vilken ras skulle ni vilja ha?

Sv: vilken ras skulle ni vilja ha?

SannaQ skrev:
jag har just nu långhåriga huskatter (blandras norsk skogkatt/huskatt)

har haft abessinier tidigare och skulle kunna tänka mig att ha den rasen igen.

nu när jag har långhåriga katter så går jag o suktar efter alla korthåriga och tycker dom är så otroligt snygga o slanka ;)

nästa katt jag skaffar ska bli cornish rex men jag skulle inte heller tacka nej till en siames eller burma! var på väg att köpa en burma när jag hade abessiniern men det blev aldrig av för kattungen jag tingade blev sjuk :(
vilken otur!!

SusanneO skrev:
En naturkatt som härstammar från Sibirien. Den har formats av väder och vind till en frisk och härdig ras och duktig jägare. Påminner om Norsk skogkatt i utseendet, men har ett mer runt intryck och är mer kompakt i kroppen. Halvlång päls med tjock underull och strävt täckhår. Den kompakta kroppen och pälsen gör att kyla klaras bättre. En ganska stor ras, honor ska väga mellan 3-5 kg och hanar 5-10 kg. En trogen katt, följer en som en hund, och lättlärd. Gillar dessutom vatten, både att leka i vattenskålen och leka med vatten som rinner från kranen. En del badar och simmar gärna!
det var då värst! min bella avskyr vatten...

Siameser och orientaler är min melodi!

Utöver att de är otroligt vackra så är de också sociala, intelligenta, pratsamma, aktiva och lättlärda.

Tycker att långhårskissarna ser helt underbara ut i sin fluffighet, men är helt såld på det mer aktiva temperamentet hos orientaliska katter.

Har även haft ocicat tidigare och det var en mycket speciell liten varelse, hon var faktiskt mer hund än katt, gick fot utan koppel och vek aldrig från ens sida när vi var ute och gick med henne.

Till dig som hade vankatter- hur är det med deras rykte om att gilla vatten och bad? Det sägs ju att de ofta badar frivilligt och gillar att simma tex.

En kompis orientalblandis är helt besatt av vatten- han plumsar i varje vattensamling han kan hitta och kräver också att få vara med i duschen och själv bli duschad när husse gör det...Lite charmigt!

Jag har en korsning, bondkatt-norsk skogkatt. Urmysig!
Vill inte ha ngn annan än honom :p

brittish blue, tycker de är så underbart fina :love: , gillar inte långhåriga kissar :crazy:

Det är stor skillnad på att bada och BLI badad....

Fast den största skillnaden är nog mera att en Van, nästan aldrig, aldrig väjer för en vattenskål om den står i vägen när dom leker...

Vissa Vanar dricker enbart rinnande vatten från en kran eller fontän...

Det finns enstaka individer som badar badkar tillsammans med familjen, men annars är dom nog mera vattenlekarkatter än djupvattensimmarkatter.... ;)

Annars tycker jag att dom i stort sett är som siam/orientaler....
Det pratas och tjabbas i det oändliga om allt som hänt underdagen, dom följer en oftast vart du går i lägenheten/huset, dom leker "flygande" lekar typ vem som kan hoppa fortast mellan bokyllornas översidan eller vem kan springa snabbast på gardinstängerna m.m.

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id340038.html
Även om man enligt vet. är helt utan syn, så hindrar det inte att en Van från att busa...

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1456511.html
Den dagen en Van slutar leka är den inte längre i livet...

en oriental kan ja tänka mej med..

Det finns ingen ras som heter Brittisk Blå. Eller British Blue. Den heter Brittisk korthår och finns bland annat i färgen blå. Varför vissa böcker envisas med att kalla den british blue vet jag inte, men det är tvärfel iaf.

Japp, men glömde kameran. Glömt att säga det :o

Åker dit nån annan dag och fotar. Du bara måste se Berenice, Yoghurts (och Yogas) mamma. Hon är enorm!! Och så supergosig så hon visste knappt var hon skulle ta vägen.

Vad var det för stam på din nudå? Glömde fråga Chris om det.

moster_punk skrev:
Siameser och orientaler är min melodi!

Utöver att de är otroligt vackra så är de också sociala, intelligenta, pratsamma, aktiva och lättlärda.

Tycker att långhårskissarna ser helt underbara ut i sin fluffighet, men är helt såld på det mer aktiva temperamentet hos orientaliska katter.

Vet du hur det är med allergi mot sådana katter? Har haft Birma själv men dem blev jag allergisk mot. :( Men vanliga huskatter tål jag så då kanske orientaler funkar med? :idea:

Kontakta nån uppfödare i närheten och berätta om dina funderingar. Dom går säkert med på att du kommer hem och stoppar näsan i pälsen, klappar på mm för att testa.
Det finns så många olika allergener på katter, så det går inte att säga vad andra tål och inte. Rexkatterna sägs vara bättre ur allergisynpunkt, men det finns sånna som inte tål rexar, men andra raser. Så det beror helt på vad man är allergisk mot. Sphynxarna är ju helt nakna och är bra för dom flesta, men kräver ju dels att man gillar nakna katter och dels att man kan sköta dom, för deras "pälsvård" är rätt krävande.

Men som sagt, om du är nyfiken så kontakta uppfödare. Dom flesta skulle nog gå med på att du får komma hem och mysa med katterna utan att binda upp dig.

*kl*

Jag gillar mina Korater och kommer så länge jag föder upp inte ha möjlighet att ha fler raser (eftersom jag inte kan ha hur många katter som helst, bla ur allergisynpunkt)

Den dagen katterna "bara" är sällskap och till utställning vill jag gärna ha en lila burma och en svartmarble bengal också :)

Tröttnar jag på hyperaktiva katter blir det en ragdoll, jag älskar deras temperament men gillar egentligen inte långhår...

Liknande trådar

Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 823
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 080
Senast: miumiu
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
459
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
460
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama