Modest
Trådstartare
Behöver lite råd av bukemänniskor!
Har haft mitt sto i nästan 1 år nu, och vet inte riktigt hur jag ska hantera hennes beteende ibland.
De första månaderna var hon jättesnäll, ganska vanligt när man kommer till ett nytt ställe.
Men efter det blev hon "queen of the world" ungefär, och ganska stöddig.
Med andra ord så nörjade hon testa genom att bitas. Mest i luften, vid borstning.
Jag sa åt henne, och daskade till henne på bogen vid varje tillfälle.
Men det har fortsatt.
Ibland hugger hon till och med, och då när jag ryter i på skarpen, så blir hon snäll ett litet tag, och sen börjar hon om igen.
Ska också skriva att enligt de förra ägarna är hon en ängel, dock är de väldigt vana hästmänniskor, och jag kan tänka mig att de kan sätta henne på plats.
Men nu när hon "aldrig slutar" så börjar jag fundera.
Gör jag rätt som ger henne en dask när hon bits i luften?
Är hon stöddig eller rädd?
Ska jag fortsätta att bestraffa eller "bara vara snäll"?
Vill ju inte att hon ska "ta över" heller.
Någon som orkar läsa allt detta, och ge lite råd? Tack!
Har haft mitt sto i nästan 1 år nu, och vet inte riktigt hur jag ska hantera hennes beteende ibland.
De första månaderna var hon jättesnäll, ganska vanligt när man kommer till ett nytt ställe.
Men efter det blev hon "queen of the world" ungefär, och ganska stöddig.
Med andra ord så nörjade hon testa genom att bitas. Mest i luften, vid borstning.
Jag sa åt henne, och daskade till henne på bogen vid varje tillfälle.
Men det har fortsatt.
Ibland hugger hon till och med, och då när jag ryter i på skarpen, så blir hon snäll ett litet tag, och sen börjar hon om igen.
Ska också skriva att enligt de förra ägarna är hon en ängel, dock är de väldigt vana hästmänniskor, och jag kan tänka mig att de kan sätta henne på plats.
Men nu när hon "aldrig slutar" så börjar jag fundera.
Gör jag rätt som ger henne en dask när hon bits i luften?
Är hon stöddig eller rädd?
Ska jag fortsätta att bestraffa eller "bara vara snäll"?
Vill ju inte att hon ska "ta över" heller.
Någon som orkar läsa allt detta, och ge lite råd? Tack!