Vilken ras passar mig?

Moreeeno

Trådstartare
Jag vill ha en hund som är otroligt lättlärd eftersom den kommer vara med mig hela tiden i stallet och med hästarna. Därför behöver den vara otroligt lättlärd och ska helst inte ha något jaktbehov eftersom jag vill göra den så lydig som bara möjligt.
Den ska vara i ganska liten storlek (Typ jack russel storlek).
Den ska ha energi men ändå kunna vara lugn när det behövs.

Den ska vara väldigt kelen och snäll. Barnvänlig!!
Ska kunna följa med på ridturer (I lugnt tempo självkart)

Det viktigaste är egentligen att den inte har något behov att jaga eller är aggressiv mot andra djur.

Mycket av detta är saker man får träna fram men jag behöver ändå hjälp med att välja ras. Vad tror ni? Vilken ras passar bäst för mig?

Sv: Vilken ras passar mig?

Lhasa apso? Nu vet jag inte så mycket om rasen, men kompisens hund är allt du beskriver. Lugn, utan jaktbehov, lätt att ha lös, och orkar med en hel del. Dessutom är de ju söta nedklippta!

Dansk-Svensk gårdshund kanske... Alla hundar kan ha jakt i sig men vissa mer än andra. Själv har jag en kelpie och det är en intelligent ras. Men den kräver en hel del och är större än en jack russel...

Fast min gårdshund var en riktigt jaktdåre när han var ung (gårdshunden är ju trots allt en jakthund från början, de jagade råttor på gårdar). Dessutom skulle han mer än gärna vilja äta upp alla djur som är mindre än en kanin; marsvin, hamstrar och möss. Och så tror jag det är med de flesta dk/sv gårdshundar. Däremot stämmer han bra in på övriga kriterier; kelig, vänlig mot allt och alla.

Jag träffade ett gäng papilloner för ett tag sedan. De var helt underbara och uppfödaren ville ha dem just lättlärda, snälla osv. Hennes hundar var allihop aktiva och ville träna, hålla igång och vara med matte, men så fort hon var klar med träningen så var de hur lugna och fina som helst, satt i hennes knä för att mysa lite.

Nu vet jag inte om alla papilloner är så, men de låter ju annars som något som passar bra in på din beskrivning.

Min kompis har en och den jagar inte, men som jag skrev så kan alla hundar ha mer eller mindre jakt i sig. Anledningen till att jag rekommenderade DSG är för att en bekant till mig föder upp dem och hon säger att de är oerhört intelligenta och lättlärda. Hon har hästar och rider ute med sina hundar. Jag har själv varit inne på att skaffa en eftersom jag tycker att de verkar så trevliga...

Senast ändrad:

Chines crested? Fast kanske är jobbigt att antingen ha fluffig päls eller täcke på i ett stall?

Tack för alla tipps!
Jag blev väldigt intresserad av Kromfohrländern!
Har aldrig hört talas om rasen innan men den stämmer väldigt bra på vad jag söker!

Jag har länge funderat på en DSG som många föreslår men innan jag bestämmer mig så vill jag verkligen se till att jag har kollat alla raser som kan funka! :)

Värt att tänka på med DSG är att dom oftast är frusna vilket kräver täcken och annat, det borde inte avskräckande dig hoppas jag men kan vara värt att tänka på :)

Lancashire heeler!!
Underbart trevlig hund som är följsam och väldigt lättlärd.
I storlek som en JRT. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 610
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 059
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 244
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 102
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka