Vilken ras?

J

Jappsedi

Precis! Vilken ras skulle passa min livsstil?

Bor i en enplansvilla vid skogen en bit från centrum och arbetar som Agronom.
5 barn; 0 år, 2 år, 5 år, 7 år, 10 år och en katt, 1 år.
Är intresserad av lite agility och många, härliga skogspromenader kommer.
Ska klara av att vara själv i cirka 6 timmar om dagen ifall hunden ej får följa med på jobben. Vi kommer dock att ha hundgård så hunden kan välja om den ska vara under tak eller inte. Vi är inte så jätteintresserade av pälsvård men lite kan erbjudas ifall det verkligen behövs.

Kom med förslag!? ;)

Sv: Vilken ras?

Lös jobbsituationen först. 6 h /dag x 5 anser jag vara för mycket ensamtid.

Annars så är det väl hundraser ur gruppen sällskapshundar som passar bäst in på dina krav :)

Tycker också 6 timmar per dag är lite mycket, kanske finns det någon ras som kan anpassa sig till det? Jag har då ingen aning... ;)
Köp en hund med bra temperament pga att ni har barn och ingen som har jakt i sig eftersom ni har katt. Lycka till! ^^
Jag återkommer om jag hittar nån bra ;)

Jag vill tipsa om:

Berner sennerhund
Flatcoated retriver
Springer spaniel
Labrador
Golden retriver

Ska klara av att vara själv i cirka 6 timmar om dagen ifall hunden ej får följa med på jobben.

Satsa i så fall på vuxen hund som är bra ensamhetstränad. En valp kan inte vara ensam så mycket förrän den är minst ett år eller mer (individuellt). Min 9mån klarar hittills som mest 5 timmar 2-3ggr/v men har då sällskap av en trygg äldre hund hemma. Räkna också med att hunden kommer att möta dig helt utvilad i dörren och redo för arbete/lek/aktivering, varje dag. :)

Precis! Vilken ras skulle passa min livsstil?

Bor i en enplansvilla vid skogen en bit från centrum och arbetar som Agronom.
5 barn; 0 år, 2 år, 5 år, 7 år, 10 år och en katt, 1 år.
Är intresserad av lite agility och många, härliga skogspromenader kommer.
Ska klara av att vara själv i cirka 6 timmar om dagen ifall hunden ej får följa med på jobben. Vi kommer dock att ha hundgård så hunden kan välja om den ska vara under tak eller inte. Vi är inte så jätteintresserade av pälsvård men lite kan erbjudas ifall det verkligen behövs.

Kom med förslag!? ;)

Mitt förslag är en labbe eller annan retriver ras. En stabil hund med mycket starkt psyke som tål att små barn kan komma klättrande och klappar och tar tex i ansiktet på hunden är ju viktigt när du har så pass små barn oxå, inte en hund med mkt vaktande i sig. Ingen pälsvård heller!

Vi hade en labbe och har precis som du 5 barn vi skaffade honom när äldsta sonen var 5 mån och aldrig tvivlade jag på honom tillsammans med barnen, en på gränsen till menlöst snäll hund som accepterade allt och alla! Vi tog bort honom för ca en månad sen han skulle ha fyllt 12 år.:(

Det är mitt förslag det en labbe är en mångsidig hund och kan användas till mycket eller "bara" som sällskapshund.

Lycka till vad du än väljer!:)

Senast ändrad:

Fast eftersom jag är hemma med små barn just nu så kanske det går ändå? :P

Tack för svaren allihop! :D

Mina hundar är hemma 6 timmar om dagen i 3-4 dagar i veckan och det går utmärkt. Men så är de alltid med annars också.

För min del är det helt omöjligt att alltid ha med min hund överallt ( för att möjliggöra en ensamlämning på 6 h dagligen ).
Jag måste handla, barn som ska aktiveras, läkarbesök, besök där hundar ej är välkomna m.m

Men det är klart att alternativet finns för den som strukturerar upp sitt liv så :)

Som sagt så är de alltid med mig annars men skulle jag ha läkarbesök eller annat så är de på passning hos mina föräldrar. Som tur är är hundar alltid välkomna hos mina vänner så då är de också alltid med. Jag spenderar dessutom åtskilliga timmar i stallet varje dag och där är de med och leker med andra hundar eller springer på fälten. :)

Det var inte ett ifrågasättande utan mer ett konstaterande att allt går att lösa beroende på situationen... :)

Jajamen! Om nått/några år när jag ska börja jobba igen så har ju valpen blivit vuxen och vi har förmodligen ensamhetstränat! :)
Fast att ha hund på hunddagis till exempel, blir det dyrt?

Fast jag vidhåller nog att bara för att hunden är bra ensamhetstränad så är det för många timmar ensam om vi pratar sex timmar, fem dagar i veckan.
Att ha hund på dagis kostar en slant men är ett alt, annars dagmatte/husse?

Jag tycker ändå du ska satsa på en ras som inte behöver en massa aktivering för att må bra. Har man flera små barn brukar det sk Livspusslet vara ganska komplicerat och jag tror knappast du kommer att ha särskilt mycket tid på eftermiddagar och kvällar då du kan ägna tid helt åt hunden. Såvida din man inte är villig att hålla i trådarna helt medan du är Hundaktiv, eller vice versa? Det blir förmodligen ett hundliv som handlar om att få "vara med" i familjelivet men kanske inte så mycket egentid med matte. Hur gärna man än vill, brukar pusslandet med mindre barn ta upp det mesta av tiden.
Välj alltså en lugn hund som inte behöver en massa aktivering. Och som har gott om tålamod, med barn som ju beter sig som, ja, som barn ju gör! ;) Av nån anledning tänker jag på Berner Sennen, men det kanske är helt fel?

Jag tycker tvärt om de som tipsat tidigare att retriever/spaniel-raserna nog inte är helt rätt för er. Jag tror på någon av raserna i grupp 2 eller 9 tex Bichon, Fransk Bulldogg, Papillon, Boxer, New Foundland, Sankt Bernard osv. Beroende på vad ni vill ha för storlek på hunden osv.
Sedan tror jag på en äldre hund, typ minst 9-10 månader, gärna minst 1-1½ år. Det är väldigt mycket pass med en liten valp, så jag tror ni får svårt att hinna med valp + jobb + småbarn + större barn + katt + hus. Lite lättare med en rumsren, lite ensamtränad och grunduppfostrad hund :)

får jag bara fråga, av ren nyfikenhet, hur just boxern platsar in bland de övriga raserna du skrivit upp? resten har jag upplevt som harmoniska och hyffsat lättfostrade, men boxer? eller har jag bara träffat galna boxers? :)

ts: i din situation skulle jag satsa på en hund som iaf väger mer än 10kg, det är så lätt hänt att det händer en olycka med små barn och små hundar... det kan ju gå alldeles utmärkt, men personligen hade jag inte vågat chansa. kalla mig gärna överbeskyddande, men jag ger dig bara min åsikt :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 659
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 077
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 487
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 130
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut