Vilken hingst?

lis

Trådstartare
Har ett fbl 155cm hög som jag rider dressyr på.Hon är E:Eighty eight keys-northern baby. Hon är en väldigt smäcker och nätt liten dam.Har planerat att betäcka henne nästa år och har fått ett råd att betäcka med Lambourgini. Kan detta vara nåt för mej? Jag vill ha en häst med lite mer massa så fullblods hingst är uteslutet.Jag ska behålla fölet själv och i första hand till dressyr så gångarter vill jag ha. Men däremot får den inte bli för hög för jag själv är väldigt kort,bara 157cm.Så jag når ju knappt nedanför sadeln:D Och vad jag fått veta så lämnar Lambourgini inga jättar.Har ni andra förslag på hingstar som kan passa så blir jag glad:laugh: Hade gärna lagt in bild på mitt sto men det vet jag inte hur man gör:o

Sv: Vilken hingst?

Lambourgini har gett bra med fullblod tidigare bl a hoppdiplom.¨
Men med tanke på hur du beskriver dina önskemål om avkomman så är jag inte så säkert på att han är riktigt rätt. Han har överlag gett mer åt hopp än dressyrhållet till sina avkommor. För övrigt så kan han nog typ och storleksmässigt passa dina önskemål. Jag har själv fött upp ganska många Lambo avkommor (7 st med olika ston) och även träffat andra. Det markanta har varit att även om de har bra gångarter så är nog hoppförmågan det bästa ändå på dem. Så det kommer att hänga en del på hur ditt sto rör sig också om han passar eller inte.
Kännetecknande för alla har varit att de har hög ridbarhet (de som är så gamla) och väldigt lätta att ha med att göra, ven om de är känsliga. Så temperaments mässigt kan passa väldigt bra till lite heta ston.

Senast ändrad:

Hohenstein kanske? :)
Han har lämnat mycket bra med fullblod!
Hur hans avkommor brukar hamna storleksmässigt vet jag dock inte.

Lambourgini har gett bra med fullblod tidigare bl a hoppdiplom.¨
Men med tanke på hur du beskriver dina önskemål om avkomman så är jag inte så säkert på att han är riktigt rätt. Han har överlag gett mer åt hopp än dressyrhållet till sina avkommor. För övrigt så kan han nog typ och storleksmässigt passa dina önskemål. Jag har själv fött upp ganska många Lambo avkommor (7 st med olika ston) och även träffat andra. Det markanta har varit att även om de har bra gångarter så är nog hoppförmågan det bästa ändå på dem. Så det kommer att hänga en del på hur ditt sto rör sig också om han passar eller inte.
Kännetecknande för alla har varit att de har hög ridbarhet (de som är så gamla) och väldigt lätta att ha med att göra, ven om de är känsliga. Så temperaments mässigt kan passa väldigt bra till lite heta ston.

Tack för ditt svar. Mitt sto rör sig bra men är helt usel på att hoppa så lite hopp hade aldrig skadat:angel:. Det svåra är ju att det kan ju faktist bli en avkomma som är för stor för mej att rida,och då är det faktist inte helt fel om det finns lite hopp om man vill sälja som fälttävlans ämne:idea: Men som sagt det finns en hel jungel med hingstar och jag är ju ute efter en dressyr häst så det väldigt svårt att hitta rätt hingst när man är nybörjare på avel.

Hohenstein kanske? :)
Han har lämnat mycket bra med fullblod!
Hur hans avkommor brukar hamna storleksmässigt vet jag dock inte.

Vad är det för hingst? Har aldrig hört talas om honom men jag är dock helt ny på det här med hingst letande:o

En annan hingst du kan titta på är Biggles:love:
Jag har använt han på fullblods sto och de tre jag fått fram har varit klass ett som föl. Men min treåring kom i klass ett som hopphäst:laugh: Hoppas på fälttävlan för honom.
De har varit super temperamentet;)

Men som du sa innan där finns ju otroligt många fina hingstar att välja på, det är inte lätt:confused:

Ps. Såg en jätte fin 88:an avkomma på dressyren i 6-års championatet i Falsterbo .Ds

Om du tittar på denna länken så kan du vilka hingstar som funnits tillgängliga i år och vilka avgifter de har. För något som du också måste tänka på är ekonomin vid hingst valet. Långt ifrån alla har råd med de allra dyraste hingstarna. Sedan är det långt ifrån att de kostar mest är de som är bäst för ens eget sto. Som du beskriver det med önskemål om gång, hopp och storlek och ev framtid i fälttävlan så är Lambourgini och Nobel hingstar som kan passa. Briar, Okeanos, Biggles m fl från den stammen är bra mycket bra men ger dokumenterat stora avkommor. Kanske inte det optimala i ditt fall.

Du som vet mer än mig om svenska hingstar; skulle inte Magini passa bra? Han betäcker väl fortfarande?

Han har -0.4 i mankhöjden på Blup:en och han är ju inte så stor själv.

Jo det skulle säker bli bra, det är väl mer frågan om han betäcker även nästa år (med tanke på hans ålder) och att han är på naturligt. Kanske inte det optimala att åka från Halland till Värmland (tror jag han står där) för en betäckning.

Japp Magini står ngn.stans i Skara omr.
Han var kandidat till mitt fbl. sto och ringde och kollade vart han fanns.

Liknande trådar

Avel Går i lite tankar på att betäcka mitt ponny sto (145cm) tysk ridponny, då med mål att få en normal stor storhäst och därmed betäcka med...
2
Svar
31
· Visningar
5 009
Senast: Nafayette
·
Avel Eftersom stoet stått skadat fram till nu o vi ändå inte kommer hinna komma igång så mycket under sommaren är det nu bestämt att hon ska...
2
Svar
20
· Visningar
3 344
Senast: theJohanna
·
Avel Har efter många funderingar fram och tillbaka tänkt mig att ev betäcka min D-ponny nu till våren/sommaren. Ponnyn ifråga är ett arabsto...
Svar
14
· Visningar
2 255
Senast: Mabuse
·
Övr. Grenar Ber om ursäkt om jag lagt tråden fel :o Ja funderar lite på att betäcka mitt (fullblod)sto.. Hon börjar bli gammal och tanken är isf...
Svar
2
· Visningar
1 624
Senast: ohpus1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka