Vilken ras passar mig?

L

LuddeLump

Mina krav:

Liten (max 40 cm)
Lättlärd och följsam
Inte för skällig
Pigg men inte för aktiv och krävande
Inte stressad och nervös
Ska kunna hänga med på kortare ridturer
Lätt att ha lös, ingen jaktinstinkt
Ska kunna koppla av inne, och inte kräva uppmärksamhet hela tiden


Våra barn är uppväxta med hund, och vet precis hur man hanterar en hund, så nåt "slitande och dragande" blir det inte. Däremot busar och stojar de ju ibland, och galopperar gärna runt och hoppar hinder inomhus.


De raser jag fastnat för hittills är:
:love: Japansk spets (har inte hittat ngt negativt)
:love: Sheltie (kanske ngt för skällig)
:love: Papillon (kanske ngt för liten för att hänga med på ridturer)
:d Chinese crested powder puff (kanske lite för nervös och skör?)
:) Pudel (tvekar enbart pga pälsvården, även om jag skulle ha den nerklippt jämt)
;) Coton de Tuleur (för lång päls, men de går väl att ha nerklippta?)
:crazy: Cavalier King Charles (verkar stämma på kraven, men synd att de ofta får hjärtfel, och utseendemässigt är de inte riktigt min typ) :cry:

Har jag missat nån ras? :confused:
 
Sv: Vilken ras passar mig?

LuddeLump skrev:
Mina krav:

Liten (max 40 cm)
Lättlärd och följsam
Inte för skällig
Pigg men inte för aktiv och krävande
Inte stressad och nervös
Ska kunna hänga med på kortare ridturer
Lätt att ha lös, ingen jaktinstinkt
Ska kunna koppla av inne, och inte kräva uppmärksamhet hela tiden


Våra barn är uppväxta med hund, och vet precis hur man hanterar en hund, så nåt "slitande och dragande" blir det inte. Däremot busar och stojar de ju ibland, och galopperar gärna runt och hoppar hinder inomhus.


De raser jag fastnat för hittills är:
:love: Japansk spets (har inte hittat ngt negativt)
:love: Sheltie (kanske ngt för skällig)
:love: Papillon (kanske ngt för liten för att hänga med på ridturer)
:d Chinese crested powder puff (kanske lite för nervös och skör?)
:) Pudel (tvekar enbart pga pälsvården, även om jag skulle ha den nerklippt jämt)
;) Coton de Tuleur (för lång päls, men de går väl att ha nerklippta?)
:crazy: Cavalier King Charles (verkar stämma på kraven, men synd att de ofta får hjärtfel, och utseendemässigt är de inte riktigt min typ) :cry:

Har jag missat nån ras? :confused:

Japanska spetsar är rätt skälliga. Åtminstone har jag den uppfattningen. har bott jämte en jappe kennel å dom hundarna skällde f*n jämt för minsta lilla. :crazy: Men annars är dom trevliga hundar.


Sen finns d ju dvärg schnauzer å mittelspitz. Kommer inte på några andra just nu. :crazy: Har fått hjärnsläpp
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Ja, mittelspitz har jag missat. Schnauzern är nog lite för krävande och "brukstypig" (vilket ord va?) för oss om jag fattat rätt.
Nu ska jag läsa om mittelspitz.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Har själv en Powder Puff. En underbar hund som inte är klen eller skör. Tänk dig däremot för en extra gång hur mycket tid du vill lägga ner på pälsvård.För att hålla puffen fin och tovfri krävs ett ganska stort angagemang + att pälsen blir väldigt svårskött av att vistas i stallet och bli smutsig. Ska du ha en hund som ska med ut i stallet och på ridturer tror jag nog du ska välja en annan ras.(Allternativet finns ju att ha den nerklippt förstås)
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Volpino Italiano finns oxå. Vet dock inte om det är nån större skillnad på dom och på japparna :confused:
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Till Ryver:
Hur är din pp i sättet? Jag har läst rätt mkt om rasen förut (har älskat dom länge, även nakenvarianten) och fått uppfattningen att de är rätt så självständiga och lyder bara när de har lust.
Jag har inte så höga krav på lydnaden, men vill ha en hund som kommer när jag ropar och inte är för självständig när vi är ute i skog och mark (ett krav om hunden ska kunna hänga med på ridturerna). Sen ska den ju kunna det mest grundläggande saker så klart. Men eftersom många cc gillar agility så kan de ju inte vara hopplösa fall...

Hur har du lyckats med lydnaden på din puff?

Jagskulle bli överlycklig om det visar sig att cc är rätt ras för oss. Skulle gärna skaffa mig en nakenfis, men övriga familjen skriker rätt ut bara jag nämner det...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken ras passar mig?

Vet inte jag heller, men volpinon är väl mindre än jappen?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken ras passar mig?

Dvärg Schnauzern är ingen krävande bruksras och passar således in på din beskrivning över passande hundras
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Jag har en liten "nakenfis" på 4 månader. Tanken med våran hund är att vår dotter ska träna agillity och vet flera som gör det med sina cc, men det krävs tålamod.
En uppfödare beskrev rasen som en blandning mellan apa och katt, apan för deras livlighet och diverse upptåg och katten som gör som den ska när det passar den.
Än så länge funkar grundlydnaden och han är otroligt lättlärd och följsam.
Men någon stallhund är han inte även om han har kläder. Blåsten är det värsta, snö och frusen mark är inte så farligt.
Men något mysigare finns inte för övrigt, han vill ligga och sova i sängen, vilket inte är något problem då han varken fäller eller drar in en massa skräp i pälsen.
Och vill man inte gå ut och aktivera sig en dag så stannar han gärna inne och myser eller hittar på något, han river inte huset för det.
Och gud nåde den som försöker gå ut innan halv nio på förmiddagen, han håller sig gärna 12 timmar för att få sova lite längre.
Vi har fått ställa om oss en hel del då vi har en goldentik sedan innan som blir galen om hon inte kommer ut tidigt, eller aktiveras. Men och andra sidan är hon en perfekt stallhund.
/ Linda
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Puffen vi har är otroligt bra i temperamentet.Älskar alla, både människor och hundar.Hon är otroligt lättlärd! Började på agility-träning nu på gamla dagar (7 1/2år) och det funkar kanon! Hon är pigg och glad ute, lugn inne. Går lös i skogen osv. MEN det är ingen hund som klarar blöta,kalla dagar. En ridtur i torrt klimat går nog ypperligt men hon fryser väldigt lätt om hon blir blöt! Deras päls är inte tjock och varm även om det ser ut så när de är borstade och "fluffiga".
Vår andra puff fick vi nyss tyvärr ta bort då hon var mycket aggressiv mot vår 1 årig son. Hon var ganska reserverad mot främlingar och inte helt stabil i psyket.Dock finns det ju olika individer inom alla raser så det bästa är nog att försöka få träffa valpens föräldrar först.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

* Silky terrier, en trevlig, pigg o lättlärd hund
* JR, lite annat temperament, men bra stallhund
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Inte cavalier i ett stall *flinar* ... jag har det och pälsen drar åt sig all skit...

Annars tycker jag sheltie uppfyller era krav . . .
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Parson Russell Terrier är en perfekt stallhund.. Älskar att vara med där det händer, uthållig men samtidigt jätte mysig hemma, lugn och ligger gärna under täcket på nätterna :)
I ditt fall så är det kanske inte så passande eftersom de många Parsons har jakten i sig.. men dock inte alla, min tik vet knappt va jakt heter, medan min hanne älskar sina turer i skogen...

Pudeln är jätte trevlig, hänger gärna med på allt. Gillar när det händer saker ,har aldrig upplevt en pudel skällig... Pälsen är ju en del jobb, men med den nerklippt så är det ju bara att skölja av efter promenaden... Med ett bra schampoo går det även bra att bada dom relativt ofta (min pappa är allergisk och badar deras pudel 1 gång i veckan utan problem) Och med en bra trimmer och ett trimmbord så kan du lätt klippa hunden själv..
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Skulle också rekomendera dvärgschnauzer. Vår dvärgschnauzer är:
Liten
Lättlärd och följsam, bäst i klassen på grundlydnad och även riktigt duktig i agilitykursen.
Inte för skällig, skäller i stort sett aldrig. Det enda ljud man kan höra från honom är små gnyenden och fnysningar.
Pigg men inte för aktiv och krävande, älskar att busa och leka men har inga problem med att koppla av.
Inte stressad och nervös, gillar inte fyrverkerier men i övrigt är han ganska cool. Lite mesig ibland, men det är snarare individen än rasen hans syster är väldigt säker.
Ska kunna hänga med på kortare ridturer, skulle han klara utan problem.
Lätt att ha lös, ingen jaktinstinkt. Beror ju mkt på uppfostran, men vår hund brukar vi ha lös.
Ska kunna koppla av inne, och inte kräva uppmärksamhet hela tiden. Vår hund är oerhört morgontrött, sover helst så länge som möjligt. Gillar att ligga och gosa i sängen.

Slänger till sist in en bild för att visa att dvärgschnauzrarna inte bara är väldigt trevliga hundar, utan även väldigt vackra.
kenzoportratt.jpg
 
Sv: Vilken ras passar mig?

LuddeLump skrev:
Mina krav:

Liten (max 40 cm)
Lättlärd och följsam
Inte för skällig
Pigg men inte för aktiv och krävande
Inte stressad och nervös
Ska kunna hänga med på kortare ridturer
Lätt att ha lös, ingen jaktinstinkt
Ska kunna koppla av inne, och inte kräva uppmärksamhet hela tiden

Varför inte en Lagotto Romagnolo . De blir visserligen några cm över 40 men inte mycket.
De är lättlärda (ibland fööör lättlärda har jag hört) och har ingen jaktinstinkt.
Dock vill de gärna ha sysselsättning.
Pälsen är inte vidare svår, ska klippas ner 1-2 ggr per år bara.

Har även träffat Dvärg Schnauzer som varit med just i stall och på ridturer.
Här krävs väl lite mer pälsvård, trimning, men annars har jag hört att det är en lättlärd om än lite envis hund.
 
Sv: Vilken ras passar mig?

Tack för alla svar! :bow:
Det är verkligen svårt att välja ras. Det går ju inte att komma ifrån att utseendet spelar stor roll också. Och det blir ju inte lättare när vi är 5 st i familjen som ska tycka att hunden är söt. Men i slutänden blir det ju såklart jag och maken som bestämmer vilken hund det blir. Vi ska inte ha en liten valp utan kommer att leta efter en tik mellan ca 6 mån och 4 år.

Är det nån som vet nån hund som stämmer in på våra krav och behöver en ny familj får ni gärna PM:a mig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 142
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 607
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 339
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp