vilken ras skulle ni vilja ha?

Sv: vilken ras skulle ni vilja ha?

corona skrev:
Otroligt personliga och ganska "uppmärksamhetskrävande".

De pratar mycket, högt och tydligt.
De vill vara med, sitta i knäet, ligga i soffan,sitta vid datorn... vad man än gör så sitter de intill.

De är lekfulla och spralliga.

Otroligt snälla både mot oss,varandra och andra djur.

Kanske är det väldigt individuellt... har bara träffat "mina siameser", men just det där "pratiga" ska väl vara typiskt för rasen.
det du beskrev har jag hört att det är ganska typiskt för siameser..

Innekatter känner ju inte av temperaturförändringarna lika mycket och sätter ju inte päls på samma sätt. Därför fäller dom ibland med oregelbundet. Utekatter fäller ju när det blir varmt ute.

Häpp häpp.....då har du inte träffat på Turkisk Van....
Dom fäller vår och höst..och då menar jag FÄLLER....
När man damsugit klart och vänder sej om ser det precis lika dant ut som innan man damsugit... blääh...
Då är dom billiga....

Tycker palle som har haft Van sen 1987....

Jag har två huskatter, vackra förstås, men nästa katt skulle gärna få ha en leopardfläckig päls (spotted tabby?)

Senast ändrad:

Fast om du läser igen så står det IBLAND :angel:

Och så som du har/hade det 2 ggr per år har jag varje gång jag dammsuger. Hela året.

I mitt nästa liv vill jag ha en Siames. Varför vet jag inte, men har alltid varit faschinerad av dom. Antagligen för dom verkar så mystisk. Nu har jag 3 bonnkattter.

MissFideli skrev:
Innekatter känner ju inte av temperaturförändringarna lika mycket och sätter ju inte päls på samma sätt. Därför fäller dom ibland med oregelbundet. Utekatter fäller ju när det blir varmt ute.
bella går ut varje dag, men hon är inte ute lika länge som förr.. uatn det blir väl kanske 2 max 3 timmar om dan--- förr kunde hon va ute hela dan lång

Mynta2 skrev:
I mitt nästa liv vill jag ha en Siames. Varför vet jag inte, men har alltid varit faschinerad av dom. Antagligen för dom verkar så mystisk. Nu har jag 3 bonnkattter.
jag är också väldigt intresserad av siameser, det har jag varit sen jag var barn.

Har en 10 år gammal Birma pojke.Han är rödmaskad.en riktig kelgris.
Funderar på att skaffa en exotic hona.:idea:

Bombay tycker jag är fina, både i temperament och utseende.

bombay1.jpg

Temperament:
Otroligt snäll, sällskaplig, lekfull och intelligent. Passar utmärkt i lägenhet och är generellt mycket lugn, älskar värme och sover gärna under ditt täcke. Den gillar sällskap och bör inte lämnas ensam hemma hela dagarna, den trivs utmärkt i sällskap av hund.

Nu har vi 2 huskatter. :love:

Heulwen skrev:
Bombay tycker jag är fina, både i temperament och utseende.

bombay1.jpg

Temperament:
Otroligt snäll, sällskaplig, lekfull och intelligent. Passar utmärkt i lägenhet och är generellt mycket lugn, älskar värme och sover gärna under ditt täcke. Den gillar sällskap och bör inte lämnas ensam hemma hela dagarna, den trivs utmärkt i sällskap av hund.

Nu har vi 2 huskatter. :love:

trivs i sällskap av hund...skulle passa mej perfekt

Jag har ragdoll, och det är den ras jag vill ha också! Det finns många raser som jag liksom beundrar "på avstånd", men i slutändan är det ändå ragdollen som vinner!
Men bengaler är otroligt vackra, och devon rex är söta som få. Abyssinier och somali är också mycket vackra. Men jag skulle aldrig orka med en sån livlig ras! :crazy: :D

nemi_baby skrev:
sibirisk? vad kan det vara för någon?

En naturkatt som härstammar från Sibirien. Den har formats av väder och vind till en frisk och härdig ras och duktig jägare. Påminner om Norsk skogkatt i utseendet, men har ett mer runt intryck och är mer kompakt i kroppen. Halvlång päls med tjock underull och strävt täckhår. Den kompakta kroppen och pälsen gör att kyla klaras bättre. En ganska stor ras, honor ska väga mellan 3-5 kg och hanar 5-10 kg. En trogen katt, följer en som en hund, och lättlärd. Gillar dessutom vatten, både att leka i vattenskålen och leka med vatten som rinner från kranen. En del badar och simmar gärna!

jag har just nu långhåriga huskatter (blandras norsk skogkatt/huskatt)

har haft abessinier tidigare och skulle kunna tänka mig att ha den rasen igen.

nu när jag har långhåriga katter så går jag o suktar efter alla korthåriga och tycker dom är så otroligt snygga o slanka ;)

nästa katt jag skaffar ska bli cornish rex men jag skulle inte heller tacka nej till en siames eller burma! var på väg att köpa en burma när jag hade abessiniern men det blev aldrig av för kattungen jag tingade blev sjuk :(

loveponies skrev:
Jag har ragdoll, och det är den ras jag vill ha också! Det finns många raser som jag liksom beundrar "på avstånd", men i slutändan är det ändå ragdollen som vinner!
Men bengaler är otroligt vackra, och devon rex är söta som få. Abyssinier och somali är också mycket vackra. Men jag skulle aldrig orka med en sån livlig ras! :crazy: :D

dom är väldigt vackra raser allihop....

Liknande trådar

Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 823
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 080
Senast: miumiu
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
459
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama