Vilken hundras passar mig?

Sv: Vilken hundras passar mig?

Låter precis som en dansk/svensk gårdshund. Förutom att den kanske är för liten.

Älskar närhet, värme, barn, är väldigt familj eller mattekär... :love:

Men kan man träna lydnad med en sådan? :)

Det kan man även om det kanske inte är så vanligt. Vet en som tävlar lydnad på högre nivå.

Träna lydnad kan man väl göra med alla? Sen beror det väl på om man har ambitionen att träna till högre nivåer eller att tävla med dem. Agility passar dem som handen i handsken i alla fall.

Du kan läsa om dem på http://www.gardshund.com/

Kolla in resultat o lydnad så ser du att det finns dem som tävlar..

Ja, jag ska kolla runt lite där. :)
Det är så många hundraser jag missat. :( Men tack vare er så får jag upp ögonen lite :love: :bow:
Vilka egenskaper hunden än har så formas ju hunden efter ägarens behov. Med förutsättning på en bra uppfostran såklart.

eller en spets eller dyl. så associerar jag dem med Norrland. Men behöver dem inte lite kyligare klimat för att trivas, med tanke på pälsen? :)

Och hur fungerar det att träna lydnad? Dem verkar inte så kontaktsökande? Eller det är kanske bara en fördom jag har :o
Jag har ju en spets (väldigt kontaktsökande dessutom ;)) och han har hittills aldrig (sedan han satte vuxenpäls vill säga) visat några problem med klimatet. Mer än att han ogillar regn, men vem gör inte det? ;) Han älskar snö och han älskar sol. :D

Lapsk vallhund/Finsk Lapphund/soft coated weathen terrier.

Inte en korsning av de tre raserna givetvis ;)

Okej :) Låter ju lovande ;) :love:

Men när det sen blir dags för hund så kommer jag kolla upp och umgås lite med cockers och någon slags spets/lapphund. Har alltid gillat de "arktiska" raserna, men har trott att dem är för krävande. Tack så mycket för all hjälp!! :bow: :)

:) Den lapska vallhunden är ju bara så oerhört fin!!! Jag typ bara (högt för mig själv) WoW! - när jag fick syn på den. :love:

Har du erfarenhet av sådana? Hur är dem att träna?

:) Den lapska vallhunden är ju bara så oerhört fin!!! Jag typ bara (högt för mig själv) WoW! - när jag fick syn på den. :love:

Har du erfarenhet av sådana? Hur är dem att träna?

Jag har ju en 6-månaders tikvalp nu och har tidigare fött upp finsk lapphund, samt haft tät och nära kontakt med en lapsk vallhundsuppfödare.

Mycket lättlärda, glada, sociala, stabila och föriga hundar överlag :D

Jag är helfrälst i båda raserna :love: :love:

Min tjej :banana:

Minerva_3.jpg%A9.jpg

KELPIE SÅKLART :D

Lagom storlek, lättlärda, aktiva, glada och dessutom väldigt vackra!
Dom är gjorda för att kunna jobba länge i värme (australien) så dom är ofta väldigt värmetåliga. Jag tycker också att dom kan vara ganska "mattiga" men dom är definitivt glada i människor och väldigt tillgängliga!
Men en Kelpie KRÄVER att man aktiverar dom, med vad spelar mindre roll. Vallning, bruks, lydnad, agillity, freestyle, you name it ;)

Här är mina

Midas
http://i170.photobucket.com/albums/u262/liten82/Midas/DSCF0699_redigerad-1.jpg

Eya (11veckor)
http://i170.photobucket.com/albums/u262/liten82/DSCF0542.jpg

Lewa
http://i170.photobucket.com/albums/u262/liten82/DSCF0976.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Kelpie är bra. Eller en tervueren, om du har gott om tid för aktivering första åren! Världens roligaste hund att jobba med, och vackraste också...:love:

Vad svårt det blir nu!!! :devil: ;)

Herdehunden går bort, tyvärr pga av färgen.. Förlåt, men jag är kräsen. Orkar inte ha en till vit hund, dem blir så smutsiga! :crazy:

Tervueren har jag tittat på innan också faktiskt, men dem behöver nog lite för mycket aktivering för min smak. Dem verkar en aning för explosiva för min del.

Kelpien är ju också ursnygg!! Speciellt Lewa, så vacker! Men jag undrar om dem inte är för krävande för att jag ska klara av dem. Jag vet ju inte än hur jag kommer bo/jobba när jag skaffar denna hunden då det kommer hända om ca 4,5 år. Så jag säger såhär (:D ):
Den är med på listan än så länge. Men jag tänker inte skaffa någon om jag inte är helt säker på att jag har tillräckligt med tid och utrymme för att kunna ha en såpass aktiv hund. Så om jag skaffar en, eller inte får jag ju se när jag väl ska skaffa nästa hund. :idea:

Softien vill jag inte ha.. Har aldrig riktigt fastnat för den. :o :crazy:

Lapsk vallhund är (som sagt) också med på listan. Gillar den skarpt!

Så nu är det ändring:

Cocker Spaniel
Lapsk Vallhund
Kelpie (?)
Jack Russel..

:love:

Engelsk springer spaniel tycker jag låter som DIN hund.. Otroligt snälla och lugna hundar som ställer upp på ALLT! Alla springer jag träffat har varit underbara!

Men jag tycker att det är lite för mycket fågelhund i dem, fastnade mer för vanlig cocker. Plus att jag vill gärna ha en lite mindre hund :o :love:

Tack! :bow:

Men jag tycker att det är lite för mycket fågelhund i dem, fastnade mer för vanlig cocker. Plus att jag vill gärna ha en lite mindre hund :o :love:

Tack! :bow:

Okej.. Det är väl lika mycket fågelhund i en cocker som en springer? Bara det att cockern är mindre. Man skall inte luras av deras söta uppsyn utan de kräver nästan en mer fast hand än springern av min erfarenhet. Cockern är dessutom mer sönderavlad än springern. Men du gör ju som du vill såklart. Detta är bara min åsikt.
Lycka Till med vovven!!:rofl:

Förut hade vi en schapendoes, otroligt lättlärda och aktiva, och deffenetivt "mammiga", men dock kan det bli lite mycket utav allt detta. Dom är dock mycket roliga att arbeta med.
http://www.schapendoesklubben.se/

Nu har vi en portugis ;) otroligt snäll, mot alla, barn kan köra hellikoptrar i öronen på henne, lätt att träna och det tycker mesta är kul. (våran är dock kortklippt)
http://www.portugisisk-vattenhund.nu/

Varför en :rofl: - gubbe? :confused:

Jag kanske hade fel, men du behöver ju inte håna mig!

Moget..

Jag vill ändå hellre ha en cocker än en springer - cocker tilltalar mig mer helt enkelt.
Springern påminner för mycket om min nuvarande hund.

Den översta var fin :)
Ska definitivt kolla upp den!

Har haft ett par portugeser (;) ) i min agilitygrupp, fastnade inte för dem...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
3 528
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 044
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 840
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar