vilken ras passar mig?

C

Caltha

okej, såhär är det, jag är helt förälskad i en ras, eller två egentligen.. men vet inte om de passar in på mig mest för att jag vill det så gärna (tycker de är så underbara, vackra och härliga båda två!) eller om de verkligen är som klippt och skuret för mig. Möjligtvis att den ena är något bättre förstahund.
Så jag vill se vad ni har som första förslag på ras som ni tycker passar in på min beskrivning, innan jag avslöjar raserna, så ska vi se om nån håller med mig.
lite annorlunda välja rastråd med andra ord!
Okej, here we go..
*Jag har aldrig haft hund förut, så en bra förstahund är viktigt!
*Lättlärd, trogen, frisk, lugn och stabil ras
*Medelstor
*Inga rastbundna sjukdomar eller någotsomhelst "sönderavlad"..
*Pysslar gärna med pälsvård men vill inte ha krav på att det behövs varje dag
*Vill gärna prova att träna lite olika saker som agility, lydnad, mm. men ingen hårdträning eller tävling, utan bara på kul isf.
*Vill ha en ras som kan anpassa sig något efter mig också och inte klättrar på väggarna om den får ta det lite lugnare en dag.. alltså ingen som har massa krav på motion och så.


så vilken ras tänker ni först och främst på när ni hör det här då? give it to me!
 
Sv: vilken ras passar mig?

Någon typ av sällskapshund. Dessa är de som räknas som sällskapshundar enligt skk.

Bichon frisé
Bichon havanais
Bolognese
Bostonterrier
Cavalier king charles spaniel
Chihuahua, korthårig
Chihuahua, långhårig
Chinese crested dog
Coton de tuléar
Dvärgpudel ( Se: Pudel, dvärg )
Fransk bulldogg
Griffon belge
Griffon bruxellois
Japanese chin
Kinesisk nakenhund ( Se: Chinese crested dog )
King charles spaniel
Kromfohrländer
Kungspudel ( Se: Pudel,stor )
Lhasa apso Löwchen
Malteser
Mellanpudel ( Se: Pudel, mellan )
Mops
Papillon
Pekingese
Petit brabancon
Phalene
Powder puff ( Se: Chinese crested dog )
Pudel ( Se: Pudel,stor )
Pudel, dvärg
Pudel, mellan
Pudel, toy
Pudel,stor
Shih tzu
Storpudel ( Se: Pudel,stor )
Tibetansk spaniel
Tibetansk terrier
Toypudel ( Se: Pudel, toy )


Cavalier king charles spaniel Tycker jag är en trevlig hund,
som jag tror skulle kunna passa dig. Inte så stor, men riktigt trevlig.
 
Sv: vilken ras passar mig?

Cavalier king charles spaniel verkar ju väldigt söta och trevliga, och kanske passar in på mig, men var inte riktigt det jag hade tänkt mig..
I övrigt så är det mkt småhundar i listan, och jag är helt ointresserad i de allra minsta och spädaste, typ chihuahua, nakenhund och liknande. Inte heller intresserad av terriers och pudlar, verkar för bjäbbiga och ättriga för mig.. :crazy:

annars mer förslag? kanske lite mer hundar som är snäppet större..? ;) *pekar på beskrivningen*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vilken ras passar mig?

schnauzer, pincher, pudel, finsk eller svensk lapphund, corgi? alla dessa raser kräver dock någon form av mental träning och normalt med motion. vill du ha en hund som kräver mindre får du nog leta i de mindre storlekarna (knähundar) eller större (giganterna).
 
Sv: vilken ras passar mig?

"tyvärr" så är det ju de hundraserna som Kanelbulle har skrivit upp som passar allra bäst till det du beskriver eftersom de är framavlade sällskapshundar och de klättrar inte på väggarna om de blir utan motion en dag ;)
jag tycker att det är synd att du inte kan tänka dig en cavalier! jag och mina föräldrar hade en tik och hon var helt underbar! en jätterolig hund som mer än gjärna gör allt för sin matte/husse!
Mvh Thea
 
Sv: vilken ras passar mig?

Tibetansk Terrier

Du behöver bara kolla igonom pälsen en gång i veckan. Passar bra till det mesta.
 
Sv: vilken ras passar mig?

jepp, finsk lapphund var det jag tänkte på! :D okej, hur mkt mental träning och motion kräver de ungefär? tycker det är bra om de kräver lagom, vill inte ha en soffpopatis men ingen superhurtbulle heller.. Sett att Gnist har fött upp rasen, h*n kanske har nåt att invända med?

Den andra rasen jag är lite frälst vid är Samojeden, men de är kanske mindre passande som förstahundar? kräver väl mer? hört att de fungerar som sällskapshundar men kan tänka mig att de kräver en del, de är väl ursprungligen slädhundar..
 
Sv: vilken ras passar mig?

men hur är de annars då? är det friska hundar? är det mkt småhund i temperamentet, bjäbbigt och så.?
 
Sv: vilken ras passar mig?

Jag tyckte att min lillasyster resonerade bra när hon skulle välja hund. Hon visste på förhand att hon mest gick kortare promenade och så långpromenad 1-3 ggr i veckan och skaffade en lite hund efter det :) Det blev hur lyckat som helst och de vill vara ute lika mycket (lite) båda två :)
 
Sv: vilken ras passar mig?

Cavalieren upplever jag som en "sansad" mindre hund.
Att de liksom har temperament som en större...:D
*hukar för vinande piskor*
Pigga, glada och följsamma. Jag uppfattar dem som mer föriga än många andra små raser.
 
Sv: vilken ras passar mig?

men det låter ju jättebra! har nämligen lite svårt för många småhundar (inte alla, ska inte dra alla över en kam nu..) just för att de kan vara ättriga och bjäbbiga.. om jag vågar säga så. bland det värsta jag vet är folk med ouppfostrade småhundar.. :crazy: inte hundarnas fel förstås, varenda hund kan bli en plåga i fel händer, men jag är mer för de lite lugnare raserna, och de är ju oftast större också.. och inte så kaxiga ;)
jag ska fundera lite på cavalier då, men är inte redo att släppa taget om finsk lapp och samojed ännu ;) om någon av dessa inte blir min första hund så blir det säkert nästa :)
 
Sv: vilken ras passar mig?

06-01.jpg


9.jpg


aug7.jpg



:angel: :angel: :angel:
 
Sv: vilken ras passar mig?

jag måste medge, de är ju riktiga söta ;) är det där dina?
hehe, puppyeyes, så man smälter..
4801.jpg


men det här är ju liksom ännu värre, jag tror jag avlider, För söt!!:love::
13419.jpg

de är ju så vackra, och den där färgen och teckningen.. *dreggel*:
19933.jpg
 
Sv: vilken ras passar mig?

cocker spaniel!
de är lagom stora, kräver regelbunden trimmning(varje - varannan månad) och borstas 1-2ggr/vecka.
de är aktiva men inte vilda.
lättlärda, trogna och de flesta har ett underbart temprament :)
 
Sv: vilken ras passar mig?

funderade faktiskt ett tag på cocker innan jag upptäckte finsk lapphund, de verkar ju väldigt härliga de med, påminner mkt om cavalier king charles spaniel i temperamentet?
 
Sv: vilken ras passar mig?

Cavalieren upplever jag som en "sansad" mindre hund.
Att de liksom har temperament som en större...:D
*hukar för vinande piskor*
Pigga, glada och följsamma. Jag uppfattar dem som mer föriga än många andra små raser.


Instämmer. Min cavalierhane som jag hade tidigare var mkt trevlig, inte det minsta "bjäbbig" och egentligen en stor hund i liten (underskattad) förpackning så till vida att den var mycket flexibel. Kan antingen bli en soffpotatis eller en kanonfin träningskamrat.
Vi tränade agility (tävlade även lite), spår och lydnad.
Nackdelen är ju de rasbunda besvären med hjärta och ögon.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 657
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 547
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Min nuvarande kattfröken börjar bli till åren och jag börjar överväga att flytta från landet och bli stadsbo, så jag börjar så smått...
2
Svar
33
· Visningar
1 805
Senast: Zoya
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp