Vilken hundras skulle passa mig?

Jag undrar också vad du ska ha hunden till? Och om det är din hund, varför ska din pappa bestämma?

Om du inte är så aktiv så är det ju inte en labrador du borde skaffa :) Utan de raser som trivs med ett inte så aktivt liv är ju oftast de som klassas som sällskapsraser.

Jag tänker lite att det kanske är viktigare att hundens mentalitet passar med dig snarare än att den ser ut på ett viss sett (ofta är ju de flesta små sällskapshundarna rätt så välpälsade om ex griffonerna inte är ett alternativ. Det är väl möjligen en kromfohrländare då också som räknas som sällskapsras men som inte kräver så mycket i pälsvård?) :)

Och är det ex viktigt för dig att ställa ut hunden? Annars kan det ju vara värt att skaffa ex pudel som kan hållas nedrakad jämt om en inte ställer ut :)

@linnsan
Det visste jag inte om löwchen/tibbar. För mig är tibbar små pälsiga saker där allt fastnar i pälsen så tänkte att det var ungefär samma lika, men enklare med en löwchen som kan trimmas ner :D

Du tänker inte på tibetansk terrier då? :)

Förövrigt är mina småpluttar piggare och mer med på noterna än min väns labbe av utställningslinjer :D Men han är ju en ganska långsam, lite trög och då enligt mig tråkig hund... Men snäll och enkel är han iaf :)

Förövrigt håller jag med om att de flesta passande sällskapshundar har en klipp-päls eller en päls som behöver kammas och duschas ofta. Jag tycker dock det är ganska skönt att trimma ned mina varannan/tredje månad och då slippa så gott som all pälsvård.. Tar ca 1 timme per hund. Och då slipper man päls, grus och skräp inne så blir inte mycket städande efter dom heller.

Du tänker inte på tibetansk terrier då? :)

Förövrigt är mina småpluttar piggare och mer med på noterna än min väns labbe av utställningslinjer :D Men han är ju en ganska långsam, lite trög och då enligt mig tråkig hund... Men snäll och enkel är han iaf :)

Förövrigt håller jag med om att de flesta passande sällskapshundar har en klipp-päls eller en päls som behöver kammas och duschas ofta. Jag tycker dock det är ganska skönt att trimma ned mina varannan/tredje månad och då slippa så gott som all pälsvård.. Tar ca 1 timme per hund. Och då slipper man päls, grus och skräp inne så blir inte mycket städande efter dom heller.
Nä, spanieln. Har en sådan i min vänkrets och jag vet inte vem som ser värst ut efter en skogspromenad - en fullpälsad Svansson eller en tibbe. Det är nog jämnt alltså i antalet pinnar som följer med in :angel: :D Jag menar, maghåret och svansen på tibben :eek: det är ju som gjort för att få med hela skogen hem :D

Det är säkert inte helt ovanligt att småpluttar ofta är piggare än många lite större och tyngre typ tjocklabbar men det känns ju verkligen helt galet att det är så (och jag hade aldrig vågat rekommendera en ras som labbe till någon som inte vill vara aktiv för tänk om personen får en aktiv labbe liksom, det blir inte helfestligt. Det känns som det är större chans att sällskapshundar fungerar bra som just det :))

Och jag kan bara hålla med. Nu är ju min rakad för hälsans skull men jag skulle ljuga om jag sa att det inte är fantastiskt skönt även för mig :o Ingen päls att borsta, inget fällande och inte massa grus/smuts överallt. Det är lätt värt att lämna in honom och få honom nedrakad var 2-3 månad!

Nä, spanieln. Har en sådan i min vänkrets och jag vet inte vem som ser värst ut efter en skogspromenad - en fullpälsad Svansson eller en tibbe. Det är nog jämnt alltså i antalet pinnar som följer med in :angel: :D Jag menar, maghåret och svansen på tibben :eek: det är ju som gjort för att få med hela skogen hem :D

Det är säkert inte helt ovanligt att småpluttar ofta är piggare än många lite större och tyngre typ tjocklabbar men det känns ju verkligen helt galet att det är så (och jag hade aldrig vågat rekommendera en ras som labbe till någon som inte vill vara aktiv för tänk om personen får en aktiv labbe liksom, det blir inte helfestligt. Det känns som det är större chans att sällskapshundar fungerar bra som just det :))

Och jag kan bara hålla med. Nu är ju min rakad för hälsans skull men jag skulle ljuga om jag sa att det inte är fantastiskt skönt även för mig :o Ingen päls att borsta, inget fällande och inte massa grus/smuts överallt. Det är lätt värt att lämna in honom och få honom nedrakad var 2-3 månad!

Denna labben är inte tjock, men lat :angel: dock märks det ju att det är en sällskaps/showavlad hund. Enligt mig är det stor skillnad på labbe och labbe..

Men nej, jag skulle inte rekommendera det kanske, om man inte kollade på omplacering då men då kan man ju kolla på lite vad som och gå efter individen.

TS, om storleken kan vara större så kanske eurasier kan vara ett alternativ?

Vad med pälsvård/långhåriga hundar är det du inte gillar? Är det själva trimningen/klippningen, eller att borsta håren eller är det fällningen?

Det skiljer ju sig väldigt mycket mellan de olika typerna av långhår.

jag gillar inte att trimmar eller klippa. min pappa vill att jag inte ska en långhårig då jag har redan en långhårig

jag gillar inte att trimmar eller klippa. min pappa vill att jag inte ska en långhårig då jag har redan en långhårig
Om det är trimma och klippa du inte gillar så kan du ju ha en långhårig hund av spetstyp, de ska ju inte trimmas utan endast borstas.

Annars kan du titta på kanske fransk bulldog om ingen nämnt de tidigare. Har lite svårt att komma andra raser än de som inte är nämnda och som går under dina kriterier.

Om det är trimma och klippa du inte gillar så kan du ju ha en långhårig hund av spetstyp, de ska ju inte trimmas utan endast borstas.

Annars kan du titta på kanske fransk bulldog om ingen nämnt de tidigare. Har lite svårt att komma andra raser än de som inte är nämnda och som går under dina kriterier.

jag har tittat på mittelspitz men min pappa tycker att den är för långhårig och att jag kommer inte orka borsta den

Avvakta lite då tills du inte bor hemma och skaffa den hund du vill ha som passar dig. Långhårig eller inte :)
Du ska ju leva och trivas med hunden i 12-15 år kanske och då är ju det viktigaste att du blir nöjd, inte din pappa.

Avvakta lite då tills du inte bor hemma och skaffa den hund du vill ha som passar dig. Långhårig eller inte :)
Du ska ju leva och trivas med hunden i 12-15 år kanske och då är ju det viktigaste att du blir nöjd, inte din pappa.

det är svårt vet vilken hund som passa mig. jag haft en Jack Russel hane och det gick inte för mig

Tibbar är väl också rätt så välpälsade?

Jag tänker typ någon av griffonerna, en löwchen (känns ju likvärdig rent pälsmässigt med en tibbe), affenpinscher, chinese crested.

jag har träffat så mångar tibbar och dem är så söta. jag känner en som har 4 st och vi träffas ofta på promenader

jag har träffat så mångar tibbar och dem är så söta. jag känner en som har 4 st och vi träffas ofta på promenader

Men dom har ju också lång päls.

Tror inte att mittelspitz har särskilt jobbig päls att sköta alls. Enligt rasstandarden är den lättskött och bör kammas en gång i veckan.

Säger som @Voff att det nog är bättre tills du flyttat att du skaffar en hund som passar dig. Kriterierna är lite svåra då de flesta sällskapsraser antingen är långhåriga, strävhåriga eller kanske korthåriga men där hälsan är dålig. Tänker då fralla och mops..

Säger som @Voff att det nog är bättre tills du flyttat att du skaffar en hund som passar dig. Kriterierna är lite svåra då de flesta sällskapsraser antingen är långhåriga, strävhåriga eller kanske korthåriga men där hälsan är dålig. Tänker då fralla och mops..

jag har hittat 3 hundraser som jag är intressera mig (jag har även hittat kennel också)
dvärgpincher
tibbe
gårdshund

jag kommer inte skaffa en hund i sommar kanske till hösten eller våren 2017

det är svårt vet vilken hund som passa mig. jag haft en Jack Russel hane och det gick inte för mig
Fast det är ju en jakthund i grund och botten och iaf en väldigt aktiv ras fysiskt så det förstår jag att ni inte passade ihop utefter det du skriver att du söker i en hund.
Håll dig till att titta på rena sällskapsraser.

Dvärgpincher är en rätt pigg hund som gärna vill jobba lite med skallen...vet inte om jag tycker den passar in på dina önskemål och det du vill erbjuda så bra.

Engelsk bulldog? Fransk bulldog? Dock så kräver ju alla hundar (oavsett ras) motion!:confused: En tibbe vad jag vet har mycket päls? (Dem raserna tibbe, bulldoggarna är väldigt envisa raser så man ska gärna ha kunskap)

Korthårig chihuahua?

Engelsk bulldog? Fransk bulldog? Dock så kräver ju alla hundar (oavsett ras) motion!:confused: En tibbe vad jag vet har mycket päls? (Dem raserna tibbe, bulldoggarna är väldigt envisa raser så man ska gärna ha kunskap)

Korthårig chihuahua?

så klart jag vet att hundar måste har motion. jag vill har hund som mår bra bara om den får sina promenad. hemma bus,lek och lite lydnad

jag kommer inte flytta hemifrån tidiga 2019 (måste få kötid för hyreslägenhet)

jag har hittat 3 hundraser som jag är intressera mig (jag har även hittat kennel också)
dvärgpincher
tibbe
gårdshund

nya listan är
eurasier (pappa tycker den är fin och låter som bra hund, kanske köpa hund tillsammans)
dvärgpinscher
gårdshund

nya listan är
eurasier (pappa tycker den är fin och låter som bra hund, kanske köpa hund tillsammans)
dvärgpinscher
gårdshund
Vad är gårdshund? O_o
Dvärgpinscher tror jag inte alls passar dina behov.... Och eurasier har samma typ av päls som mittelspetz..
Vad tror du om bostonterrier? Pigga hundar som går att arbeta med men som inte kräver en massa motion. Går bra att ställa ut och har kort hårrem.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 997
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 101
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 834
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 991
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar