Vilken hundras skulle passa mig?

Vad är gårdshund? O_o
Dvärgpinscher tror jag inte alls passar dina behov.... Och eurasier har samma typ av päls som mittelspetz..
Vad tror du om bostonterrier? Pigga hundar som går att arbeta med men som inte kräver en massa motion. Går bra att ställa ut och har kort hårrem.

gårsdhund = dansks- svensk gårdshund.

jag gillar inte bostonterrier päls

Fast... bostonterriern har väl samma päls som dansk-svensk och dvärgpinnen? Jag tycker också att en Boston verkar passa dina behov alldeles utmärkt. =)
Eller snarare att du verkar passa en bostonterriers behov, kanske. ;)
Eurasiern är en skön hundras men det krävs en del petande och letande bland uppfödarna för att hitta rätt tror jag. Är de inte fortfarande ganska svajiga i temperamentet?

Fast... bostonterriern har väl samma päls som dansk-svensk och dvärgpinnen? Jag tycker också att en Boston verkar passa dina behov alldeles utmärkt. =)
Eurasiern är en skön hundras men det krävs en del petande och letande bland uppfödarna för att hitta rätt tror jag. Är de inte fortfarande ganska svajiga i temperamentet?

oj :p jag blanade ihop bostonterrier med borderterrier :D

Eurasier har inga stora krav på motion och sysselsättning utan det viktiga är att den får vara med sin familj på allt

utklipps från http://www.eurasierklubben.se/fakta-om-rasen/

Det stämmer. Men det jag tänkte på var att de har lika päls som mittelspitzen till exempel, fast eurasiern är betydligt större. Alltså i regel mer att borsta och större hund. Då kanske mittelspitzen passar dina kriterier bättre? :)

Det är som sagt ändå inte mycket pälsvård det handlar om. Den bör borstas med jämna mellanrum som tidigare nämnt.

Staffe? Inte så stora, kort päls, inte superkrävande men ställer upp på det mesta.

Dock står jag fast vid att du bör vänta med en hund till tills du flyttat hemmifrån och vet hur mycket tid, lust och pengar du har för två hundar när du står på egna ben. För dem som brinner för hund är sånt sällan ett problem men för den som inte vill ha ett krävande hundägande kan det lätt bli just krävande.

jag har kommit fram med beslut (om jag kommer köpa en hund) så kommer det bli en Eurasier

jag är inte själv och min pappa kommer hjälpa mig (han vill att jag ska köpa Eurasier)

Såg nu att TS inte var intresserad, men jag skulle inte säga att en Bostonterrier hade varit idealiskt. De flesta vill jobba mer än vad TS verkar vilja.

jag har kommit fram med beslut (om jag kommer köpa en hund) så kommer det bli en Eurasier

jag är inte själv och min pappa kommer hjälpa mig (han vill att jag ska köpa Eurasier)

Se till att du träffar en del eurasier så får du en bättre uppfattning om hur de är om du nu inte redan har träffat dem. Det är ju ändå ett stort beslut som man får leva med i ganska många år, som du säkert är medveten om. :):up:

Jo det stämmer.

Till TS så tycker jag att du ska se till att träffa rasen innan du bestämmer dig. Besök olika uppfödare för att bilda dig en uppfattning om hur deras hundar är. Kolla gärna BPH/MH också, det är inte jättevanligt men tex. min uppfödare gör det med sina hundar och anordnar även för uppfödda hundar på kennelträffar.

Staffe? Inte så stora, kort päls, inte superkrävande men ställer upp på det mesta.
De staffarna jag umgås med, som inte är fega och nervösa tråkhundar, hade typ käkat upp hemmet med så lite aktivering som verkar vara fallet här :D (seriöst, de staffarna som är riktigt trevliga hundar är också hundar med så mycket energi som måste ta vägen någonstans. Får de inte aktivering så är det monster men med aktivering så är det fantastiska hundar :D Och de staffarna som inte har den energin och vill arbeta är otroligt otrevliga hundar som är fega och bara avlade på färg. Dessa är de enda hundarna i min omgivning som jag går omvägar runt :down: )

Bara som en parentes alltså :)

De staffarna jag umgås med, som inte är fega och nervösa tråkhundar, hade typ käkat upp hemmet med så lite aktivering som verkar vara fallet här :D (seriöst, de staffarna som är riktigt trevliga hundar är också hundar med så mycket energi som måste ta vägen någonstans. Får de inte aktivering så är det monster men med aktivering så är det fantastiska hundar :D Och de staffarna som inte har den energin och vill arbeta är otroligt otrevliga hundar som är fega och bara avlade på färg. Dessa är de enda hundarna i min omgivning som jag går omvägar runt :down: )

Bara som en parentes alltså :)
Då har jag nog träffat lite annorlunda staffar.

Men över lag tror jag det är få hundar som nöjer sig med riktigt lite mental stimulans. Det är väl bara några av de mindre sällskapsraserna som skulle passa.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
2 005
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 225
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 869
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 196
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka