Vilken ras gillar ni när det gäller att rida western?

T

Tess82

Det är just min fråga. Jag funderar på att ta en häst på foder i sommar och vill veta lite vilken ras olika människor föredrar/gillar inom western.Det som jag tycker verkar intressant är trail och reining,men alla grenar har sin tjusning förstås.

Sv: Vilken ras gillar ni när det gäller att rida western?

Det var en fjording som vann EM i trail så.....

araber!:bump: :banana:

arab!!!:banana:

Araaaaab :love:

Men ska du bara ha en häst över sommaren så är en newforest ponny världens goaste, iaf våran :)

Senast ändrad:

Hitta en individ som du gillar och känner att du kan trivas med över sommaren, det är viktigare än rasen. Om du däremot tänker satsa högt på tävlingsridning har ju quartern vissa fördelar, araber duger oxå långt upp i klasserna.

Jag uttryckte mig fel,jag ska ha den från sommaren och framåt.;)

Jag har en new forest själv, fast han är lite till åren nu. Fyller 30 nästa år :D

generellt så är quarter och paint avlad för western. men det finns fler eller färre individer inom alla raser som kan gå långt.
Ser man bland domarna så vill de ofta ha hästar som ser ut och rör sig ungefär som en quarter. Därför brukar de vanliga ridraserna fungera bra, framförallt renrasiga eller korsnings-ponnyer.
Ska du satsa på tävlandet, så undvik klumpiga eller storvuxna hästar. Ska du bara ha en trevlig kompis och kanske tävla lite för skojs skull, välj fritt oavsett ras.

Dom man träffat på är så snälla! Ett hjära av guld, verkligen :love:

Du undrar vilken ras jag föredrar?
Nu är det i första hand quarter/paint som gäller för mig. Araber har jag också haft många och det är en ras jag gillar väldigt mycket.

Men, det viktigaste är ju absolut att du gillar individen! Sen är ju frågan hur högt du siktar tävlingsmässigt. En av de stora anledningarna till att jag började med quarter o painthästar var för att jag ville satsa högre tävlingsmässigt.

Därmed inte sagt att du inte kan tävla på hög nivå med en annan ras!
Jag ville dock ut på rasshowerna och då säger det sig själv varför det blev som det blev :smirk:

Araberna har och kommer alltid att ha en stor o speciell plats imitt hjärta dock

ska du ha en för både trail och reining skulle jag sattsa på en arab eller quarter (/paint, breedingstock mm)

Och då kanske en arab är lättast att hitta och lite lättare att "komma överens" med.
Det kanske är fördomar men jag har fått för mig att quartrar kan vara lite skarpa i huvudet...

Själv har jag ridit wetsern på fullblod och connemara som jag ägt, men även ridit andras quartrar, araber och korsningar.
:)

Jag har bara testat rida 2 hästar western.
1 Arab & min Varmblodiga Travare Harry och vilken jag föredrog är ju ganska lätt att lista ut (Harry:love: )
Araben var jätte mjuk i gång m.m. men vi fick ingen kontakt eftersom hon var en dam som bara gjorde saker om man gjorde helt rätt, undrar varför vi i stort sett bara skrittade:angel: :angel:
Så det fick mig att rynka på näsan åt Araber (det går nog över om jag får rida en som är "snäll";) )

Så personligen tycker jag helt klart bäst om Varmblodiga Travare:D
Och då ska det vara samma modell som min kille, 156x156cm;)
Han är kompakt och har lätt att lägga vikt på bakändan och rollbacks kan han redan (dock utan min tillåtelse:o ) och han har en otroligt naturlig form som kan ta honom hur långt som helst (om det inte vore för matte:crazy: )

Men den största fördelen med Vbl är nog ändå att dom varit med om så mycket! Jag har aldrig ridit en hel trail bana, men jag har testat vissa moment och han tar det med stor ro:D

Men nu får du ju ha i beaktning att jag är otroligt partisk:angel: :angel:

*lånar knapp*

Om jag skall välja för egen räkning finns det bara ett alternativ -Quarter. Helst den mindre och lite nättare sorten.

Skulle inte Quartern vara ett valbart alternativ så skulle mina ögon falla på en Appaloosa.

Men viktigast är att du hittar en individ som passar dig, oavsett ras.

Lycka till!

mvh Eva

Det är så kul att läser allas inlägg. Jag har tänkt väldigt mycket och har små investegerad (stavning?) att avla korsning mellan Quarter(eller paint) med Araber. Dem har gjort det för ett tag i USA och det även finns snack att gör det till eget ras. Jag vill har en "sound" och stabil häst båda i kroppen och i gärnan. Det fanns ett artikel i westernhorseman eller Horse & Rider om det. Jag hade tänkt det förut men efter artikel så går det runt mer.

Två fruktansvärt trevlig raser i ett paket.

Det nästan har ingen betydelse vad det är för ras så länge det kan göra sitt jobb och den kompletera ditt mål. Dem även har mules som kan "out rein" många quarter och paint.

Jag har köpt en quarter till att just tävla reining och trail.. Dom är väl mest "byggda" för det. Men innan det tävlade jag en fjording i trail, horsemanship, pleasure. Vi blev till och med klubbmästare i showmanship at halter.! Hitta en häst som är byggd för det du ska göra med den i den nivån du vill tävla!

hehe, min är ju 50% new forest, så jag skyller det bitka humöret på den andra halvan..:D

Jag sökte häst förrut...och som vanligt ramlar dom över mig:smirk: ...Syrrans häst (korsn.fbl/vbl-trav)rider jag just nu men det är unghästen (Welsh Cob) som jag ska tävla på framöver. Ser ut att kunna bli riktigt trevlig:p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat