Vilken hund skulle passa mej?

R

Riimix

Jag planerar att skaffa en hund, men har inte bestämt mej för ras än. Jag har några krav som är:

*Liten till mellanstor
*Kort päls
*Inte dominant
*Inte ha utpräglade vaktinstinkter
*Glad, vänlig
*Gå bra ihop med andra hundar, djur, människor och barn
*Stabil, inte nervös eller osäker på okända saker
*Lugn inomhus, "av/på-knapp"
*Lättlärd
*Ingen jaktidiot som är svår att få bra löslydnad på
*Tålig för väder och vind

Tacksam om nån ville komma med rasförslag! Sen undrar jag om det väldigt stor skillnad på hane och tik? Hur länge/ofta löper en tik?

Vad vill du göra med hunden?

Tävla i någon gren? träna med? rent sällskap? ha med på jobbet? motions sällskap? :confused:

Hur mycket tid har du att lägga ner på promenader och sånt?
Finns säkert många bra raser. och många individer.
Tänk på att inte ta på utseendet för mycket, det kan man alltid vänja sig vid. och alla är ju söta på sitt vis. :D

kram

den spontana tanken jag fick var en Americansk Staffordshierre terrier, den är mellanstor, snäll mot alla (älskar människor) lättlärd men envis. dessutom fäller den inte så mycket. men den kan vara kännslig mot kyla...

Sen när du granskat dig själv och vet vad du söker efter.
Leta upp hundraser som uppfyller dom kriterierna och sök sen så mycket fakta du kan om dom. prata med folk och uppfödare och skapa dig en bild.

Förhoppningsvis blir valet enkelt sen. ;)

Lite alternativ kan vara Irish Soft coated wheaten terrier (fäller inte!), Labrador retriever, Cairnterrier

Finns så många raser, lycka till ute i djungeln
kram

kanske en basenji? fördelen med den rasen är att tikarna bara löper en gång per år mot normalt två, och dessutom kan de inte skälla. kan behöva täcke vi sträng kyla dock.

Tack för svaren...!
Jag vill ha hunden som ren sällskapshund, jag är alltså inget vidare intresserad av agility eller nåt sånt. Jag har tittat på en hel del raser, men det är alltid nåt med rasen som inte passar mej, så därför söker jag lite rasförslag. :)

En Shih Tzu :idea:
Fast den e långhårig...
men klipper man dom så ser dom ut som valpar
hela tiden :love:

nämen... var tog mitt inlägg vägen? hmmm... provar igen

det finns en hel del terriers med olika aktivitetsnivå och i olika storlekar. eller kanske en vinthund? gillar du inte utseendet så ser faraohund och podenco ibicenco (den senare finns i tre hårlag) inte så vinthundsaktiga ut.

De skäller visserligen inte men det är ett jäkla gnällande och joddlande. :crazy: Sen är i alla fall de jag träffat extremt känsliga för kyla. Vägrar gå ut när det är kallare än -5 (kan iof vara skönt kanske :D)

De är även ganska svåra med andra hundar är MINA erfarenheter.

En whippet såklart! De är inte alls så jaktgalna som t.ex. Greyhounds och väldigt lättuppfostrade :D

Tja vad sägs om:

Nova scotia duck tolling retriever (tollare)
Lagotto Romagnolo
Springer Spaniel
Welsh spaniel
Pumi
Korthårig collie (som nog blir min nästa hund :))
Mellanschnauzer
Clumber spaniel (väldigt speciellt utseende)
Berner Sennen (eller nån av dess varianter)
Shetland sheepdog
Lapphund (finsk eller svensk, lite skillnad)
Isländsk fårhund

Jaa... Listan kan göras lång, hoppas jag tipsat om nåt som verkar intressant! :)

Hm, jag gillar inte uttrycket "ren sällskapshund". Alla raser kräver visst mått av träning, motion och sysselsättning. Vill man ha en "ren" sällskapshund skaffar man sig en sån med tillhörande batterier.

Av ren nyfikenhet, vilka av de raser jag räknade upp kallar du "rena sällskapshundar"?

de som fungerar lite bättre är

berner sennen
clumber spaniel
mellan schnauzer
shetland sheepdog
pumi

kanske funkar det också med en lagotto, men de kan jag inget om. schauzers, shettisar och pumis kräver lite tankearbete, men inte överdrivet mycket.

Lagotton är en italiensk (tror jag...) hund ursprungligen använd för att söka tryffel med. Har mött ett par och anser dem vara mkt sympatiska varelser med ett milt men piggt uttryck.

en labrador är inte heller en sällskapshund. de har massor av energi som kommer gå ut över inredningen om de inte får göra av med den på annat sätt. alternativt får man en helt apatisk "lugn" hund. trådskaparen har skrivit klart och tydligt att hon bara vill ha hunden till sällskap, så varför inte rekommendera sådana raser istället?

Gha, en Clumber Spaniel som mer sällskap :eek:

Nä du nu måste jag bita ifrån
210.gif

En Clumber är absolut en JAKTHUND
1274.gif

Eftersom jag själv har en Schnauzer så måste jag ställa mig lite emot ditt förslag om just den rasen

Här är några av hennes krav som inte stämmer överens med Schnauzern
*Inte dominant : Schnauzern är en rätt dominant ras som kräver sin ledare
*Inte ha utpräglade vaktinstinkter Den har även rätt goda vaktinstinkter
*Glad, vänlig Ja, men den är även avvaktande

Sedan har den ju en rätt jobbig päls även om den är kort, då den skall trimmas

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 442
Senast: Raderad medlem 148099
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 271
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 928
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Vad tror ni skulle fungera bäst tillsammans, tre hanar eller två hanar och en tik? Jag funderar bara lite löst då jag är så sugen på en...
2
Svar
26
· Visningar
3 664
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024