Vilken ras gillar ni när det gäller att rida western?

Sv: Vilken ras gillar ni när det gäller att rida western?

Har bara ridit western på paint, men jag blev ögonblickligen förälskad i rasen! :banana:
Smarta, samarbetsvilliga, snygga, snabba, smidiga.... :love:

Camargue för min del :) Det är ju riktiga boskaps arbetande hästar så kan det bli mer passande, med cow sense och allt :) Dessutom sparar de lugnt energi i vila men kan snabbt slå om och ge järnet när det är arbete. Och utöver det kan jag ha dem till allt annat som jag vill göra, som hoppning dressyr promenader i skogen :)

nej vad häftigt!
jag har också en travare och hon är grym på galopp det går undan de.men har inte provat barrelrace med henne kanske ska de :idea:

SilverTail skrev:
fjording så klart...;)
tävlar själv fjording..
fast bara på d nivå förståss..
trail, western riding, ska testa reining
med när jag har tränat lite galopp ombyten..
Hon är ganska snabb i steget så alla som
inte fattar hur en fjording kan tävla i reining
så är hon jätte smäcker och ser nästan ut
som ett varmblod i kroppsform..

fjordisar är ju klart underbarast :D :D
har även jag en som jag funderar på att tävla lite smått till sommaren.

misterhultspyret skrev:
nej vad häftigt!
jag har också en travare och hon är grym på galopp det går undan de.men har inte provat barrelrace med henne kanske ska de :idea:
Tycker jag absolut att du ska göra. Tänk bara på att förbereda hästen så att den klarar att forma sig runt tunnorna...börja i skritt, sen trav och sen galopp. Det är mycket viktigt att hästen är mjuk och smidig för den här grenen och att den klarar att hålla ordning på benen:D ...Men det är sk*tkul:banana:

Tinkern då? =)

Hej!

Ska ev bli medryttare på en tinker (!) som är grundutbildad i western. Vad tror ni om det? ;) Har inte träffat någon som rider western med tinker,men å andra sidan är det väldigt lite western över huvud taget här i norrland :cry:

Annars, hur funkar det med små raser, typ New forest, russ, wekah moutain? Var går gränsen? Kan man rida western med en shettis? Det är klart, man kan ju träna NH med alla hästar...eller hur? =)

MVH /Lina *nyfiken på western*

jag har ridit vestern på de flesta raser och till "lättare" ridning passar ju vilken som helst (precis lika dåligt/bra som en reining Q passar till hunter osv) inge illa menat altså men me rätt träning musklar ju hästarna sej till det man vill använda dom till! Det jag tycker e huvudsaken att hästen inte e för stor, hög å lång osv, svårt att få ihop den då tycker ja, inte lika smidigt då.

Jag har tidigare vare skeptisk till varmblod men på senare tid upptäckt att de mindre varianterna kan bli utmärkta westernhästar om man börjar arbeta dom i tid så att dom inte går på bana för länge, vill man ha en "billig" häst me möjligheter tycker jag att det är en utmärkt ras, (men inget slår ju quartern förståss!:love:

Thailändsk quarter ;)

araber, quarter och nordsvenskar... även blandraser med härstamning från nån av raserna

Seabaz skrev:
Jag hörde en säga för väldigt längesen att hon på fulaste allvar menade att korsar man en arab och en quarter - eftersom båda dessa raser har så hög IQ på hästarna i allmänhet så var det så att avkomman blev dum (IQ-befriad) :rofl:

Skrattade gott när jag hörde detta påstående och undrade vad denna människa hade för erfarenheter egentligen :rofl:

Har träffat flera av den kombinationen och det har alla varit riktigt trevliga hästar/individer och gått super på tävling i såväl reining, pleasure och trail!

tjohooo!
då vet jag vad jag har att vänta då :p haha!
framtiden får visa vad som händer haha! :D

Kna du förklara för mej hur en trailbana går till?
Förösker lära mej lite western nu när ja har börjat
med min travare..

Arab :banana:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka