Vilken ras?

Sv: Vilken ras?

Men hur lätt är det att få tag på en sådan då?

Jag tänker inte heller på så små hundar eftersom vi har så pass små barn.
Men som Lena Furberg hade tipsat om kanske en Berner Sennen skulle passa?
En (stor ;)) hund som oftast är lugn och är bra med barn har jag hört. Någon som har erfarenhet av en sån eller någon annan ras ni skulle vilja tipsa om? :)

Jag tycker ändå du ska satsa på en ras som inte behöver en massa aktivering för att må bra. Har man flera små barn brukar det sk Livspusslet vara ganska komplicerat och jag tror knappast du kommer att ha särskilt mycket tid på eftermiddagar och kvällar då du kan ägna tid helt åt hunden. Såvida din man inte är villig att hålla i trådarna helt medan du är Hundaktiv, eller vice versa? Det blir förmodligen ett hundliv som handlar om att få "vara med" i familjelivet men kanske inte så mycket egentid med matte. Hur gärna man än vill, brukar pusslandet med mindre barn ta upp det mesta av tiden.

Håller definitivt med om detta, om en hund ska vara ensam flera timmar om dagen under vardagarna krävs det att övrig tid är "hundanpassad". För en aktiv/bruksras innebär den anpassningen att det inte blir mycket fritid över för annat än att se till att hunden får det den behöver, vilket kanske inte går så bra ihop med familjeliv(om det nu inte är en hundtokig familj där även barnen gärna hänger på brukshundsklubben och agerar figuranter...). För en mer utpräglad sällskapsras räcker det kanske istället gott om den får vara delaktig i familjens aktiviteter; hänga med på picknick/skidturer/till lekparken etc.

Det kan lika väl vara jag som inte har träffat någon boxer som är riktigt som de borde, för de jag har träffat har varit väldigt trevliga, barnvänliga och rätt så laid back. Men jag har ingen större erfarenhet av rasen, så som sagt kan jag inte gå i god för att de är ett bra val, bara att de jag mött har varit bra familjehundar :)

De har ju redan en katt och den väger antagligen mindre än 10 kilo

jo, men katten är ju rimligen vuxen, och inte kattungestor längre. har tyvärr fått en hel del skräckhistorier från diverse hunduppfödare om hur valpar förolyckats, och det är inte ovanligt med ett yngre barn som huvudperson... sen kan det ju vara aningens färgat av uppfödarnas egen åsikt, men jag känner att jag kan hålla med dem och kommer inte att sälja valpar till någon med småbarn. men, som sagt, detta är min åsikt och definitivt inte någon lag :)

Det kan lika väl vara jag som inte har träffat någon boxer som är riktigt som de borde, för de jag har träffat har varit väldigt trevliga, barnvänliga och rätt så laid back. Men jag har ingen större erfarenhet av rasen, så som sagt kan jag inte gå i god för att de är ett bra val, bara att de jag mött har varit bra familjehundar :)

vi får helt enkelt se till att träffa fler boxrar och jämföra våra erfarenheter :D

*lånar sista*

Fransk bulldog tänker jag på! Hos "vår" uppfödare finns, förutom två barn, fem rottweilers och två shettisar även en "fralla". En otroligt rolig liten hund, upplever den som väldigt robust - ingen som går sönder av en liten knuff, pigg och glad och hänger med på allt.
Pappan i familjen (som annars är utpräglad "köra bruks med rottis"-människa) tränar och tävlar i freestyle med den, dottern leker agility och ska ställa ut i barn med hund och där emellan hänger den med på jobb, är daghund hos pensionärer osv.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 646
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 070
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 487
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 106
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut