Vilken ras?

D

December_Kikkan

funderar litegrann på att skaffa hund..men vet inte riktigt vilken ras som jag skall ha..

hunden ska följa med mig till stallet varje dag så den måste kunna springa mycket ( tar cirka 25 minuter att cykla till stallet å sedan 25 minuter hem igen) + att den ska få följa med ut när jag rider.

den måste också ha ett trevligt temperament och inte bli stressad av hästarna eller skrämma dem.Jag ska ju ha en valp så att jag kan vänja den vid allt men det finns ju raser som är lämpligare än andra.

en vit hundras är ju nästintill omöjligt att ha, typ samojed...och jag vill inte gärna ha en labbe, golden, rottis eller schäfer eftersom dom är så himla vanliga. en hund med jättemycket päls är inte heller så kul, vi hade en sådan innan och det blev ju päls i hela huset.

är lite inne på en sibirien husky men har läst att dom är väldigt självständiga och kan göra lite som de vill (?) alaskan malamute är också en mycket fin ras..

så HJÄLP, alla kunniga hundkännare..vet inte riktigt vad jag vill ha..

Sv: Vilken ras?

December_Kikkan skrev:
är lite inne på en sibirien husky men har läst att dom är väldigt självständiga och kan göra lite som de vill (?) alaskan malamute är också en mycket fin ras..

Passar inte riktigt till det du vill ha en hund till..

Tycker det skulle passa dig aldeles utmärkt att ha en Lapsk Vallhund.
Lagom stor, orkar hänga på vid både cykling och ridning, lättlärd och trevlig.

lapsk vallhund kräver mycket mental stimulans.

Men annars passar ju dalmatiner in.
- lagom storlek
- känd som "hästhund"
- lättskött, kort päls (dock vit)
- dom kräver och älskar mycket motion
- dom har ingen utpräglad jaktinstingt
http://www.dalmatiner.nu

tänkte också på rhodesian ridgeback.
- lagom stor
- älskar och kräver mycket motion
- lättskött päls
- går vad jag vet bra ihop med andra djur

men dom har väl en del jaktinstingt.
http://www.srrs.org

kanske någon utav sennen hundarna, akita/american akita
http://www.sshk.a.se
http://www.akita.nu
http://www.gjd-klubben.com
det beror helt på vad för typ av mentalitet du söker...

En lapsk kräver inte mer mental stimulans än någon av de hundar du listar.
Namnet till trots, så är det Inte en renodlad vallhund..

Tänk bara på att det tar ganska lång tid innan hunden är så pass färdig i kroppen att du kan cykla så långt med den, men det gäller förstås alla hundraser.

Varför inte titta på en omplacering? Det verkar ju, när jag läser det lilla du skriver, som om du vill ha en hund du kan ha med dig direkt. I en omplacering kan du hitta en fullvuxen hund som kan följa med dig lite tidigare iväg på cykelturer och ritter. Kanske du rent av kan hitta någon som redan är hästvan?

Senast ändrad:
Senast ändrad av en moderator:

en husky gör som den vill, har tre stycken vågar inte ha med någon ut nöär jag rider för ser dom ett rådjur eller nått så på ett ögonblick är dom borta! och kommer inte tillbaka. dom stannar när djuret stannar å då kan den va hur långt borta som helst.. Men sen finns de dom son inte går ifrån sin matte husse.. men man bör aldrig vara säker flr instikten finns där..

Flatcoated Retriever? Dvs, om du är intresserad av att låta hunden få lite hjärngympa också (som tex spår, lydnadsträning).

Vardagsliv:
Den lapska vallhundens ursprungliga och, enligt rasstandarden, nuvarande uppgift är att valla renar. Men från att ha varit en utpräglad renvallare har den lapska vallhunden nu även börjat att bli ansedd som en mycket bra familje- och brukshund.
Den lapska vallhunden är inte en jakthundsspets utan en vallhundsspets med i stort samma för- och nackdelar som andra vallande brukshundsraser. Den är inte skällig. Man måste inte vara renägare för att ha en lapsk vallhund utan den går även bra att ha som en vanlig familjehund. Som kedjad gårdshund är rasen inte att rekommendera. Rasen lämpar sig bäst för den som vill ha ett aktivt liv tillsammans med sin hund.

Lapsk vallhund är en ras i första hand för dem som vill ha ett aktivt inte alltför stillasittande liv med sin hund. Rasen är en s k arbetande ras. Lapsk vallhund har idealmått och -vikt för framkomlighet, utrymmeskrav och bruk. Det är en anspråkslös och väldigt sund ras. Den tål nordisk väderlek året runt och tar sig fram över i stort sett all terräng och miljö.

Som sagt så tror jag den rasen passar i trådskaparens liv alldeles utmärkt :cool:

jo tack, jag har läst texten och det står fortfarande att det är en familje-brukshund, för mig innebär det mycket mental stimulans som trådskaparen inte nämnt något om utan mest bara om fysisk motion.

I vilket fall så är det inte jag som skall ha hunden utan det är trådskaparen som själv skall ta reda på vilken ras som passar.

Jag har hört att Whippet och Greyhound ska vara bra hästhundar. Men jag har ingen erfarenhet av det.

en greyhound eller dalmatiner tycker jag verkar bra tips... Dock ofta mkt jakt i greyhounden.... kan va svår att ha lös...

En omplacering tycker jag var en bra idé! Vuxen färdig hund! Så mycket pussel med valp!! Tar som sagt ett år innan den motionen kommer på tal (jag skulle vänta till efter 18 mån när ad och hd röntgen är klar!) Vem kan passa valpen när du är i stallet? Vem kan passa valpen på dagarna?? (jag skulle ha sjukt svår att fixa passning så många timmar per dag! så jag tog en vuxen! Bästa jag gjort! Fick en kanonhund!!)

Lycka till med letandet och tänk på att det viktigaste är att du passar för hunden!!! (min drömhund är tex en rottis men det kommer jag aldrig skaffa för jag kan inte ge en rottis ett bra liv!)

vi har en finsk lapphund och han är hur go som helst:) han kan vara med överallt, tycker om att vara ute och springa och älskar att gosa!:love: det enda är att han kan vara lite skällig för han är ju en spets men det är säkert lite också vad man gör hunden till...
han har mycket päls men trots det så blir det inte så mycket hår.. och pälsen på han, jämfört med många andra raser, är inte fet och om man har varit ute i regn och slask så är det bara att torka av honom med en handduk så är han ren och fin igen.
han klarar sig själv när man inte riktigt har tid att leka och sånt men är också väldigt sällskaplig när man håller på med honom.
han är en helt underbar hund att ha och göra med, det finns inget ont i honom alls utan snarare tvärt om... väldigt barnkär och jag kan bara säga gott om honom.
jag tycker att det kan vara värt för dig att läsa lite mer om rasen iaf.. det finns mycket info och många fina bilder på www.slk.nu

Ingen greyhound!!!
Passar inte att springa så långa sträckor (en greyhound är en sprinter), och det går definitift inte att ha dem lösa (jo jag vet att det är undantag, men hur ska man veta att man får just undantaget???)
En greyhound klarar heller inte av att vara med på vintern då den skulle frysa hä**en av sig :crazy:

Annars är det otroligt trevliga underbara hundar!

tack för alla förslag hör ni..den lapska vallhunden och den finska lapphunden ser ju hur goa ut som helst

Lady_A håller med dig precis..min drömhund är amstaff eller pitbull men de raserna är nog inte så lyckade i stallet..suck menmen

omplaceringshund verkar vara en jättebra ide. några förslag på några sidor?
vill egentligen inte ha en valp (lite jobbigt) men är orolig för hur en vuxen hund tar hästarna...har haft hund innan, och han var stor när vi fick honom och med honom var det väääääldigt att lära sig nya grejor

det finns nog omplaceringslistor på dom flesta hundsidorna... innan vi hittade våran hund tittade vi också efter hundar som skulle omplaceras...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 556
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 735
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 149
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?