"vilken hund" intressant

Seabaz

Trådstartare
Ni experter här.
Jag kikar lite smått på ny hund som jag har sagt tidigare. Eller inte en ny, utan EN TILL.

Vill ha en först och främst sällskapshund som inte kräver allt för mycket.

Har kollat på alla raser under kategorei 9 - sällskapshundar, men absolut INGEN av hundarna föll mig i smaken utseendemässigt. Jag har redan en chinese crested, han är underbar på alla sätt men jag vill inte ha en till. Det är så mycket pyssel och omvårdnad. Missförstå mig rätt nu, jag gillar det, men en till likadan skulle bli för mycket.

I alla fall, eftersom ingen av småhundarna i den kategorin föll mig i smaken utseendemässigt (vilket är viktigt för mig) så undrar jag vilka fler raser jag kan titta på.
Helst ska de vara små eller mellan och så inte kräva för mycket men självklart hittar jag på saker med min hund/hundar var och varannan dag :)

En hund har jag faktiskt tittat lite extra på, också en sån där hund jag gillade när jag var yngre... Men den är ju större ;)
Och det är saluki.
Men den kräver nog sin motion.. hmm :D

Sv: "vilken hund" intressant

Trådskaparen skriver

Vill ha en först och främst sällskapshund som inte kräver allt för mycket

Och du föreslår Golden ?

Förlåt om jag missar något här, men så vitt jag vet ( som Goldenägare ) är att en golden är kräver ohyggligt mycket mer motion än vad en ren sällskaps hund ( alá naken vovven )

Inte att förglömma, Golden retriver är en jakthund

Calazirya skrev:
Trådskaparen skriver

Och du föreslår Golden ?

Förlåt om jag missar något här, men så vitt jag vet ( som Goldenägare ) är att en golden är kräver ohyggligt mycket mer motion än vad en ren sällskaps hund ( alá naken vovven )

Inte att förglömma, Golden retriver är en jakthund

Ja jag vet :) Ville bara skylta lite för denna underbara ras hihi. Det var lite på skoj som jag skrev så ;)

Perro sin pelo del Perú, eller Peruansk nakenhund kanske vore något, för den finns ju också i pälsad variant, men inte med så vanisinigt mycket päls som Puffarna. Räknas som sällskapshund, och är i mitt tycke otroligt vackra! Mer information om dem Här och här

Beror på vad du gillar.

Den dagen jag själv ska skaffa sällskapshund (på sidan av den arbetande rasen ;) ) vill jag ha en cavalier king charles eller en mops (gärna en svart hane). :love:

Jag är totalsåld! Men då blir det en hårig rackare :love:

Tittade på "pälsade hundar" på första länken och första namnet som kom upp (Alba) och jag säger då det: VILKEN VACKER :love:

Senast ändrad:

Kan Lagotto kanske vara något? De är ju söta och trevliga hundar!

Jo, fast utseendet på hunden är viktigt för mig. Jag gillar hundar med lite "längre nosar".

Typ spets och vinthundar. Men även bordercollie, schäfer och huskys ansikten.

Vanlig collie tycker jag har lite för lång nos. Även så belgiska vallhundar.

Spaniel, Boxer, new foundland och st bernad är typiskt sånna jag inte gillar. Fast GD är fina men det är nog mest storleken som imponerar kanske?
Gillar inte tilltryckta småhundsnosar.

Hundar jag gillar utseendemässigt (förutom min nakenhund):
Saluki
Faraohund
Podenco
och som någon skrev ovan så föll jag pladask för Perro sin pelo del Perú (som dessutom räknas som sällskapshund även om den är större modell)

Utseendet är viktigt för mig, sen i slutskedet är det ändå individen som räknas och det kan ju vara svårt med en valp.
Men jag är öppen för förslag. Valp, unghund eller omplacering (obs. ingen problemhund).

Men det är mest drömmar. Blir ingen mer hund (ÄN i alla fall ;))

Seabaz skrev:
Jo, fast utseendet på hunden är viktigt för mig. Jag gillar hundar med lite "längre nosar".

Typ spets och vinthundar. Men även bordercollie, schäfer och huskys ansikten.

Vanlig collie tycker jag har lite för lång nos. Även så belgiska vallhundar.

Spaniel, Boxer, new foundland och st bernad är typiskt sånna jag inte gillar. Fast GD är fina men det är nog mest storleken som imponerar kanske?
Gillar inte tilltryckta småhundsnosar.

Hundar jag gillar utseendemässigt (förutom min nakenhund):
Saluki
Faraohund
Podenco
och som någon skrev ovan så föll jag pladask för Perro sin pelo del Perú (som dessutom räknas som sällskapshund även om den är större modell)

Utseendet är viktigt för mig, sen i slutskedet är det ändå individen som räknas och det kan ju vara svårt med en valp.
Men jag är öppen för förslag. Valp, unghund eller omplacering (obs. ingen problemhund).

Men det är mest drömmar. Blir ingen mer hund (ÄN i alla fall ;))

Ja men då passar väl Lagotton bra?? Bilder också
http://www.hesiodos.se/sandviken02-2.jpg
http://www.hesiodos.se/wilma1.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Seabaz skrev:
Jag är totalsåld! Men då blir det en hårig rackare :love:

Tittade på "pälsade hundar" på första länken och första namnet som kom upp (Alba) och jag säger då det: VILKEN VACKER :love:

Ja, visst är dom underbara :d Och det bästa är att du hittar ingen hårad som är lik någon annan. Kennel Pyttestor ska eventuellt ha en valpkull om några år, då hoppas jag att det blir en pälsad tikvalp till mig.

Lagotton är absolut inget val om man vill ha bara en sällskaps hund. De är krävande i aktivering!! (Har en själv och så gäller även med de jag träffat + uppfödarens hundar, pappan osv.).

ahaa .. längre nosar sa du .. nej då passar det väl inte ..

hel såld!!!

papageno%2017%20april%20028%20liten.jpg
:love: :love:

lite för "terrierlik" för min smak tyvärr ;) Fast jack russel terrier är fina, dom släthåriga. Men det är nog för mycket hund i de små, likaså pincher...

Salukin är ju jättefin, men vill man ha en trevlig kompis i skogen som också kan vara lös får man nog tänka om. De säger ofta "hejdå, vi ses om ett par timmar". Det är synd! Jag skulle också kunna tänka mig en sån. Eller en Afghan! *drömmer* :love:

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 118
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 622
Senast: Farao
·
Övr. Hund Har i nuläget större raser, men de är alla i, eller närmar sig, pensionsåldern och jag är så sugen på en mindre ras. En mer...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 101
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 908
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17