Vilken sadel kan passa denna ponny?

Zoya

Trådstartare
Nu börjar sadelletandet. Någon som kan våga gissa på vilket sadelmärke som skulle kunna passa denna rygg? Så jag vet var jag ska börja leta.

[URL="http://"][/URL]

Nu börjar sadelletandet. Någon som kan våga gissa på vilket sadelmärke som skulle kunna passa denna rygg? Så jag vet var jag ska börja leta.

Ser ut att vara ganska lik min connemaras rygg. På honom har Tekna s-line och nu Globus Esperanza legat bra :)

Har nu varit till sadelmagasinet och lånat hem några sadlar och provat. Försökte boka in tid för sadelinpassning men kön är tydligen väldigt lång så fick bli så här istället.
Tog hem en Globus Esperanza i 34 som var något tight, passade annars i modellen. Den tyckte dock dottern var oskön men det kan ha berott på att den var 15,5 i sätet (hon ska nog ha 16.5). En Jeffries som satt ok men var lite för smal och såg väldigt liten ut på henne samt en Ideal gimli som annars var bra men som i M var alldeles för smal så hon skulle nog behöva MW eller kanske t o m W?
Tyvärr hade sadelmagasinet inget annat inne som dom ansåg skulle passa.

Någon som har tips på andra märken som har liknande uppbyggnad som framförallt Idealen då det var den jag tyckte satt bäst. Ska försöka hitta en Ideal i MW eller W och prova men inte så lätt som det verkar :down:

Har du någon bild bakifrån? Så man ser lite mer om ryggen är platt eller mer takformad? Min spontana tanke är annars att hon ser ngt svänd och lite takformad ut. Några av Santa cruz modeller borde funka, Celine eller Merina kanske. Vart bor ni? Tänkte eftersom du skrev Sadelmagasinet och då gissar jag Sthlmstrakten? :) Finns ett ställe strax väster om Uppsala som heter Liqusini där det går att låna hem eller köpa på öppet köp åtminstone. Har mycket begagnat och bl.a. en del Ideal, som för övrigt är det absolut skönaste sadelmärket som går att hitta ;)

Jag har nu köpt en Globus Esperanza i 36. Passar bra med en padd under just nu. Hästen är inte färdigmusklad varför jag tror och hoppas på att sadeln ska sitta ännu bättre när hon musklat sig lite mer.
Hade tur och hittade en begagnad i rätt storlek och färg i grannkommunen, säljaren kom ut med den till stallet så vi fick prova.

Kollade Liqusinis hemsida också men de hade inget inne som jag trodde skulle passa och dessutom ligger det mitt i skogen typ 9 mil från mig.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
625
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 060
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej Denna ponny har en schleese dressyr sadel som ligger bra, söker efter en liknande hoppsadel men i en betydligt billigare prisklass...
Svar
0
· Visningar
252
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
843
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg