Vilken ras?

J

Jappsedi

Precis! Vilken ras skulle passa min livsstil?

Bor i en enplansvilla vid skogen en bit från centrum och arbetar som Agronom.
5 barn; 0 år, 2 år, 5 år, 7 år, 10 år och en katt, 1 år.
Är intresserad av lite agility och många, härliga skogspromenader kommer.
Ska klara av att vara själv i cirka 6 timmar om dagen ifall hunden ej får följa med på jobben. Vi kommer dock att ha hundgård så hunden kan välja om den ska vara under tak eller inte. Vi är inte så jätteintresserade av pälsvård men lite kan erbjudas ifall det verkligen behövs.

Kom med förslag!? ;)

Sv: Vilken ras?

Lös jobbsituationen först. 6 h /dag x 5 anser jag vara för mycket ensamtid.

Annars så är det väl hundraser ur gruppen sällskapshundar som passar bäst in på dina krav :)

Tycker också 6 timmar per dag är lite mycket, kanske finns det någon ras som kan anpassa sig till det? Jag har då ingen aning... ;)
Köp en hund med bra temperament pga att ni har barn och ingen som har jakt i sig eftersom ni har katt. Lycka till! ^^
Jag återkommer om jag hittar nån bra ;)

Jag vill tipsa om:

Berner sennerhund
Flatcoated retriver
Springer spaniel
Labrador
Golden retriver

Ska klara av att vara själv i cirka 6 timmar om dagen ifall hunden ej får följa med på jobben.

Satsa i så fall på vuxen hund som är bra ensamhetstränad. En valp kan inte vara ensam så mycket förrän den är minst ett år eller mer (individuellt). Min 9mån klarar hittills som mest 5 timmar 2-3ggr/v men har då sällskap av en trygg äldre hund hemma. Räkna också med att hunden kommer att möta dig helt utvilad i dörren och redo för arbete/lek/aktivering, varje dag. :)

Precis! Vilken ras skulle passa min livsstil?

Bor i en enplansvilla vid skogen en bit från centrum och arbetar som Agronom.
5 barn; 0 år, 2 år, 5 år, 7 år, 10 år och en katt, 1 år.
Är intresserad av lite agility och många, härliga skogspromenader kommer.