När jag gick på ridskola så var KM för ridskoleelever LD/90 cm, bara ett var maxat och under ridlektion hoppade vi inte högre utan oftast lägre.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hedemora/dalarna. Jag flyttade därifrån 2008 men det är fortfarande flera som tävlar där med ridskolehästarna.Det där låter helt fantastiskt! 1.30 hoppning och tävlingsgrupp med ridskolehästar! Var var det någonstans, och när?
Vansbro Ryttarsällskap i Dalarna. Har även ridskolehästar som tävlat upp till Msv B dressyr. Några av ponnyerna har också startat Msv hopp, men det var länge sedan, de är gamla nu.Tjusigt! Externa tävlingar på 1.10! Vilken ridskola är det?
Jag rider ridskolehäst på Lunds Civila (LCR) och har hoppat enstaka hinder på 85cm på lektion, och en bana där de högsta hindren var på 80cm på en klubbtävling. (Numera är maxhöjden på tävling sänkt till 70cm för ridskolehästarna, verkar det som)
Någon som får hoppa högre på sin ridskola?
David
Falun slutet 80-talet/början 90-taletLåter helt rätt, men var var det någonstans?
När jag red på ridskola så var det inte ovanligt att ridskolan fick ta över pensionerade tävlingshästar. Dessa var mycket trevliga och stabila individer som gillade sina nya uppdrag. De kunde dock tända till rejält på hopplektionerna när hindrena blev lite högre. Min kompis var modigare än mig och fick hoppa några språng på 140. När jag tänker tillbaka var vi verkligen previligerade att få rida sådana läromästare, de tog hand om ryttaren och lotsade runt oss säkert.
Alltså, det är inte svårt att hoppa högt, det är teknik som är svårt. Under hippologen på Strömsholm hoppade vi bara över metern nån gång i veckan, de andra hopplektionerna var lydnad och teknik. Vi fick hoppa vm-banor på 70 cm t.ex. När många av oss skulle tävla 120 inne på Strömsholm så var det plättlätt enkelt, för vi var så tekniskt förberedda.
Jag sa ju att vi hoppade högre också?Jag håller inte med, det är runt metern som hästen börjar få till tydlig ryggaktivitet, 70 cm på stor häst så lyfter de knappt benen.
I Ockelbo på hoppspecialen hoppade vi runt metern, 1.10 ibland. Innan dess hade jag hoppat mycket, men aldrig högre är runt 70-90. Det var en ganska markant skillnad. Damp i backen några gånger efter språnget , när allt inte klaffade hos ryttaren.
Jag håller inte med, det är runt metern som hästen börjar få till tydlig ryggaktivitet, 70 cm på stor häst så lyfter de knappt benen.
I Ockelbo på hoppspecialen hoppade vi runt metern, 1.10 ibland. Innan dess hade jag hoppat mycket, men aldrig högre är runt 70-90. Det var en ganska markant skillnad. Damp i backen några gånger efter språnget , när allt inte klaffade hos ryttaren.
Jag sa ju att vi hoppade högre också?
Fast handlar det om att någon ryttare är så grön att den inte fixar att ha balans när hästen hoppar med ryggen så är det väl ett problem i sig. Du får inte någon ”vana” eller rutin ang det av att hoppa högre hinder på ridskolan. Har du problem i grunden ang balansen så är det ett grundproblem . Inte något du ”lär dig” av att hoppa högre oftare.
När det problemet varken syns eller märks på lägre banor, hur menar du då att man ska träna det?
Man kan ju inte riktigt träna på någonting som inte finns att anmärka på.