa Cruz/Toulouse nyare har iallafall bred kanal - fem fingrars mätte jag på både Malmö och Vicenzan. Sistnämnda passar platta överbyggda pållar men kommer nog knappt ens upp till 100- ish grader i vidaste GenTec. Vad drar din donna för size?Hej!
Du har ju inte testat särskilt mycket. Jag testade diverse sadlar som alla var för smala, finns gamla trådar du kan söka på så kan du se vad som inte funkade.
När vi ändå är igång (jag letar sadel igen, behöver en hoppsadel nu men vill helst inte måtta en sadel till just nu, vore skönt att hitta nåt annat); nån som har koll på sadlar som är riktigt breda i kanalen. Min tjej behöver minst 5 fingrars mellanrum hela vägen...
/Lavinia
Troligen aldrig. Om inte Santa Cruz/Toulouse gör en kopia på den
Eller så gör de som Equipe Emporio - jäkligt bra pris, men finns bara i EN enda bomvidd...
och den bomvidden lär inte passa våra monster ;-)
Santa Cruz/Toulouse nyare har iallafall bred kanal - fem fingrars mätte jag på både Malmö och Vicenzan. Sistnämnda passar platta överbyggda pållar men kommer nog knappt ens upp till 100- ish grader i vidaste GenTec. Vad drar din donna för size?
Är den överbyggd ska du INTE ha en rak sadel, den kommer brygga och trycka ner i ländryggen. De flesta extra breda sadlar är tyvärr väldigt raka. Vilket är konstigt med tanke på att de raser som är väldigt breda och runda oftare har en svängd än rak rygg! Dessutom är de i regel korta och behöver en sadel med rundbossor.
Min arab hade en Prestige Top Dressage 37 som var specialstoppad för honom med extra mjuk stoppning. Den låg perfekt. Vad var det för bomvidd på Prestigen du provade?
Childeric låg också bra på honom (det gör de på de flesta) men de är dyra. Amerigo kan du få upp till +4. Jaguar kan du ha turen att hitta i xw eller så går det att bredda dem. Nya Jaguar CC monoflap är väldigt bra för hästar där allt glider fram.
Låna hem sadlar från de stora begagnat åf och prova dig fram om du inte vill/kan köpa en ny sadel i rätt vidd och form.
Följer med i den här tråden istället för att starta en ny.
Har hört av mig till Glada hästen i spiltan, Sadelndoktorn nån i örsundsbro och Mustang. Men ingnen tycker det är nån ide att komma ut med sin häst om man inte är villig att lägga mer är 5000-7000 på en hopp/allround sadel
Har oxå en arab med bred rygg (inte tjock) väldva revben och breeed manke. Varit borde fårn en "vanliga ridningen" länge utan varit på westernsidan men vill börja hoppträna lite nu
Fått flera som rekommenderat Santa cruz celine, men passar de verkligen bred manke? Vad finns därmer?
Eftersom "ingen" sadelutprovare med lite alger tycker att jag borde komma till dem så söker jag märken som är lätta att få tag på begagnatmarknaden så att chansen ökar i att få tag på en säljare som kan tänka sig öppetköp/alt komma ut och prova den mot bensinpengar. Så mottar allt vad tips o förlsag heter
Följer med i den här tråden istället för att starta en ny.
Så mottar allt vad tips o förlsag heter
För att kunna ge bra tips, så är frågan egentligen HUR BRED är hästen?Följer med i den här tråden istället för att starta en ny.
Har hört av mig till Glada hästen i spiltan, Sadelndoktorn nån i örsundsbro och Mustang. Men ingnen tycker det är nån ide att komma ut med sin häst om man inte är villig att lägga mer är 5000-7000 på en hopp/allround sadel
Har oxå en arab med bred rygg (inte tjock) väldva revben och breeed manke. Varit borde fårn en "vanliga ridningen" länge utan varit på westernsidan men vill börja hoppträna lite nu
Fått flera som rekommenderat Santa cruz celine, men passar de verkligen bred manke? Vad finns därmer?
Eftersom "ingen" sadelutprovare med lite alger tycker att jag borde komma till dem så söker jag märken som är lätta att få tag på begagnatmarknaden så att chansen ökar i att få tag på en säljare som kan tänka sig öppetköp/alt komma ut och prova den mot bensinpengar. Så mottar allt vad tips o förlsag heter
För att kunna ge bra tips, så är frågan egentligen HUR BRED är hästen?
Araber har ofta en bred, köttig manke såväl som en välvd, bred bröstkorg. Detta ställer specifika krav på sadeln. Sen kan de vara såväl rakare som mer svängda i ryggen, överbyggda ibland, nästan regel korta i anläggningsytan.
De vanligaste sadelmärkena tillverkas upp till 100-105 grader. Och även de sadlarna är rätt knepiga att få tag på. Är hästen bredare än så, ja då blir det skralt och dyrt utbud.
Så fråga nummer ett... Har du gjort en mankprofil så du vet hur bred hästen är (i grader?)
Fråga nummer två - har du bilder på hästens rygg? Med eller utan sadlar. Vi gillar bilder.