Vilken hundras ska jag välja?

carzz

Trådstartare
Har funderat på att skaffa hund när jag blir äldre och flyttar hemifrån. Det är några år tills dess, men varför inte vara i god tid?;) Har några raser som jag är :love: i, men vill gärna veta lite mer om dessa (hur dom är osv):
Chihuahua
Pinscher
(främst dvärgpinscher, men även de större)
Italiensk vinthund
Border Collie
Whippet

Ni bukare som har dessa raser får gärna skriva några rader om dessa och sätta ut bild på sötnosarna!:D Har ni kanske nårga andra förslag på raser?

Senast ändrad:
Sv: Vilken hundras ska jag välja?

Hehe det är en salig blandning hundar om man tänker områdesmässigt...

Fundera på hur mycket tid du har för hunden, fysiskt och psykisk träning. Vissa raser generellt kräver mera än andra.

Gå in på rasklubbarnas hemsidor så får du mycket info om hundarna generellt. Besöka utställningar och prata med folk som har rasen är också bra!

Jag vet att det är lite blandade raser, det är därför jag vill veta mer om dom så jag vet om det passar mig eller inte. Tänker såklart inte skaffa en hund förrän jag vet att jag har den tid som krävs.

Tack för tipsen, ska kolla in lite hemsidor.:D

Förutom de två Paris Hilton-raserna som bara är accessoarer tycker jag du har valt väldigt krävande raser som behöver extremt mycket aktivering. Har du haft hund förut?

Tycker det är dumma raser att välja. Varför inte satsa på en lite mindre krävande hund än bordercollie, wippet och vinthund? Nån trevlig typ som behöver normal motion. Ingen accessoar och ingen superkrävande.

Det är mina tips.

Förutom de två Paris Hilton-raserna som bara är accessoarer tycker jag du har valt väldigt krävande raser som behöver extremt mycket aktivering. Har du haft hund förut?

Är det dvärgpinschern du kallar accesoar(förutom vavvan)?

Vi har en Sheltie (Shetland sheepdog). Ganska lika BC men kräver inte lika mycket aktivering. Vår är helt underbar, vi gör allt med henne. Lydnad, agility, spår, sök. Hon följer med på lättare promenader med hästarna och är otroligt snäll och glad. Pälsen är hyfsat lättskött också.

DSCN3297.jpg

Jag undrar detsamma, tänkte först att den italienska vinthunden kanske kunde vara det men en pincher är allt annat än en accessoar kan jag lova :D

Det är som en rottis i litet format :devil:

Curry.jpg
en papillon?

Dom är sjukt roliga. Det är en trevlig hund lätt på alla vis och aktiv, det är ingen soffpotatis!
Och dom charmar alla, jag vet inte en enda som träffat våran som inte ändrat uppfattning om småhundar. Eller... dom tycker inte om småhundar, men våran... ja henne tycker dom om :D

Jag undrar detsamma, tänkte först att den italienska vinthunden kanske kunde vara det men en pincher är allt annat än en accessoar kan jag lova :D

Det är som en rottis i litet format :devil:

Jag vet, jag har en liten dp själv.:love: Dessutom brukar man ju inte kunna ge "accessoarer" titeln Korad :angel:

Är mycket väl medveten om dvärgpincherns kapacitet. Tyvärr används ju många som accessoarer ändå... Mycket synd :(

Tycker det är dumma raser att välja. Varför inte satsa på en lite mindre krävande hund än bordercollie, wippet och vinthund? Nån trevlig typ som behöver normal motion. Ingen accessoar och ingen superkrävande.

Det är mina tips.

Har inte sagt att jag ska ha någon av raserna, jag ville bara veta mer om dom.

Senast ändrad:

Åh, vad söt den var!:love:

Jag håller med om att Pappisar är en underbar ras. Har själv två. Och det är samma där. Alla som ogillat småhundar har ändrat syn efter att ha träffat mina. Flera har tom bestämt sig för en sån efter sina nuvarande större hundar gått bort.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 047
Senast: Snurrfian
·
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 446
Senast: Raderad medlem 148099
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar