Vilken ras söker jag? TIPS SÖKES

Understruken

Trådstartare
Tänkte ta hjälp av er alla med val av ras på min nästa hund! (som visserligen inte ska inköpas förrän om två år men detta är ju så roligt att fundera på!!!!)

Tänkte skriva vad jag är ute efter och så hoppas jag på buke-experternas hjälp!
Jag söker en hund av mellanstorlek som är trevlig, social och lättlärd. Ska kunna följa med i stallet på rid- och körturer och helst inte ha någon (så mycket) jakt och vakt i sig. Köldtålig!

Detta är ungefär vad jag har kommit fram till hittills, så in med förslag nu, gärna med bilder!!!!

Tack på förhand :)

Sv: Vilken ras söker jag? TIPS SÖKES

Oj, svårt. Vad vill du mer göra med hunden? Satsa på någon sport, träna för skojs skull eller ska den agera professionell soffvärmare?

Schapendoes kan vara ett förslag, men svårt med så lite info om vad du vill göra mer.

Annars gillar jag schnauzer, men då får du jobba på det där med jakten och vakten:D

Kommer väl träna agility (kanske tävla?), ha med den som sällskap när jag jobbar (som hovslagare), låta den följa med när jag springer, men givetvis även vara soffvärmare!

Läste lite om schapendoes, det verkade ytterst intressant, tack för tipset!
Schnauser är jag inte så förtjust i... Men tack iaf ^^

Kommer väl träna agility (kanske tävla?), ha med den som sällskap när jag jobbar (som hovslagare), låta den följa med när jag springer, men givetvis även vara soffvärmare!
Är du säker på att du vill ha en långhårig hund med de kraven. Din soffa kommer antingen att vara lerig eller blöt med de alternativen. ;)

Jag hade satsat på en korthårig hund som är lätt att torka av! Speciellt ifall den ska vara i stallmiljö hela dagarna.

Skulle behöva lite mer information... Och inte minst för dig viktigt att fundera över!

Tolkar det som att du inte vill ha en allt för krävande ras, speciellt inte mentalt? Dvs som inte kräver massvis med aktivering.
Hur mycket pälsvård kan du tänka dig?
Vilken storlek, ungefär?

Islänsk fårhund kanske vore något att kika på? Kan visserligen vara långhåriga, men pälsen är fruktansvärt lättskött, bara att torka av blöt lera, det släpper direkt. Och det är ju gårdshundar som vill hänga med på allt och passar mycket bra i stall. :) Dock har de ju ganska nära till skall och "ska" varna för saker som kommer eller inte hör hemma, men inte extremt vaktiga så sett. Och lägger man ner tid på träning går det ju att forma till lite som man vill ha det (man bör dock inte räkna med att få bort skallet helt, men kunna kontrollera det i alla fall).

32703746.jpg

Jag tycker att Irish softcoated terrier är trevliga hundar, var varken mycket jakt eller vakt i den jag hade.
Annars är schapendoes som är sagt innan trevliga hundar! Bara man är beredd på pälsvården, träffade en för ett tag en som inte kunde ha blivit borstad på några år, var inte så vackert...

Lagotto Romagnolo :love:

Det enda jag tänker på är att många av dem har allergier, som sällskap på hovslagarjobb får magen kanske en del att jobba med?

Lapsk vallhund kanske?

Disen har en sådan, hon har säkert mer koll men han skulle passa bra till det du nämner iaf

En miniaussie/miniature american shepherd?
Väldigt lättlärda. Visserligen lite vakt i sig, men det kan man jobba bort till stor del om man är noga från början.
img_0639_164635074.jpg

Detta är min lilla prins.
Hoppas du hittar vad du söker!

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 055
Senast: NOC14
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
1 089
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Det är nämligen så att jag och min familj nu har börjat gå lite i tankarna på att skaffa en fjärde hund inom något/några år. Vi...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 633
Senast: Tiger tok
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 296
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka