Vilken ras?

Yhlva

Trådstartare
Jag och min sambo funderas smått på att skaffa hund.
Ingen av oss tidigare har haft hund.

Problemet är detta med att välja ras.
Min sambo är envis, han vill ha en rottweiler.
Jag vill inte det dels för jag är rädd för stora hundar och delas för vi har katter även om jag vet om hunden växer upp med katterna så kommer den troligtvis inte göra dem något, men ändå...

Jag vill skulle hällre kunna tänka mig en mops, Boston terrier,dvärg/ mellan pudel, Yorkshireterrier,Chihuahua eller något halvlitet, ljusbrunt och fluffit ;) Men är öppen på förslag.

Det vi kommer att använda hunden som är sällskap och jag skulle vilja träna agility.
En hund som inte behöver flera timmars promenad, specilet då min sambo är lat och det är han som kommer ta hand om den på dagen.
Och den ska passa bra med katter.

Vad tycker ni är en bra ras ?

Sv: Vilken ras?

När det gäller agility tänker jag direkt på papillon. En underbar och vacker ras. Pälsen behöver knappt nån kamning alls. Pigga, lättlärda och framför allt ursöta. King Charles, shit zu, lhasa apso, westie mm. Det finns många trevliga mindre hundar.

Som förstagångshund vill jag inte rekommendera rottisen. De kräver en hel del. Fel uppfostrade kan de bli en katastrof.

Annars är ju golden, labrador, flat ex, bra förstagångshund. Flera har säkert andra åsikter. Men detta är mina.

Just en golden eller labardor vill jag inte ha, även om de är trvliga.

Jag har också sagt att en rottis inte är så bra som första hund, specilet när min sambo är lite slapp med regler.

Annars Jack russel hade jag tänkt, men de kanske kräver mycket motion?

En Jack russel skulle jag inte rekommendera, dom kräver betydligt mycket mer än vad ni verkar vara villiga att ge.
Inte en Rottweiler heller för den delen. Kolla närmare på hundarna i grupp 9. En vän till mig har en Chihuahua, en väldigt trevlig och okomplicerad hund. Jag är dock fundersam på hur dom fungerar till agility, men det beror såklart också på hur höga mål man som ägare har.

Senast ändrad:

Ja, Jack Russeln glömde jag ta med. Har ingen erfarenhet själv, men har träffat på många, ofta i stall. En jättecharmig ras. Det tycker jag var ett bra val. De verkar väldigt alerta, är säkert en bra agilityhund också. De som har JR här kan ju skriva lite om hur de är för övrigt.

De andra raserna du har räknat upp är sällskapshundar, jack russelln är en jakthundsras - som fungerar bra även till sällskap, under förutsättning att de får ordentligt med stimulans och motion. För den som vill ha en uthållig, robust mindre hund att arbeta med är det ett jättebra val, men för den som söker en lugn och lättsam sällskapshund som "inte kräver alltför mycket" finns det massor med raser som är betydligt bättre alternativ.

Jag tycker du ska gå in på http://www.hundarutanhem.se/
Det är en förening som räddar avlivningshotade hundar på Irland. Dessa hundar har ofta blivit övergivna av sina ägare, typ rolig julklapp som man när den blir lite äldre släpper ut. På Irland finns inte de här lungmaskarna mm som man läst om i pressen. Hundarna är mental o vet kontrollerade.
Vi har tagit en hund därifrån. Han är helt underbar o vi har medverkat vid träffar som föreningen ordnat. Alla säger samma sak, hundarna är så härliga!! de förstår liksom att vi gett dem en andra changs:) har haft flera hundar tidigare, men denna street terrrier är speciell!! Jag är så stolt över alla hans raser:love:

Ja papillon som skat är en väldigt bra första hund tycker jag:) lätt lärda och gör allt för att få matte/husse glad.. Men dom kräver ju endå som sakt sin träning/motion! Annars så är japanese chin bra tycker jag en hund som är lungt och är glad över att få sina dagliga promenad.. Men man kan en dä träna agility lyndan med dom om man vill..

Fast varför skulle då ts inte lika gärna kunna ta en svensk omplaceringshund?

Dvärgpincher, dvärgschnauzer eller schnauzer, pincher.

eller i princip vilken som helst av de normalproportionerliga sällskapshundarna i gr 9.

Hej :) , jag älskar hundar vet det mesta om hundar eftersom jag passar dom flestas hundar! och älskar att läsa därför har jag läst alla hundböcker som finns , fast inte dom nyaste såklart =), men annars har jag läst precis alla och jag skojjar inte . ni ville ha en hund som inte behöver så mycket motion och som ni vill köra agillity med =) , då tänkte jag först på en collie , men den behöver mycket motion =/ , men sen kom jag på den perfekta hunden till just er :O,
Bichong frisè , Liten vit ruffsig hund behöver inga stora promenade om dagen , älskar att bara ligga och gosa och vara me matte och husse , för det mesta är det en utställnnghund , men agillity hund går också utmärkt!! , Kan bo i hus och lägenhet den är liksom inte stor eller för liten ! , Jag tänkte just den för vi hade okcså svårt att välja lika svprt som er en gång i tiden ! , jag letade och letade och tittade på just bihong frisè n , vi köpte den och vi älskar honom helst underbar familj och agillity hund =) , ville bara säga det Mvh Martina

Skulle jag skaffa mig en liten förhållandevis okomplicerad hund hade det blivit en griffon eller affenpincher:love:

Jag har ing abra erfarenheter av Jack russel då de flesta jag träffat varir mycket ettriga och nästan till håller av aggressiva. Det är en stor hund i liten förpackning.

Jag skulle rekomendera en pudel om du vill hålla på med agility. Dock kräver rasen en del motion anser jag. Men det kanske är vad man vänjer dem vid. Men det är en pigg ras som har mycket energi. . Sen jag skaffade min pudel är jag helt såld i denna ras. En trevligare ras får man leta efter. Det är en glad, pigg, kan användas till det mesta. Smidig och snabb på agility banorna. En underbar sällskaps hund. Har man ork att lägga ner tid på pälsvård så är det en utmärkt hund.

lägger in en bild på min från agilityträning.

Bild0833-1.jpg

Fast varför skulle då ts inte lika gärna kunna ta en svensk omplaceringshund?

Kan hon väl om hon vill:p
Men jag har inte erfarenhet av svenska omplaceringshundar mer än när vi tittade runt var det mest stora raser ofta med kampinslag eller problem. Jag vet ingen svensk förening mer än Pjäsen som plaserar , sen kollade vi Blocket. Det Irlänska har inte den bakrunden. Jag kanske inte var tydlig med att de bara är de smartaste som överlever på gatan, det är kul att ha en sådan hund, man får passa sig hela tiden:laugh:
Sen känns det så bra att ha räddat en hund som varit avlivningshotad. Den var vetbesiktigad , pass, chippad , mentatestad när den kom.

Kan hon väl om hon vill:p
Men jag har inte erfarenhet av svenska omplaceringshundar mer än när vi tittade runt var det mest stora raser ofta med kampinslag eller problem. Jag vet ingen svensk förening mer än Pjäsen som plaserar , sen kollade vi Blocket. Det Irlänska har inte den bakrunden. Jag kanske inte var tydlig med att de bara är de smartaste som överlever på gatan, det är kul att ha en sådan hund, man får passa sig hela tiden:laugh:
Sen känns det så bra att ha räddat en hund som varit avlivningshotad. Den var vetbesiktigad , pass, chippad , mentatestad när den kom.

jo hundstallet, men det var ochså bara stora hundar med trasslig bakrund.

Annars så är japanese chin bra tycker jag en hund som är lungt och är glad över att få sina dagliga promenad.. Men man kan en dä träna agility lyndan med dom om man vill..

Min gudmor är uppfödare på dem. Du verkar beskriva en Chin. Vill du veta lite mer, kanske kolla på (valpar snart) om du bor i skåne dvs så är'e bara att pm:a

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 659
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 843
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 574
Övr. Hund Om sisådär två år känner jag att det kan passa med ett hundköp. Barnen är i mitt tycke tillräckligt stora då.., dvs för att kunna förstå...
2
Svar
29
· Visningar
2 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka