Vilken ras passar mig?

Har du kollat på beauceron? Tikarna ligger omkring din storleksgräns, hanarna lite större men är ganska lätta i typen, känns inte tunga även om de är högväxta. Lättlärda, mångsidiga, passar för drag, får en tjock underull, robusta, friska och mångsidiga. Om du har kollat på lapsk vallhund och vit herdehund och kelpie som du skrev kanske beauceron är intressant för dig också.

Jaktavlad retriver eller brukshund i behändig storlek verkar ju rimligt att det kan passa dig. Har sett jaktgolden, jaktlabrador och tollare som absolut går att tävla i agility på högre nivå och de brukar kunna vara trevliga hundar att träna och tävla lydnad med också. Det kluriga är säkert att de bästa framförallt säljs till de som vill jaga eller iaf träna jakt.

Brukshund i behändig storlek som kan konkurrera i agility så tänker jag kelpie eller aussie. Viktigt att tänka på att Aussie är en delad ras och det är bruksvarianten jag avser här. Utställningsvarianten är inget säkert kort i någon gren förutom utställning skulle jag tro, har sett de som travar runt agilitybanan, är svåra att belöna i lydnaden och rädslor är inte ovanligt. Det är nog en fördel att intressera sig lite för bruksarbete när man kollar på dessa raser då många uppfödare "prioriterar" de valpköparna.

Alla dessa raser ska ju ta en bra päls även om det säkert finns variationer i raserna.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 533
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 524
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Gravid som "äldre"
  • Leasa eller köpa bil