Vilken rakapparat?

Hundbloggerskan

Trådstartare
Jag har nu beslutat mig att testa att raka hunden. Hon flåsar något otroligt och kan inte alls gå långrundor utan orkar inte alls med, fast vi går mitt i natten när det är som kallast. Så det blir att testa att raka. Jag hade tänkt använda pappas rakapparat men den har helt fel skärblad så det lär ta hur lång tid som helst och den lär antagligen inte klara av det. Det behövs en kraftigare för djur helt enkelt.
Så jag tänkte fråga er, vad har ni för någon och vad tycker ni om den? Helst ska den inte gå på över 500kr och helst ska den finnas på t.ex Elgiganten, Mediamarkt eller Jula då de butikerna har vi inom gåavstånd. Men några tips?

Går inte till ställen med min hund där jag måste lämna henne. Gillar inte alls att göra det. Så ingen trimsalong. Och jag kommer säkerligen behöva göra det varje år framöver och då är det mycket billigare och smidigare att göra det själv här hemma. Kanske även blir så att jag måste klippa henne två gånger på sommaren för att hon ska hålla sig lagom varm? Tycker att hennes päls växer ut väldigt snabbt de gånger hon tagit blodprov. Men nu är ju pälsen på kroppen längre iof.

Min hund som har riktigt kraftig päls har jag faktiskt lånat hästklippmaskin till ett par gånger. Det har funkat finfint.

Jag klipper honom två gånger per sommar, andra gången när han redan är urklippt lånar jag mina föräldrars Ostermaskin.

Jag har provat billigare varianter på min hund och det finns inte en chans i världen att de orkar klippa honom. De kan ta lite på benen och mitt på huvudet där han har som tunnast och finast päls, men de orkar inte ens klippa när han redan blivit klippt en gång. Så har du inte en väldigt "finpälsad" hund tror jag bara du kastar bort pengarna om du skaffar en billigare maskin. De orkar inte.
Jag hade då hellre satsat på en begagnad märkesmaskin.

Jag har haft flera klippmaskiner genom åren, men den bästa är faktiskt den som är äldst (köpt 1985) och den är fortfarande i perfekt skick trots många timmars klippande genom åren på pudlarna: Oster A5.
Jag har också en Oster A5 Golden 2-speed samt en extra liten batteridriven nos/tassklippare av märket Wahl Pocket Pro för finputs när jag varit på utställningar.

Prismässigt ligger en Oster på runt 1600 :- till 2000 :- men om du får tag i en begagnad så är det lätt att serva den själv, slitdelarna/reservdelarna är också billiga och lätta att byta själv.

Jag har även haft bra maskiner av märkena Wahl och Andis, vet många som gillar dem, men jag tycker att Ostern passade mina händer bättre, så det är ju en smaksak.

Billigare maskiner har jag också provat från de butiker du nämner men det är att slänga pengarna i sjön, för de håller inte så länge, orkar inte arbeta i timmar och de blir lätt överhettade/har dålig kylning. Skären är dessutom oftast av sämre kvalitet och de kan vara svåra att lämna in dem på slipning och få bra resultat på.

Jag tycker som @purity_666 , istället för att köpa en billig maskin så borde du redan från början försöka satsa på en märkesmaskin med bra erkänd kvalitet och dessutom med en arbetsstyrka som passar dina behov, den skall alltså kunna jobba i minst två timmar och orka med en helklippning av en stor hund utan att lägga av.

Tänk gärna på att använda maskinen endast på en nybadad, genomborstad och torr hund, är hunden smutsig/grusig så klipper den inte lika bra och skären slits dessutom mer. Se också till att skären oljas regelbundet i samband med klippning och att du rengör både skär och maskin när du är klar. Klipper man länge så blir skären varma oavsett maskin, det finns då kylsprayer att ta till eller så har man flera skär av samma nr som man byter emellan.

/ kayoba

Provade med en helt ny sådan Oster Home Grooming Kit:
078701-010-05-UK_142_3313_2_.jpg

men den är antagligen inte till för att klippa ner en hund med. Orkade knappt att klippa benen utan man fick verkligen kämpa. Uppe på ryggen var det sedan omöjligt så jag fick köra med klippmaskinen till hästen.
Hade velat kunna justera hur djupt man klipper, men nu fick det bli riktigt kort. Det växer ju så himla snabbt så det lär bli bra ändå.

Jag skulle satsa på en ordentlig märkesmaskin. Själv har jag en gammal Oster säkert 10 år gammal. Har två riesenschnazers som klipps regelbundet.

Oster A5 har jag, inköpt -97 (dvs 14 år gammal) och går som en klocka än trots väldigt flitigt användande.

Att köpa nått billighetsrappel är att kasta pengarna i sjön då den dels inte har kapaciteten som krävs om inte vovven är i miniatyrsize med tunn lång päls och dels så håller dylika inte speciellt länge = köpa ny med jämna mellanrum = kostar mer i längden ändå.

Jag har en Oster A5 även jag. Jag kommer dock byta ut min, jag tycker att den är tung, oergonomisk och blir varm väldigt fort. Jag personligen trivs bättre med en Moser som jag fått låna och kommer därför köpa en sån istället. Ett plus är dock att skären passa på båda.

Jag har en Oster A5 som jag klipper min mellanpudel med. Tycker verkligen att du ska köpa en maskin av bra kvalitet i stället för nån billig skit, allra helst för hunden skull och för att det sällan är billigare i längden.

Vad har du för hund?
Jag har en Oster Power Max för "grovjobbet" och två små sladdlösa maskiner, en Wella Contura och en Ermila Bella för "finliret".
Ska du klippa mycket päls och i en särskild längd föreslår även jag t.ex. en Oster med lämpligt skär... risken finns att om du köper en billig maskin avsedd för människohår att den inte håller eller att den inte alls klarar av hundpäls och tuggar och nyps.

Det blev en för 299kr hos Jula, det är en sådan här : http://www.jula.se/djurtrimmer-809024.
Och det är en Schäferkorsning och jag hade inte tänkt köpa någon jättedyr från början då jag inte vet om jag kommer fortsätta utan testar endast ett år för att se om det blir bättre. Lite onödigt att lägga flera tusen på en om man inte vet om man kommer använda den mer än en gång.
Jag tänker även köpa en mindre på Ullared om jag hittar en billigare. Men ville ha den så snabbt som möjligt då hunden knappt orkar gå och hon kan inte vänta i 2 veckor till utan att gå långrunda... Men jag tycker den ser bra ut, aningen liten kanske men att ge 700 spänn för en när man inte vet om man ska använda den fler gånger. Ska jag sen fortsätta klippa varenda år så får jag kanske införskaffa en bättre :)
Och jag kollade på några för människor och hittade en som verkade bra men valde att ta en för djur istället som var lite billigare då de ändå är utpassade för djur.

Räcker det att man borstar igenom henne ordentligt innan eller typ sköljer av med vattenslangen? Då jag badade henne igår haha men hon har ju hunnit bli lite skitig (rullar sig såfort hon går i högt gräs och det gör hon på nästan varenda runda)...
Lägger in en bild på henne där man ser vilken sorts päls hon har nu. Hon är dubbelpälsad fast jag borstar henne ca en gång i veckan med en sådan som tar bort underullen... Har glömt vad de heter just nu haha :) Men jag får av hur mycket som helst varenda gång men tycker att det växer ut lika snabbt igen. Anledningen till varför jag gör det så "sällan" är för att hon verkar få ont av den och vill inte stå still (vilket hon gör med vanlig borste). Så vill inte ta oftare :)
fo0pg.jpg

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 335
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 929
Senast: Liran
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
480
Senast: cassina
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 543
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar