Vilken ras gillar ni när det gäller att rida western?

Sv: Vilken ras gillar ni när det gäller att rida western?

hej!
jag har nyligen köpt en Quarter/arab :love:
en liten kille på 1 ½ år..jättefin! tror att det är en bra blandning :banana: hoppas jag i allafall :p

ha det bra!/Tess

Tycker om kallblod... kanske för att min medryttarhäst är en tinker. Sitter även säkert i sadeln om han skulle göra ett glädjeskutt inte för att det är därför jag rider western. =)

Har någon här erfarenhet av islandshästar i western? Har ridit år westernhållet i många år med andra hästraser. Gillar den "mjukare" stilen och eftersom jag pga min sjukdom (fibromyalgi) har jobbigare med engelska stilen.

Gillar islandshästar och när jag är fräsch så älskar jag att gångartsträna. Men när jag har ont så blir det alltid western. Skulle va roligt att höra av andra som använder islänningar.

diny skrev:
Har någon här erfarenhet av islandshästar i western? Har ridit år westernhållet i många år med andra hästraser. Gillar den "mjukare" stilen och eftersom jag pga min sjukdom (fibromyalgi) har jobbigare med engelska stilen.

Gillar islandshästar och när jag är fräsch så älskar jag att gångartsträna. Men när jag har ont så blir det alltid western. Skulle va roligt att höra av andra som använder islänningar.
Alla hästar duger som "westernhästar" men ska man tävla högt i klasserna ska man vara lite mer krass i valet av hästtyp. Man ska inte glömma att själva ridstilen är en form av arbetsridning och för det gäller det att ha en häst med bra hovar, ben och rygg. Bra lydnad är oerhört viktigt i alla discipliner. Hästen ska vara bra i grunden och vara uthållig och inte het utan på ett naturligt sätt spara på krafterna utan att direkt räknas som lat;)...den ska ju kunna explodera i fart om det behövs utan att tappa lydnaden.
Det är lite som med dressyr eller hoppning...alla hästar kan men vill man tävla i Grand Prix väljer man en större häst av halvblodstyp:p

fjording så klart...;)
tävlar själv fjording..
fast bara på d nivå förståss..
trail, western riding, ska testa reining
med när jag har tränat lite galopp ombyten..
Hon är ganska snabb i steget så alla som
inte fattar hur en fjording kan tävla i reining
så är hon jätte smäcker och ser nästan ut
som ett varmblod i kroppsform..

Tess82 skrev:
Det är just min fråga. Jag funderar på att ta en häst på foder i sommar och vill veta lite vilken ras olika människor föredrar/gillar inom western.Det som jag tycker verkar intressant är trail och reining,men alla grenar har sin tjusning förstås.

Alpen quarter = Haflinger!!!
Funkar jätte bra inom western ridningen, med rätt extriör och träning kan dom ta sej upp på högre nivåer.. Tex SM. Tyska mästerskapet vanns för några år sen av en Haflinger(glömt vilken gren).
Populär western häst i tyskland och USA, börjar även synas på tävlingsbanorna här i sverige..
Har en här hemma som är skapt för reining!!!

Otroligt positiv och trevlig ras i lagom storlek..:banana:

I stallet finns en liten smidig, pigg islänning som behövde bli lite mjukare i sidorna. Har alltid velat testa Barrelracing (stavningen?) så det gjorde vi. Både hon och jag tyckte det var kanonkul och full fart blev det. Tog det lugnt med större svängar i början men hon lärde sig snabbt.

Synd att det kom snö och is för jag märkte att hon behövde bra fäste i svängarna. Man vill ju inte riskera skador men man är kanske lite väl försiktig?

Arab såklart! :love:

Gillade inte araber så mycket tidigare men ändrade mig då syrran en dag berättade för mig att ridklubben jag ridit på skulle läggas ner. Alla hästar skulle säljas ut men dem ville inte sälja araben (som jag lärde mig rida på) pga. att hon är ganska gammal och väldigt känslig. De blev bestämt att jag skulle ta henne på livstidsfoder och jag skulle aldrig vilja byta bort henne nu.

De har ett underbart psyke och temperament (det har min älskling iaf.) och hon vill alltid vara mig till lags. Plus att dem oftast är små och smidiga.

diny skrev:
Synd att det kom snö och is för jag märkte att hon behövde bra fäste i svängarna. Man vill ju inte riskera skador men man är kanske lite väl försiktig?

Det tror jag inte, det är ju en ganska avancerad övning.

Givetvis araben,kvick,smidig och vändbar (rening), rider även de andra klasserna på min flikka (WH,WR,WP,Trail..) med goda resultat.

Har provridit en häst hos en tränare i Norrköping, han var korsning appaloosa/quater, inte så dum faktiskt :D

Jag hörde en säga för väldigt längesen att hon på fulaste allvar menade att korsar man en arab och en quarter - eftersom båda dessa raser har så hög IQ på hästarna i allmänhet så var det så att avkomman blev dum (IQ-befriad) :rofl:

Skrattade gott när jag hörde detta påstående och undrade vad denna människa hade för erfarenheter egentligen :rofl:

Har träffat flera av den kombinationen och det har alla varit riktigt trevliga hästar/individer och gått super på tävling i såväl reining, pleasure och trail!

Seabaz skrev:
Jag hörde en säga för väldigt längesen att hon på fulaste allvar menade att korsar man en arab och en quarter - eftersom båda dessa raser har så hög IQ på hästarna i allmänhet så var det så att avkomman blev dum (IQ-befriad) :rofl:

Skrattade gott när jag hörde detta påstående och undrade vad denna människa hade för erfarenheter egentligen :rofl:

Har träffat flera av den kombinationen och det har alla varit riktigt trevliga hästar/individer och gått super på tävling i såväl reining, pleasure och trail!
:rofl: :rofl:

Seabaz skrev:

:eek: :crazy: :D :rofl: ...ja, man får höra mycket knasigt i hästvärlden:angel: :p

TJO

jag rider western på min lilla NF korsning och lillebror har fått börja med western på shettisen, har även ridit bla arab, varmblod, saddlebred apaloosa för min tränare...de gäller ju bara att hitta rätt gren:P

Seabaz skrev:

Kanske inte så tokiga erfarenheter egentligen. Men inte så att avkomman blir dum (modell IQ-befriad, dum, dum) utan snarare för smart för sitt eget bästa och därmed klassad som dum.

Dum för att den inte gör som vi förväntar oss. Utan helt enkelt lurar oss, skiter i oss eller bara är trötta på att höra vårt tjat som den kan utan och innan. Dum för att den inte går att rida eller ha att göra med..

Många gånger är vi för dåliga på hästar, hästhantering och ridning för att hantera de där fåtalet hästarna som har det där lilla extra.

Flera här har nog tex. träffat en eller annan showsmart Quarter (-som är inte alltid är direkt lätta att ha att göra med...) Och då har vi bara att göra med en av raserna...

Jag har faktiskt träffat på några såna korsningar, som är riktigt smarta, varav en var äckligt, otäckt smart = jag personligen skulle nog inte låta en arab betäcka min qh... fan vet vad man får...

Visst det kan bli kanonbra men det kan oxå ge dåliga avkommor (mentalt och/eller kroppsligt) när man håller på med korsningsavel...

Ett sidospår kanske, inte meningen att sabba orginaltråden...

mvh Eva

hejsan på er!
jag har en paint men hon är juh igentligen 75% (registrerade) quater och 25 % (registrerad) paint.
hon är helt enormt cool lugn vid all hantering och aldrig rädd för grejer när man är ute och rider.
men som ni har nämt ovan så är hon mycket pigg att rida nästintill het. men när man ber om att hon ska skritta så gör hon det utan några som helst taktning hon är helt underbar!
så jag vill tävla i barrelrace det hade hon passat helt perfekt till :bow:
så jag vill definitivt rekomendera en paint!
har man inte möjlighet till att köpa/låna en paint så tycker jag du ska sattsa på en arab om du tycker om lite fart och smidighet.

:rofl: barrel race, ja...hade en varmblodstravare för några år sedan som min dotter red barrel race med...första heatet: Hästen fattade noll och snubblade fram, tiden blev ju inte lysande direkt...andra heatet: hästen fattade vad det handlade om och drog järnet:eek: och fick bästa tiden...tredje heatet: hästen var fullständigt outstanding och sopade banan med de andra deltagarna:banana: ...snabbaste tiden i två heat gav en total tredje plats ...motståndarna var QH, Araber, Paint och en hel del ponnies...Men tävlingsformen är ju inte särskilt lugnande, om man så säger:crazy: ...men att det fanns en sån potential i den gamle pållen :smirk: :p

Jag har ju inte ridit western på så många raser men jag har en connemara som jag tränar med,,:love: Och vi har fått väldigt många komplimanger om att han är en väldigt bra modell för western i dom flesta grenar..:d Och så är han hur snäll som helst och lugnet själv..

Jag håller med om att du ska välja en häst du trivs med,, men att vissa raser är mer lämpade än andra,,

ARAB så klart..

/me är en hemsk människa..

Quartern är helt klart den som e bäst lämpad för western, ia i mina ögon.. men precis som man kan rida dressyr på en quarter så kan ma rida western på ett halvblod :)

Jag har 7 egna "hästar", däribland två korsningponnyer, halvsyskona där den ena har fjording i sig och den andra new forest.. Newforest-korsningen tävlar min mamma i trail på klubbnivå (d-tävlingar) och det går ganska bra, fjordingen däremot är rejält tuff i skallen, bra mkt tuffare än dom flesta quarters jag nånsin mött :)

Men vilken gren är du intresserad av? Det e ju me en sån sak man får ta i beaktande..

Kan ju inte påstå att araber är min favoritras, enligt mig så går det 100 "dåliga" araber på en "bra"... :) men det kan ju helt enkelt vara så att jag inte går ihop med araber överlag..

Naeh, quarter är vad som gäller för mig.... :)

Lycka till!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka