Vilken hundras skulle passa mig?

Då har jag nog träffat lite annorlunda staffar.

Men över lag tror jag det är få hundar som nöjer sig med riktigt lite mental stimulans. Det är väl bara några av de mindre sällskapsraserna som skulle passa.
Jag som sysslar med rasen hade aldrig rek staffe till en som inte är en väldigt aktiv hundägare! Och verkligen inte för enbart utställning och lydnad då den kräver en del motivation. Staffar är en terrier mentalt och behöver mycket aktivering för att trivas med livet. Ts söker en ren sällskapshundw

Den kräver ingen större omvårdnad men gärna en genomborstning någon gång i veckan. Pälsen tovar inte, men den fäller ur hela sin underull en eller ett par gånger om året. Badas efter behov, ett par gånger om året. :D

ut klippt från http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/eurasier/
Kan dock säga att de fäller lite året runt och lite på en sån hund blir en del. Har haft Kees som finns i Eurasiern och har samma beskrivning av pälsen och pälsvården och jag kan rekomendera dig att invistera i en bra dammsugare. Speciellt om du ska ha en tik som dessutom fäller ur under löpen.

Jag som sysslar med rasen hade aldrig rek staffe till en som inte är en väldigt aktiv hundägare! Och verkligen inte för enbart utställning och lydnad då den kräver en del motivation. Staffar är en terrier mentalt och behöver mycket aktivering för att trivas med livet. Ts söker en ren sällskapshundw
Håller med om att TS söker en ren sällskapshund utefter beskrivningen. Och de flesta renodlade sällskaphundar brukar vara svårmotiverade till träning som tex lydnad. Sådana hundar brukar nästan kräva lite extra intresse och engagemang av sin ägare om man vill "träna" då man inte får mycket gratis.

De staffar jag har träffat har visserligen glatt hängt med på mycket men varit gjorda av socker, hatat både lite kyla och regn men älskat soffan. De kan mycket väl ha varit icke rastypiska :)

Kan dock säga att de fäller lite året runt och lite på en sån hund blir en del. Har haft Kees som finns i Eurasiern och har samma beskrivning av pälsen och pälsvården och jag kan rekomendera dig att invistera i en bra dammsugare. Speciellt om du ska ha en tik som dessutom fäller ur under löpen.
Nä, de hårar inte året runt, iaf varken mina eller uppfödarens :) så där är det nog inte samma som Kees. Mammas katt hårar mer än hundarna, och när brorsans labbe är här är det fan hår överallt :eek:
När de väl fäller däremot...puh stackars dammsugare.

Nä, de hårar inte året runt, iaf varken mina eller uppfödarens :) så där är det nog inte samma som Kees. Mammas katt hårar mer än hundarna, och när brorsans labbe är här är det fan hår överallt :eek:
När de väl fäller däremot...puh stackars dammsugare.
Var väldigt länge inne på Eurasiern efter Keesen men pälsen avskräckte mig (ville ha tik igen) och med sommar och vinterpälsbyte och två löp så fanns det alltid hår hemma :crazy:
Minns att en dammsugarpåse bara varade i några dagar när det var som värst :D

Labbe är jag uppväxt med och de fällde värre än schäfrarna!

Var väldigt länge inne på Eurasiern efter Keesen men pälsen avskräckte mig (ville ha tik igen) och med sommar och vinterpälsbyte och två löp så fanns det alltid hår hemma :crazy:
Minns att en dammsugarpåse bara varade i några dagar när det var som värst :D

Labbe är jag uppväxt med och de fällde värre än schäfrarna!
Jag minns inte sist jag bytte påse :angel: Nu har han dock nyss fällt :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 997
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 101
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 834
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 991
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar