Vilken hundras passar bra?

R8n

Trådstartare
Min kära mor och far vill ha en hund till, men de har några "krav"...

Hunden får inte understiga 30 cm i höjd.
Den ska ha lättskött päls.
Vilja gå promenader och inte vara för skällig.

Kommer få följa med nästan överallt, det ska alltså vara en sällskapshund.

De har funderat på Parson russel och svensk lapphund... kan någon av dessa raser passa tror ni?

Annars, ge förslag på bra sällskapshundar :)
 
Sv: Vilken hundras passar bra?

Jag funderade på whippet,pudel av nåt slag och saluki innan jag bestämde mig för att köpa en greyhound och min fem månader gamla tik Nina är en ren sällskapshund hos mig.
 
Sv: Vilken hundras passar bra?

Grand Danis! Högre än 30cm.... Rasbeskrivningen på mentaliteten är snäll, kärleksfull,lojal och trofast. Den är en vakt och sällskapshund som älskar att ligga vid sin ägares fötter. Går gärna promenader men kräver inte massor av motion, lättlärd och social, inte skällig.
Perfekta hunden!
 
Sv: Vilken hundras passar bra?

Låter precis som en Eurasier som de ska ha!

Långhårig men otroligt lättskött päls.
Den min syster har skäller inte (kännertecknar rasen), hon älskar att gå långa promenader, lätt att ta med över allt. Knähöjd i storlek.
 
Sv: Vilken hundras passar bra?

Jag funderade på whippet,pudel av nåt slag och saluki innan jag bestämde mig för att köpa en greyhound och min fem månader gamla tik Nina är en ren sällskapshund hos mig.

Sorry att jag kapar tråden lite. Men greyhound sa du?:love: Har du några bilder mån tro? Du får gärna lägga in i min "My Dog-Jag är kär" tråd.:bow: :D
 
Sv: Vilken hundras passar bra?

Tack alla för svaren!

De har tydligen ett till krav, hunden får inte kosta alltför mycket i matväg.
 
Sv: Vilken hundras passar bra?

De vill heller inte att hunden ska vara högre än 50 cm...
 
Sv: Vilken hundras passar bra?

Jag tror knappast att varken parson eller lapphund passar som en ren sällskapshund. Är det en sällskapshund de vill ha, så får de titta i grupp 9 av hundar. Där finns till exempel pudel i olika storlekar med, jag vet dock inte om de heller nöjer sig med bara promenader. Jag tycker att Cavalier King Charles Spaniel är trevliga sällskapshundar. :)
 
Sv: Vilken hundras passar bra?

Kan bara hålla med MM i detta.
Vill dina föräldrar ha en ren sällskapshund så kika på grupp 9.
En cavalier som MM föreslog är en superb sällskapshund,
 
Sv: Vilken hundras passar bra?

Vi har ju en släthårsfoxterrier, och enl den beskrivningen du ger, så skulle han passa in ypperligt.

Skäller inte.
Lagom storlek.
Äter inte så mycket.
Lättskött päls.
En familjehund, som är det snällaste man kan tänka sig.
Alltid glad.
Mopsar aldrig upp sig.
 
Sv: Vilken hundras passar bra?

Mops passar igentligen på alla punkter utom storleken...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 920
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 102
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 196
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 476
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp