Vilken linje ska jag gå på?

Modest

Trådstartare
Behöver lite råd av bukemänniskor! :bow:

Har haft mitt sto i nästan 1 år nu, och vet inte riktigt hur jag ska hantera hennes beteende ibland.

De första månaderna var hon jättesnäll, ganska vanligt när man kommer till ett nytt ställe.

Men efter det blev hon "queen of the world" ungefär, och ganska stöddig.
Med andra ord så nörjade hon testa genom att bitas. Mest i luften, vid borstning.
Jag sa åt henne, och daskade till henne på bogen vid varje tillfälle.
Men det har fortsatt.
Ibland hugger hon till och med, och då när jag ryter i på skarpen, så blir hon snäll ett litet tag, och sen börjar hon om igen.

Ska också skriva att enligt de förra ägarna är hon en ängel, dock är de väldigt vana hästmänniskor, och jag kan tänka mig att de kan sätta henne på plats.

Men nu när hon "aldrig slutar" så börjar jag fundera.
Gör jag rätt som ger henne en dask när hon bits i luften?
Är hon stöddig eller rädd?
Ska jag fortsätta att bestraffa eller "bara vara snäll"?
Vill ju inte att hon ska "ta över" heller.

Någon som orkar läsa allt detta, och ge lite råd? Tack!

Sv: Vilken linje ska jag gå på?

Det låter ju som att hon inte respekterar dig och dina regler, alltså att det har med ledarskapet att göra. Att vara snäll ska man vara, men man ska inte skämma bort dem och göra dem till od¨gor. Jag tycker att du ska fortsätta säga till på skarpen, och ta hjälp av någon för att ta över ledarskapet.

Tack.
Ibland blir jag bara så sjukt trött på henne.
Jag säger till, alltid, men hon slutar aldrig.

Håller med Amk....

Lycka till!!! :)

vad jobbigt! Jag tycker du ska fortsätta med att säga till henne, och verkligen riktigt på skarpen, inte bara genom att slå till henne utan också att ryta så att hon börjar lyssna på din röst också. ´Hugger hon bara när du borstar? Hur är hon och rida? Kolla om hon har ont eller ömmar någonstans på kroppen, kanske är anledningen till att hon hugger.

När jag köpte min häst var hon ett monster att sadla. Högg i luften, i boxgallret och var allmänt ful med grimaser. Min regel var att hon får visa sina tänder bäst hon vill, så länge hon inte inkräktade på min"sfär" dvs visade tänder mot mig, eller visade att hon var arg mot mig.
Idag är hon jättesnäll att sadla, kan gå så långt att hon kraffsar med frambenen och oftast kommer det när jag är stressad och har bråttom.(kan väl tillägga att detta tog tid, flera månader)
Troligtvis har hon tidigare blivit snabbsadlad och inte gillat det särskilt mycket och visat sitt missnöje.

Jag, hade bara bestraffat om hästen visar dumheter mot mig, inte om den står å hugger i luften å dyl. Tillslut tror jag hästen gör det till en grej - jag hugger å får en dask(uppmärksamhet)....jag hugger å får en dask(uppmärksamhet).
I och med att hon bara fortsätter, trots att du säger till så har hon nog gjort det till en grej.
Varför inte prova med att bara ignorera henne men bara göra klart att så länge hon inte riktar det mot dig, så får hon "roa" sig bäst hon vill?
Det är ju inte säkert att det är det bästa för just din häst, utan bara ett råd som jag kan ge....lycka till!

Svar till alla:

Det är mest när man borstar, och sadlar.
Då hugger hon i luften och kastar med huvudet.
I ridningen kan hon bli sur också, men då vet jag hur jag ska göra.

Jag tror inte att hon har ont någonstans, då skulle hon aldrig hoppa som hon gör.
Hon kan bli något tjurigare vid brunst, men hon är ju aldrig "glad".

När vi går i ridhuset så verkar det som hon ser mig som sin ledare, så jag undrar varför hon inte gör det i stallet?
När vi promenerar följer hon efter mig, springer efter mig, stannar där jag stannar, osv.

Men det är ju just det som är så svårt.
Ingorera eller bestraffa?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 896
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Hej! Jag, min mamma och lillasyster har en 22 årig (riktigt pigg) C-ponny som vi "delar på". Jag och min lillasyster tävlar regelbundet...
Svar
7
· Visningar
1 295
Senast: Bass3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama