Jag undrar också vad du ska ha hunden till? Och om det är din hund, varför ska din pappa bestämma?
Om du inte är så aktiv så är det ju inte en labrador du borde skaffa Utan de raser som trivs med ett inte så aktivt liv är ju oftast de som klassas som sällskapsraser.
Jag tänker lite att det kanske är viktigare att hundens mentalitet passar med dig snarare än att den ser ut på ett viss sett (ofta är ju de flesta små sällskapshundarna rätt så välpälsade om ex griffonerna inte är ett alternativ. Det är väl möjligen en kromfohrländare då också som räknas som sällskapsras men som inte kräver så mycket i pälsvård?)
Och är det ex viktigt för dig att ställa ut hunden? Annars kan det ju vara värt att skaffa ex pudel som kan hållas nedrakad jämt om en inte ställer ut
@linnsan
Det visste jag inte om löwchen/tibbar. För mig är tibbar små pälsiga saker där allt fastnar i pälsen så tänkte att det var ungefär samma lika, men enklare med en löwchen som kan trimmas ner
Du tänker inte på tibetansk terrier då?
Förövrigt är mina småpluttar piggare och mer med på noterna än min väns labbe av utställningslinjer Men han är ju en ganska långsam, lite trög och då enligt mig tråkig hund... Men snäll och enkel är han iaf
Förövrigt håller jag med om att de flesta passande sällskapshundar har en klipp-päls eller en päls som behöver kammas och duschas ofta. Jag tycker dock det är ganska skönt att trimma ned mina varannan/tredje månad och då slippa så gott som all pälsvård.. Tar ca 1 timme per hund. Och då slipper man päls, grus och skräp inne så blir inte mycket städande efter dom heller.