vilken hjälptygel?? bara åt häst som stegrar!

T

tre4

jag har bestämt mig för att prova att använda hjälptyglar .

min häst stegrar när vi ska ut och rida själva, han har lärt sig att stegrar han så får han nu gå hem igen.
förr blev jag inte rädd så då kom vi iväg ändå, så jag vet att han kan gå ut själv, han är dock inte alls van vid det så jag kommer ta korta turer i början.

men jag har bestämt mig för att prova en hjälptygel så han inte kan stegra, och jag kommer bara använda den då och tills jag slutar vara rädd för honom och han kommer antagligen sluta stegra när han märker att det inte hjälper!

han har absolut inte ont någonstans, utan går utmärkt att rida ut med andra hästar,kan även gå först, och att rida ensam på banan.

det är som sagt bara att jag blivit rädd och vänt hem igen när han stegrat.

jag har funderat på graman(använda försiktigt såklart) eller martingal,

vad tycker ni?
jättetacksam för råd och tip`?

inga på hopp tack jag känner att jag klarar inte av det utan hjälptyglar mera nu.
med en hjälp tygel som jag vet att han inte kan komma upp med kommer jag bli trygg och det tror jag är det bästa för honom också, jag blir inte rädd av att han struttar på sidan och sådant, utan just bara när han går upp och stegrar högt och jag vet att jag kan få en häst över mig!

Sv: vilken hjälptygel?? bara åt häst som stegrar!

Då är nog graman att rekommendera. En martingal tror jag knappt hjälper om man inte spänner den riktigt hårt och då påverkar den ju all annan ridning också. En graman däremot kan ju hänga löst tills dumheterna börjar.

Jag hade samma problem med min häst för något år sedan. Jag tog pisken och precis när hon var på väg upp så knackade jag lite lätt mellan öronen.! Det gjorde jag ca.3 ggr. efter det så har hon inte rest sig någe mer! :laugh:

Håller med Snyggve!

Graman är helt klart effektivast!

När min häst är på väg upp så tar jag ett ledande tygeltag åt ena hållet, då har han inte balans att resa sig längre.
Jag förstår att du vill ha något som känns säkrare om du nu väl har blivit lite skrämd.

Tyvärr skulle jag nog säga att ingen hjälptygel kan hindra en häst som verkligen bestämt sig.
Problemet blir om du använder graman, och hästen inte kommer upp på två ben så kan det bli panik.

Jag har provat detta själv, när hästen märkte att den satt fast och inte kom upp så slutade det hela med att vi brakade omkull ner i ett dike.

Kan du inte skicka bort hästen till Tommy Arvidsson eller nån liknande?

Min tränar rekomenderade mig att ja skulle ta graman....

för min häst kunde bli så sur så hon ställde sig på bakbenen....

o det slutade med att ja blev lite rädd för henne.

och jag är en (motståndare) till graman...pga ja har sett så mycket hemskt folk kan åtstakomma med dom (missbruk)

Men ja tog på dom o red med dom....o vi redde ut det...=)

så dom var kanon bra hjälp för mig...

Men som sagt alla e vi inte lika o inte hästarna heller.

Håller med Blandrastik.

Huruvida du ska/bör använda hjälptygel eller inte beror lite på din hästs psyke, varför den stegrar, hur den stegrar osv.
Tror du det finns risk att hästen börjar med någonting annat som ex backa, slänga sig omkull eller liknande så är det väldigt dumt att riskera att ta på en hjälptygel.

Graman är ju det bästa att använda om man inte klarar ut stegringen, men även den kräver ju stor kunskap för att verka på rätt sätt. För att förhindra stegringen måste du vara snabb och kvicktänkt och känna efter när och hur du ska ta tag i tygeln, samt släppa efter. Det är ju sällan bara att "slänga på" en hjälptygel för att få bukt på problemet utan det krävs kunskap även här.

Personligen skulle jag testa att fixa till det med de vanliga tyglarna först, för det är ju precis samma princip bara att gramanen är mkt skarpare. Du måste ju lixom göra på samma sätt, fast du måste vara Ännu snabbare på att släppa efter och inte hålla för mkt i handen för då är det betydligt större risk att hästen slår omkull än när du bara sitter och är rädd..
Så jag är lite nyfiken på hur du hade tänkt agera med en hjälptygel?

Lite ledarskapsträning från marken vore nog betydligt bättre...

Varför rida ut själv på en häst som visar så tydligt att den inte vill det? Att tvingas gå ifrån flocken/det trygga kan vara ett stort trauma för många hästar om dom inte är vana.

Jag skulle rekomendera att gå promenader först för att vänja hästen. Sedan kanske rida och någon promenerar med dig?

Hjälptyglar är inget man bara sätter på för att man annars inte kan rida sin häst, det är något man LÄR sig rida med! Och har man inte kunskapen om hur de olika hjälptyglarna verkar så ska du absolut ta hjälp av en som vet när du har dom på första gången/gångerna. (även om du nu kollar upp tyglarna här så ska du inte experimentera ensam. Blir det fel kan du trasa sönder din häst om du har otur)

jag har bestämt mig för att prova att använda hjälptyglar .

min häst stegrar när vi ska ut och rida själva, han har lärt sig att stegrar han så får han nu gå hem igen.
förr blev jag inte rädd så då kom vi iväg ändå, så jag vet att han kan gå ut själv, han är dock inte alls van vid det så jag kommer ta korta turer i början.

men jag har bestämt mig för att prova en hjälptygel så han inte kan stegra, och jag kommer bara använda den då och tills jag slutar vara rädd för honom och han kommer antagligen sluta stegra när han märker att det inte hjälper!

han har absolut inte ont någonstans, utan går utmärkt att rida ut med andra hästar,kan även gå först, och att rida ensam på banan.

det är som sagt bara att jag blivit rädd och vänt hem igen när han stegrat.

jag har funderat på graman(använda försiktigt såklart) eller martingal,

vad tycker ni?
jättetacksam för råd och tip`?

inga på hopp tack jag känner att jag klarar inte av det utan hjälptyglar mera nu.
med en hjälp tygel som jag vet att han inte kan komma upp med kommer jag bli trygg och det tror jag är det bästa för honom också, jag blir inte rädd av att han struttar på sidan och sådant, utan just bara när han går upp och stegrar högt och jag vet att jag kan få en häst över mig!

Graman. Det har hjälpt mig massor med min häst som gick på bakbenen.

jag blir ledsen när jag läser alla som skriver att graman har hjälpt massor när hästarna stått på bakbenen....

En hästs sista utväg innan den väljer att anfalla är uppåt... Det är något som är fruktansvärt fel om man har en häst som väljer att stå på bakbenen.

Okej att hästar kan vara pigga och ha överskottsenergi och flyga i luften av sådana saker utan att vara rädd. Graman är ju en säkerhet för ryttaren men jag tycker, det finns andra saker att göra för att få bort överskottsenergi där man inte sitter på hästens rygg.

Och om hästen väljer att protestera och stå på bakbenen, då har man missat något i hästens utbildning eller kondition (den kan ha ont)

jag blir ledsen när jag läser alla som skriver att graman har hjälpt massor när hästarna stått på bakbenen....

En hästs sista utväg innan den väljer att anfalla är uppåt... Det är något som är fruktansvärt fel om man har en häst som väljer att stå på bakbenen.

Okej att hästar kan vara pigga och ha överskottsenergi och flyga i luften av sådana saker utan att vara rädd. Graman är ju en säkerhet för ryttaren men jag tycker, det finns andra saker att göra för att få bort överskottsenergi där man inte sitter på hästens rygg.

Och om hästen väljer att protestera och stå på bakbenen, då har man missat något i hästens utbildning eller kondition (den kan ha ont)

:bow:

Folk kanske skulle ransaka sin egen ridning istället och försöka ta reda på vad de gör för att få hästen att stegra.

Prova Martingal isåfall tycker jag, till att börja med. Hjälper inte det, kan du ha graman. Annars får du väl försöka knacka till honom i huvudet med ridspö eller nåt, när du märker att han tänker till att resa sej, fast ibland fungerar inte det, om de är så snabba att man inte hinner...

det är bara djävulskaper ,han vill få som han vill envis ponny.

han har gått att rida ut med själv innan och han har inte ont någonstans.

all annan ridning funkar super=)

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 130
Senast: Ponsa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Askur2017
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar