Vilken hundras skulle passa mig?

Einna77

Trådstartare
Jag har funderat att köpa en till hund men jag vet inte vilken hundras?
Jag är 23år och bor hemma. Jag är intresserad att gå på utställning och prova på lydnad.

Jag har en papillon/chihuahua blandras som är 5år och hon är 35cm hög och väger 5,5kg.
Vet någon hon ras som skulle passa mig? och varför?

Mina krav är
  1. vikt och storlek (som min hund, fast kan vara lite större men inte mindre)

2. Jag vill inte har hundras måste klippas eller trimmas

3. Jag är inte inte jätte aktiv person så ingen hund som måste arbeta mycket
jag har tittar på dessa hundraser
Nederlandse kooikerhondje
Tibetansk spaniel
Cavalier king charles spaniel

Pomeranian kanske? Hade jag själv varit för mindre hundar hade det definitivt blivit en sådan. Verkar vara en ganska intelligent och rolig hund i litet format. De individer jag har träffat har fungerat bra för utställning och lydnad.

Pomeranian kanske? Hade jag själv varit för mindre hundar hade det definitivt blivit en sådan. Verkar vara en ganska intelligent och rolig hund i litet format. De individer jag har träffat har fungerat bra för utställning och lydnad.

Finns ju även kleinspitz och mittelspitz om man vill ha någon storlek större :)

för mycket päls och för liten hundras

ska läsa lite mer mittelspitz :up:
Det tycker jag. Känner en tjej som har två stycken, båda otroligt trevliga. En ca 8 månader nu tror jag och känns konstigt välutvecklad för sin ålder. Ingen aning om hur rastypiskt det är. Otroligt trevliga hundar, men de låter lite. :up:

Dv. schnauzer behöver ju trimmas så de är inte heller intressanta kanske?
Dansk svensk gårdshund? Kanske för aktiv?

Cavalierer är väl inte direkt friska och kooiker är väl lite mer aktiva? Om jag förstått det rätt. Tibbe kanske kan passa då. Verkar vara ganska envisa hundar med mycket attityd? :p

Men jag tycker mittelspitz verkar vara trevliga hundar :)

Dv. schnauzer behöver ju trimmas så de är inte heller intressanta kanske?
Dansk svensk gårdshund? Kanske för aktiv?

Cavalierer är väl inte direkt friska och kooiker är väl lite mer aktiva? Om jag förstått det rätt. Tibbe kanske kan passa då. Verkar vara ganska envisa hundar med mycket attityd? :p

Men jag tycker mittelspitz verkar vara trevliga hundar :)

Dv. schnauzer och Dansk svensk gårdshund är ett nej
Cavalierer är nog ett nej också

Jag har svårt att hitta tibbe kennel i skåne

jag ska kolla upp mittelpitz om jag hittar en kennel i skåne

Tibbar är väl också rätt så välpälsade?

Jag tänker typ någon av griffonerna, en löwchen (känns ju likvärdig rent pälsmässigt med en tibbe), affenpinscher, chinese crested.

Jag tänker typ någon av griffonerna, en löwchen (känns ju likvärdig rent pälsmässigt med en tibbe), affenpinscher, chinese crested.

Nja, Löwchen behöver ju klippas (eller kammas ofta). Tibetansk spaniel har väl hyffsat med päls men är ju inte samma typ av päls som en sk pälsras.

löwchen är hund som klippas om man ska gå på utställning, griffonerna, affenpinsche och chinese crested/power puff är ett nej

om jag ska få skaffa en hund till så har ett krav att den är inte är långhårig
och min pappa tycker jag ska skaffa en stor hund som en labrador

löwchen är hund som klippas om man ska gå på utställning, griffonerna, affenpinsche och chinese crested/power puff är ett nej

Vad med pälsvård/långhåriga hundar är det du inte gillar? Är det själva trimningen/klippningen, eller att borsta håren eller är det fällningen?

Det skiljer ju sig väldigt mycket mellan de olika typerna av långhår.

Jag undrar också vad du ska ha hunden till? Och om det är din hund, varför ska din pappa bestämma?

Om du inte är så aktiv så är det ju inte en labrador du borde skaffa :) Utan de raser som trivs med ett inte så aktivt liv är ju oftast de som klassas som sällskapsraser.

Jag tänker lite att det kanske är viktigare att hundens mentalitet passar med dig snarare än att den ser ut på ett viss sett (ofta är ju de flesta små sällskapshundarna rätt så välpälsade om ex griffonerna inte är ett alternativ. Det är väl möjligen en kromfohrländare då också som räknas som sällskapsras men som inte kräver så mycket i pälsvård?) :)

Och är det ex viktigt för dig att ställa ut hunden? Annars kan det ju vara värt att skaffa ex pudel som kan hållas nedrakad jämt om en inte ställer ut :)

@linnsan
Det visste jag inte om löwchen/tibbar. För mig är tibbar små pälsiga saker där allt fastnar i pälsen så tänkte att det var ungefär samma lika, men enklare med en löwchen som kan trimmas ner :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 997
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 101
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 834
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 991
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar