Vilken ras till mina superaktiva släktingar?

Lena Furberg

Trådstartare
Familjemedlemmar tänker köpa hund, deras första! Dom är 27 år, hon är uppvuxen på bondgård med "gårdshund" men i övrigt har dom ingen erfarenhet av hundar. Dom är EXTREMT aktiva, jag menar verkligen extremt!!! Sitter s'llan eller aldrig stilla, vandrar långa fjällvandringar, har tusen fysiska uteaktiviteter dagligen, på land och sjö, i skog och på fjäll, så detta måste vara en hund som kan hänga med!!
Den ska vara rätt liten och inte långhårig. Själva har dom siktat in sig på Pincher vilket nog kan funka, men eftersom dom är jätteaktiva utomhus även vintertid, funderar jag över om hunden är för frusen av sig? Jag har ingen egen erfarenhet av Pincher.
Personligen har jag en liten oro inför allergi (...) men är inte säker.
Vilken ras skulle ni rekommendera?

Sv: Vilken ras till mina superaktiva släktingar?

Skulle inte en jack russel passa?

Om det inte vore storleken och pälsen skulle jag direkt föreslå Flatcoated retrievern!:D

Min första tanke föll på boxer, men dom lär ju vara alldeles för stora och korthåriga.

Borderterrier? Parson Jack russel?

Fast Jack Russelpälsar är hemska om man inte väljer en strävhårig. Åh, det kliar i näsan bara jag tänker på det. :D Mina föräldrar har ett sådant litet underbart odjur och jag kan inte förstå hur en sådan liten hund kan fälla så mycket.

DvärgPinscher såklart! :laugh:
På vintern när det är som kallast kränger man på dem ett litet täcke bara.

Vad skiljer Dvärgpinchern från Pinchern, mer än i storlek då?

Norsk Lundehund :love: Riktiga små skogsmaskiner som även klarar vintrar fint!

Malle?!? Ojoj, tänk på att dom inte haft hund förut, då finge dom nog sitt livs chock! :laugh: Samtidigt håller jag med dig, skulle nog vara mitt val om jag vore dom! (Bortsett från Beauceronen då, givetvis...!)

Bah! :eek:

Det skiljer inte så jättemycket. Förutom att dvärgen är ettrigare.

Men är dom extremt aktiva så kanske en större hund är att föredra? (Alltså att mellanpinscher är ett vettigare alternativ). Men pinscher låter definitivt som ett bra rasval. Bara dom är beredda på ett ganska gediget arbete med grundlydnaden upp till ca 3 års ålder. Då lugnar de flesta ner sig.

Min är med i ur och skur, men han vill ha regntäcke när det regnar, termotäcke på vintern och någon form av varmt "underlag" om han förväntas ligga ner och ta det lugnt när det är kallt/ blött ute.
Annars dampar han loss fullständigt för att hålla värme.

Näe, jag gillar dom enormt! Faktiskt kanske inte mer jobb med en Malle än en Pincher när jag tänker efter?!? Men bra Malleuppfödare säljer väl helst bara till rejält Bruksintresserade?
Annars börjar jag hålla med om att Pinchern är ett bra val - med täcke på! :D

En kelpie tror jag skulle passa perfekt. De är tåliga hundar och älskar att vara med på strapatser.

Lagom medelstor tycker jag och de ligger i storlek med en mellanpinscher.

Senast ändrad:

Jag har själv Dvärgpinscher och tycker också att Pinscher låter som ett bra val. Precis som "Morran" skrev, så har man bara ett täcke på vintertid är det absolut inga problem att ha med sig dom ut en hel dag. :)

Kleinspitz? verkar va fullt ös medvetslös om man vill det, ingen jakt. Kan ju va trevligt om man ska fjällvandra. Även mittelspitzen kan funka i storlek kanske

Corgi borde ju också funka. Det är ju ändå en vallhund så jag tvivlar inte på att dom hade kunnat hänga på

såg nu att den inte skulle va långhårig.. fast det är ju inte nån av dom direkt. Beroende på hur man ser det såklart

Jag tror att en lapsk vallhund skulle passa väldigt bra.Det är en ras med lagom storlek, mycket energi, hänger med på allt men har också förmågan att kunna koppla av och ta det lugnt när det inte är aktivitet på gång.

Lapsk vallhund var precis vad jag tänkte också. De andra lapphundsraserna passar säkert utmärkt de med.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 858
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 441
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Jag och sambon har under en längre tid pratat om att skaffa hund och tanken känns mer och mer realistisk. Men jag känner att jag behöver...
Svar
18
· Visningar
2 080
Senast: Nenyah
·
Hundavel & Ras Har ni tipps vilken hundras som skulle passa oss? Vi är ett par på 32 år. Två barn 6 och 9 år. Egen gård. Mannen jobbar heltid och har...
2
Svar
22
· Visningar
3 569
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V