Vilken ras passar mig?

fryckan

Trådstartare
Jag planerar att skaffa en till hund om 1,5-2 år ungefär men scoutar redan efter passande raser och kennlar.
Jag har idag en golden retriever (2 om man räknar senioren som bor hos pappa) och egentligen känner jag att det är min ras men jag är samtidigt nyfiken på om det finns nån annan lämplig ras.

Det jag vill ha:
- Mellanstor till stor hund (Max är 63 i mankhöjd, helst inget över det)
- Hund som ska passa till drag och agility i första hand, kör även spår och lydnad mer för aktiverings skull
- Lättlärd och mjukt temperament
- Liten jaktlust
- Jag vill inte ha en ras som behöver klippas/trimmas regelbundet, borstning dagligen är jag redan van vid ;)
- Jag bor i Norrbotten så helst ingen hund som har lätt för att frysa

Springer mycket och vill ha en hund som hänger med på det samt turer till fjälls. Erbjuder såklart den basala aktiveringen i form av promenader och sedan aktivering enligt punkt 2 i det jag vill ha.

Vad tror ni passar mig? :D

Någon annan retriever eller kanske någon spaniel? Tycker det är svårt att tipsa om raser till de som tänker att de redan hittat "sin" ras :p

Jag går in med inställningen att det kan finnas nån som kanske passar bättre ;)
Vad är det golden inte har som du vill ha? Eller vad vill du ha mer/mindre av jämfört med golden kanske är mer rätt att fråga :p är det jaktvaritanten eller utställningsvarianten du har nu?

Vad är det golden inte har som du vill ha? Eller vad vill du ha mer/mindre av jämfört med golden kanske är mer rätt att fråga :p är det jaktvaritanten eller utställningsvarianten du har nu?
Jag har en som är utställningsavlad nu.. Jag tycker min hund är bäst (såklart ;)) men han kan vara så trög att lära ibland och går inte träna så långa stunder utan att han blir uttråkad. Så en hund med lite mer fart och lite mer träningslust. Så det kanske löser sig genom att skaffa en jaktavlad ;)

Vit herdehund från ordentlig kennel
Kelpie
Stor pudel (tänk på allt hår du slipper)
Grosser schweizer sennenhund - ingen aning om hur jag får texten normal, men en hund som tycker om att dra och har ett eget prov utformat, dock lite stora
Någon setter varient, ej jaktavlad

Tervueren :love:
(men välj från brukslinjer!!)

+ en fråga om golden. Hur upplever du att dom klarar temperaturer?
Tänkte på var du bor och gör för aktiviteter. Jag är inne på att köpa jaktgolden som nästa hund nämligen ;)

Tack för alla svar! Glömde skriva att jag kikat på vit herdehund, lapsk vallhund och kelpie tidigare. Så om ni vill får ni säga varför de eventuellt inte passar mig :p

@Scata - Mina två goldens klarar kyla väldigt bra. Nån gång per vinter kan de skutta på 3 ben när det är -30 men annars är de gladeligen ute så mycket det får ;) Jag bor i Norrbotten och på vintrarna åker jag mycket skidor och har senaste året blivit väldigt intresserad av drag :)

Vill du tävla och komma upp i klasserna i någon av de nämnda grenarna eller mest "ha kul" utan förväntan på resultat?

Vill du mest ha kul så passar ju de flesta aktiva hundarna i rätt storleksklass men vill du komma upp i klasserna så är det nog viktigt att välja en som är avlad för arbete inte för stor/tung och är snabb. Men det senare innebär att hunden kräver också mer och sannolikt har mer jaktlust osv.

Jag var också rädd att få en hund med stor jaktlust tidigare men har insett att det är en viktigt egenskap hos en arbetande hund, det ger driv och motivation. Båda mina (kelpies) har skaplig jaktlust men är samtidigt så föriga och lydiga att de går att kontrollera.

Curly coated retriver? Verkar vara underskattad ras och inte så vanlig. Har dock bara pyttelite erfarenhet av rasen men verkade så mild och lättlärd men ändå bra med energi och uthållig. Tikarna borde hålla sig kring 63.

@paradiset jag har kikat lite på rasen men läst att många här på buke tycker de har dålig energi och inte är så villiga att lära sig. Men jag ska kika vidare på den!
@WildWilma - i agility vill jag tävla och ha chans till bra resultat, drag sysslar jag mest med för skojs skull men det skulle vara kul att prova tävla.
@AraSlei - jag har kikat på den kenneln ;) redan för ett par år sedan och jag tycker de bedriver en sund och prestationsinriktad avel

En jaktavlad golden känns ju som något att kika på, när du redan gillar utställningsgoldens men vill ha mer fart :) En av modell typ Blågults känns ju som hand i handske för dig.
Jag håller med, det känns ju verkligen som ett vettigt alternativ med tanke på hur allsidiga hundarna därifrån är :up:

@fryckan
Jag tänker att även en vettig labbe kan vara ett alternativ eller kanske en springer spaniel? (jag föredrar welshen, men det är ju min åsikt). Det är iaf de raserna jag kikar mest på vid eventuellt rasbyte från en utställningsgolden (om det inte blir en vettig golden som är något mer allround än min :) )

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 533
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 777
Senast: Maniac123
·
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 524
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 020
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar