vilken sadel kan passa?

B

bubbel_queen

Som det står i rubriken, vilken sadel tror ni kan passa denna rygg? Är ute efter en dressyrsadel, får inte vara så jätte dyr då vi mest hoppar. Vore jätte tacksam för tipps och förslag :)

bubbel_queen

bubbel_queen

bubbel_queen

bubbel_queen

Sv: vilken sadel kan passa?

Vilken är deras nya modell? Vilken av deras bomvidder motsvarar en så kallad "normal"? Fler förslag?

Nej,köp inte Globus.Det är riktiga skräpsadlar med sneda bommar och stoppning.Tyvärr.Leta hellre efter något bra KVALITETSMÄRKE begagnat! Vad har du för hoppsadel?

tror inte den manken ryms i en globus...

kolla prestige leonardo och doge, ev albion om den blir mkt rakare i arbete. dyra men finns begagnade.. kanske passier om hon inte är så bred.

Okej har ingen erfarenhet alls av globus så jag vet inte. Jag har haft en appalosa golden star, men den va aldeles för böjd, låg som en gungbräda på honom. :( just nu går han med en M&N hoppsadel, nätt och jämt att manken ryms i den men det går. :)

Jo han blir något rakare vid arbete. För dagen är han inte så jättebred. Drar normal bom i det mesta jag har provat, blir dock lite för vida men med ett fårskinn fungerar det, han har ju inga muskler än så vill inte köpa en för smal!

Och återigen är det relativt prisvärda sadlar tycker jag. Visst man får ha stenkoll på sadlarna MEN de som är bra är bra.

Centaur Den nya har mer mankfrihet...

Kan inte säga att det är skräp.Har haft både clicen och nu crincle båda har varit raka i bommen och i jätte trevlig kvalitet och enligt sadelmakaren är de fina i stoppningen oxå.
Måndags ex finns det säkert precis som det gör med alla märken dyra som billigare .Men att globus skulle vara skräp håller jag inte alls med om.

Jag tycker att globussadlarna har väldigt varierande kvalitet. Det roliga var när jag följde med till inköpsmässan i höstas. Då har globus världens snedaste sadel hängandes i sin monter. Jag vet med mig att jag har väldigt svårt att upptäcka snedheter - men denna var helt sjukt sned! Den som sydde på bossorna på den sadeln måste ju varit sjösjuk den dagen! Så det blev inget inköp av globussadlar kan jag säga.

Okej, men vad heter den nya modellen då? och vad är normal bom i deras mått? är inte så insatt i globus men är öppen för alla förslag det är ju värt att testa iaf! :)

Och jag har bara sett två sneda globusar en loke och en islandsadel minns inte namnet på den. och jag har kollat på många.Jag har lyckats få två raka i allafall och båda godkända av sadelmakare :) jag har sett betydigt dyrare märken som varit sneda redan i butik. Pessoa,Prestige.Stubben.kieffer för att nämna några.Man ska nog passa sig oavsett vilket märke man köper.

Jag tror en Wintec Isabell kan passa.
Om du inte har något emot syntetsadlar så är det en mycket bra och prisvärd dressyrsadel.

Nej jag har inget emot syntetsadlar, har aldrig haft någon. Funderar bara på hur dom ser ut när dom är riktigt välanvända? En lädersadel vet man oftast håller i längden om den sköts rätt!

Jag köpte en 3 år gammal isabell i höstas.
Det var den skitigast sadel jag någonsin sett,förra ägaren hade inte varit alls rädd om den.
Men eftet en rejäl såptvätt och dusch så ser den som ny ut.
Syntetmaterielet är mycket hållbart,min sadel ser inte ens sliten ut i "moccan".
Stigläderstropparna är i läder på en Isabell även syntetmodellen.

Jaha okej, Jag fårstår inte det här med de utbytbara järnen, kan vilken sadel som helst (Av det märket) bli vilken bomvidd som helst?

Ja det finns koppjärn i storlekar från smal till extra vid.
Enkelt att byta själv när hästen ändrar sig.

wintec har ganska platta bossor, tror att TS häst kanske behöver lite mer volym på bossorna. men om de passar tycker jag att de är trevliga sadlar:)

Liknande trådar

Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
252
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
591
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden