R
Raderad medlem 94602
Lufthuggen har varit mot andra hundar som varit för närgångna mot katterna som ofta följer med på promenad. Det är oftast mot en hund som tiken annars gillar och hälsar vänligt på när katterna inte är med.
Det signalerar: Håll avstånd - gå inte för nära katterna! Den andra hunden förstår och håller avstånd.
Lufthugg behöver inte vara aggressivt. Det är också vanligt att spetsar lufthugger när de leker eller tigger mat. Gör aldrig schäfrar det?
Ja, hon vaktar mer än vad schäfrar gör ibland. Jag vet schäfrar som är urusla när det gäller att larma om t ex en främling kommer in som objuden gäst på gården. De kan vara som snälla människoälskande labradorer. Hur vanligt det är vet jag ej. Du kanske har rasotypiska schäfrar?
Självklart ser inte mina schäfrar folk som kommer hit som ett hot. Det ska ingen sund hund oavsett ras göra. Självklart är de människoälskande. Annars hade de inte funnits här för sådana brister avlar vi inte på.
Vad som räknas som oinbjuda gäster i din värld får du gärna förtydliga. Men vi har aldrig haft oinbjudna gäster som utgjort något som hundarna upplevt som hot och då är de givetvis glada, välkomnande hundar. Och mycket rastypiska.
Du kanske inte vet vad som är rastypiskt för en Schäfer eftersom du ställer frågan?
För övrigt har vi heller inga resursvaktande hundar som självutnämner sig till poliser mot övriga familjemedlemmar inkl katterna.