Vilken hundras vill vi ha?

Bison

Trådstartare
Ja det är ju så dåligt med raatrådar :) Men alla brukar få så bra svar så då försöker jag oxå :)

Vi har ju nu en underbar liten omplacering som passar oss helt perfekt. En grisen i säcken som blev perfekt. Men han är en blandras så att hitta en likadan är ju helt omöjligt.
Nu hoppas vi ju att vi får många år tillsammans men det är alltid bra o veta vad vi ska titta på för raser. Kanske etablera en kontakt med en uppfödare osv :)

Vill ha:
Liten men robust hund, inga tändsticksben.
Gärna kort/strävhårig eller päls som går bra att klippa ner.
Inget skällig
Ingen jakt
Vi är inte inte intresserade av "hundträning". Vardagslydnad, lek o promenader men inte spår, agility mm. Så inget stort aktiveringsbehov.
Lättsamt temparment
frisk!

Tycker om frallor, men är oroad av hälsan.
Gillar inte dsg, jackrussel andra terrierliknande hundar.

Sv: Vilken hundras vill vi ha?

Även om du gillat dsg så går ju dom bort på aktiveringsbehovet.

Vet du vad det är för raser i din nuvarande hund? Kanske kolla på någon av dom raserna annars? :) Låter ju helt klart som att du ska ha en hund av sällskapsras i alla fall :)

Han är en blandning mellan pekingese o king charles spaniel. En peke vill vi verkligen inte ha. Vet inte så mycket om spanieln mer än att utseendet inte tilltalar mig.

Någon av Bichonraserna, t.ex. Löwchen, passar bra in på er beskrivning. :)

Särskilt vill jag slå ett slag för Löwchen faktiskt: http://slclowchen.se/omlowchen.html Jag gillar personligen lejonklippningen, men man kan ju välja en annan frisyr om man vill.

En renrasig Cavalier som är frisk är också en riktig höjdare ur ditt perspektiv (förutom att du inte gillar utseendet), men tyvärr dras den ju med rätt många svåra sjukdomar.

Löwchen låter precis som vår Ruben.
Lejonklippningen såg lite lustig ut, men det måste väl gå att klippa ner allt?
Ruben ser ut som en peke men lämnas in på trimning var tredje månad. Då klipper de ner allt till 1cm utom öron o svans, valpklippning :-)

Det går att klippa ner allt. :) Jag tycker definitivt att du ska bekanta dig med rasen och kontakta några uppfödare för att se om det kan vara något för dig.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 644
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle bli jätteglad om ni ville komma med förslag på vilken hundras som kan passa mig! Tänker mig främst en äldre omplacering så...
2
Svar
20
· Visningar
2 520
Senast: Björk
·
Hundavel & Ras Japp. En rasväljartråd! ;) Har för tillfället två JRTC-russllar, men eftersom gammeltanten är 13,5 år och den yngre förmågan, som är 2...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 694
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka