Vilken hund passar oss sen? Labrador?

Sv: Vilken hund passar oss sen? Labrador?

Fast att den är liten tror jag definitivt inte spelar någon roll. Se bara på alla DSG, JRT och liknande som flänger runt i skog utan problem, eller tax. Fryser den sätter man på ett täcke, och den ser nog själv till att inte gå rakt in i snår ;).

att den är liten gör att ögonen kommer i lagom höjd för grenar och ris på marken. den har väldigt utstående ögon vilket gör dem utsatta. jrt och dsg har "normala" ögon som till största delen är skyddade i ögonhålan. ska man plocka svamp och bär så brukar man inte hålla sig på stigarna utan gå runt där det är mindre preparerat.

de skrev att de ville ha en hund som tålde kyla. täcke kan man sätta på alla hundar (fast en del verkar frysa i alla fall?). bostonterriern må vara en pigg och rolig hund, men den tillhör inte de mest robusta och tåliga raserna.

att den är liten gör att ögonen kommer i lagom höjd för grenar och ris på marken. den har väldigt utstående ögon vilket gör dem utsatta. jrt och dsg har "normala" ögon som till största delen är skyddade i ögonhålan. ska man plocka svamp och bär så brukar man inte hålla sig på stigarna utan gå runt där det är mindre preparerat.

de skrev att de ville ha en hund som tålde kyla. täcke kan man sätta på alla hundar (fast en del verkar frysa i alla fall?). bostonterriern må vara en pigg och rolig hund, men den tillhör inte de mest robusta och tåliga raserna.

Absolut, men hundar är duktiga på att veta vart de ska sätta tassen. Att de har "väldigt utstående ögon" håller jag inte med om dock, tycker de se rätt normala ut men det beror väl på vad man jämför med. Våra Shih-Tzu slänger och dänger i vilken mark som helst utan några problem alls och de har likartad huvudform och är dessutom mindre.

Ang. kyla är det nog individuellt. Skulle i så fall vara svårt för alla korthåriga raser om man ska se det krasst att röra sig ute i kyla. :) Men visst, det är saker som man bör tänka på men jag tycker inte att det är tillräckligt för att slå bort en ras helt ur tankarna! Man behöver inte ha en husky för att man vill röra sig i skog vår som vinter.

Men bostonterrier har väl inte ens underull? De är ju jättesmå och väldigt tunnhåriga, jag ser inte hur de skulle kunna vara med ute en hel och kylig dag.

En Shih-Tzu har i alla fall lite hår som skyddar runt ögonen och ansiktet.

Tänkte att till så pass små hundar finns det overaller,till min stora som jag har nu finns det inte varmfodrade overaller,utan jag får köra på bara täcke,vilket enbart värmer ryggen,och det räcker inte,han blir kall på magen,och på benen av att gå i snö,en overall borde värma mer,sen beror det kanske på vad man vänjer dom med?

Ja,inte vet jag,har som sagt varit intresserad av rasen innan,men ska ta reda på mer om den,tack endå för ditt svar,alltid bra med mer ögon som ser på saken.

Hinner fundera ett bra tag till,då vi inte kommer skaffa ny hund förens våran nuvarande blir gammal/går bort,så det är ju iallafall några år kvar,men kände att jag vill hinna först och främst hitta en ras som passar oss perfekt,sen hitta en bra uppfödare,och om det nu skulle bli en boston så föds det ju inte allt för många sånna i sverige,så då får man räkna lite med väntetid också...

Men bostonterrier har väl inte ens underull? De är ju jättesmå och väldigt tunnhåriga, jag ser inte hur de skulle kunna vara med ute en hel och kylig dag.

En Shih-Tzu har i alla fall lite hår som skyddar runt ögonen och ansiktet.

Det går ju att anpassa sig lite efter hunden också ;). Ska man vara ute länge finns det täcken eller overaller också. Men vad jag huvudsakligen menar är att små hundar absolut kan röra sig fritt i skog och mark, även vid dåligare väder.

En rakad Shih-Tzu har inte hår runt ögon och ansikte. Vi håller alla våra rakade eftersom ingen ställs ut längre. :)

Tänkte att till så pass små hundar finns det overaller,till min stora som jag har nu finns det inte varmfodrade overaller,utan jag får köra på bara täcke,vilket enbart värmer ryggen,och det räcker inte,han blir kall på magen,och på benen av att gå i snö,en overall borde värma mer,sen beror det kanske på vad man vänjer dom med?

Ja,inte vet jag,har som sagt varit intresserad av rasen innan,men ska ta reda på mer om den,tack endå för ditt svar,alltid bra med mer ögon som ser på saken.

Hinner fundera ett bra tag till,då vi inte kommer skaffa ny hund förens våran nuvarande blir gammal/går bort,så det är ju iallafall några år kvar,men kände att jag vill hinna först och främst hitta en ras som passar oss perfekt,sen hitta en bra uppfödare,och om det nu skulle bli en boston så föds det ju inte allt för många sånna i sverige,så då får man räkna lite med väntetid också...

Vill du ha en overall till din större, kolla in Hurrtas modeller. Brukar finnas i ganska stora storlekar och är av väldigt bra kvalité. :)

Det var svårigheten med att hitta uppfödare med kull som även skulle passa min lediga tid som fick mig att tveka, sen kände jag att jag verkligen vill testa på bruks så därför blev det boxer! Men jag ska banne mig ha en boston i huset också om några år :D.

Jag tror att Björkis också har stora overaller. Ska nog finnas till Pointer har jag för mig.

Det jag menade var inte ögonsjukdom utan att de som någon skrev har utstående opraktiska ögon. Jag pratade med någon vars mops knappt kunde springa i högt gräs...

Visst suuuuger det lite i ha-tarmen...? :love:
wpg2

51-small.jpg

wpg2

Det gör på mig:d näst-nästa hund blir nästan garanterat en shiba:love:

Det jag menade var inte ögonsjukdom utan att de som någon skrev har utstående opraktiska ögon. Jag pratade med någon vars mops knappt kunde springa i högt gräs...

Och våra springer som galningar överallt :D

Man kan ju undra om de själva säger att mopsen inte kan springa i högt gräs bara för de är rädda. För så ömtåliga är dom inte.

klart att man kan anpassa sig efter hunden. men TS skrev i början att det fanns vissa kriterier som skulle uppfyllas. bostonterriern uppfyller inget av de kriterierna (förutom att den är söt?). här kan man välja att modifiera sina kriterier och kanske låta bli att plocka svamp i oländig terräng/sluta fiska på isen/börja klä på hunden ett ton kläder. men klokare är nog att köpa en hund som faktiskt passar till det man vill ha den till.

Jag säger, precis som apocalypsze, att du ska kolla på hundarna i rasgrupp 9 - eller på min favorit: shiban :love:

Pigg hund som orkar med på det mesta man hittar på, rejäl markfrigång och något större än många av raserna i grupp nio, men inte särskilt stor (35-40 cm ungefär). Tät mysig päls som håller värmen på vintern och inte stör alltför mycket under sommaren. De har ett visst rörelsebehov som tillfredsställs bra av att de har chans att springa fritt lite varje dag, t ex i en större inhängnad trädgård.

Shiban är lite kattlik i temperamentet och inte så kelig, generellt. Den gör det den vinner på, så det är en fördel om man vill samma sak eller åtminstone kan motivera sin sak väldigt väl ;) De är inte omöjliga att träna, tvärtom, de är jätteroliga träningskamrater men kräver inte mental stimulans varje dag för att vara nöjda.

I grunden är shiban en jakthund och kan därför vara svår att ha lös utan att den drar på vilt. Det beror på träning och hur er närmiljö ser ut.

Visst suuuuger det lite i ha-tarmen...? :love:
wpg2

51-small.jpg

wpg2

Har du shiba själv? Jag tycker inte det låter som en sådan hund TS vill ha alls... Dels är det fel storlek, och dels är de generellt sett svårare än väldigt många andra raser att få lydnad och f f a inkallning på. Jgg känner två stycken (med olika ägare), och båda är söta och rara och inte speciellt krävande, men ingen går att ha lös överhuvudtaget och som jag förstått det hela är det inte särskilt ovanligt att det är så. Den ena springer rakt fram dit näsan pekar DIREKT så fort han blir lös. Ingen hund att ha med överallt i skog o mark direkt alltså...

klart att man kan anpassa sig efter hunden. men TS skrev i början att det fanns vissa kriterier som skulle uppfyllas. bostonterriern uppfyller inget av de kriterierna (förutom att den är söt?). här kan man välja att modifiera sina kriterier och kanske låta bli att plocka svamp i oländig terräng/sluta fiska på isen/börja klä på hunden ett ton kläder. men klokare är nog att köpa en hund som faktiskt passar till det man vill ha den till.

Jag håller med. Tror det finns andra hundraser som är mer anpassadetill det som ts vill ha hunden till

Har du shiba själv? Jag tycker inte det låter som en sådan hund TS vill ha alls... Dels är det fel storlek, och dels är de generellt sett svårare än väldigt många andra raser att få lydnad och f f a inkallning på. Jgg känner två stycken (med olika ägare), och båda är söta och rara och inte speciellt krävande, men ingen går att ha lös överhuvudtaget och som jag förstått det hela är det inte särskilt ovanligt att det är så. Den ena springer rakt fram dit näsan pekar DIREKT så fort han blir lös. Ingen hund att ha med överallt i skog o mark direkt alltså...

Ja, jag har shiba själv. Jag kanske tolkade hennes fråga helt fel, men hon efterfrågade en hund som var MAX goldensize, inte minst eller exakt. Hon ville ha en hund som kunde hänga med på det mesta men inte ställde så stora krav på aktivering, med nog med päls för att tåla vinter.

I de fall som man inte har fungerande inkallning och lydnad kan man väl fortfarande ha med hunden ut i skog och mark, t ex i långlina så har man ändå händerna fria? Jag skrev i mitt inlägg att shiban jagar och därmed kan vara problematisk på det sättet.

Shiban kan dock mer än att vara "söt och rar", och JA, det går att ha fungerande inkallning på en shiba. Vi är inte där än men på god väg. Jag är rätt less på skitsnacket om att shibor är så egensinniga att man inte kan träna med dem.

Jag håller med. Tror det finns andra hundraser som är mer anpassadetill det som ts vill ha hunden till

Absolut, men det var inte jag som föreslog bostonterrier, det var TS själv ;). Jag bara pratar för att små hundar absolut kan följa med på det TS vill ha hunden till!

Absolut kan även småhundar följa med ut på det ts vill ha den till! Det tvekar jag inte en sekund om men just Bostonterriern. Det finns hundraser jag "alltid velat ha" men förmodligen aldrig kommer skaffa just pga att det finns andra hundraser som passar mig bättre. Visst jag kan säkert anpassa vardagen efter vad jag ska ha hunden till men det ska inte gå till överdrift. Om jag ska vara ute så pass mycket tycker jag att det är fel att ha en hund som är så pass korthårig, den kommer frysa. Vi har en boxeruppfödare som granne och jag har följt med ut med hennes hundar och hjälpt till att träna. När det är kallt är de inte lika villiga att jobba, dom fryser. Har man täcke fryser dom när dom är stillastående kanske bara är hennes hundar som är extremt frusna men detta är min erfarenhet.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 345
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 607
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 163
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 055
Senast: NOC14
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka