Vilken hingst!?!?

ok.. :D
Fast min korsning hade faktiskt ett KANONfint steg..
;)

Nä, då är det ju ingen "travare" längre.. Men jag vet vilket jobb det är med omskolning på en travare om man vill att det ska bli BRA..
Jag håller på med det just nu och ja, jag prisar dem för jag tycker de är helt underbara!
Och det var min korsning oxå.. Man vet väl aldrig vad man får för avkomma när man tar ett föl. Inte förräns den är född...eller?! :confused:

Om du inte har råd att betala språngavgift till en vettig hingst har du knappast råd att föda upp ett föl. Språngavgiften brukar vara en mindre summa i det hela.

I övrigt håller jag med alla som anser att man inte ska korsa travare för att få fram en ridhäst. Jag har träffat många misslyckade försök, och endast ett lyckat.

Ok, men det är ju samma sak som att jag har en häst nu som jag har gott och väl råd till..
Jag tillgodoser henne allt vad hon behöver men jag skulle t.ex aldrig ha råd att gå och köpa en sadel till min häst för 15.ooo kr..
Det är ju så jag har tänkt oxå.. precis vad du säger..
Och det är ju lite skillnad att ha en språngavgift på 1.5oo och 15.ooo kr..
Och om det nu är dömt att misslyckas som du säger att avla på mitt varmblod, varför ska jag då välja en svindyr hingst att betäcka med om det är så idiotsäkert att det misslyckas. :confused:.Då är det ju bara bortkastade pengar.. ;)
Och jag vill inte ha en häst som jag kan tjäna pengar på..
Det är inte mitt syfte. Det finns så många andra som avlar på det viset så för det behövs inte jag..
För jag ska ha den till mig själv.. och om jag skulle nån ggn tvingas sälja den så får jag väl ta de 10.ooo kr som jag får för den då...
Det är väl ändå mitt magont.. :rofl:
Jag sålde min andra vbl-korsning på 4 år för 15.000. Han var grundriden i bra form.
Och han är nog värd betydligt mer nu då han är tävlad och placerad.

Ha det! ;)

Jag hade en tråd liknande denna för ett tag sedan och fick också mycket kritik eller "råd" att inte korsa min travare överhuvudtaget. Jag hade precis samma tankar som du att jag ville ha en avkomma efter mitt travsto.
Nu är hon betäckt med en halvblodshingst och vi får se vad det blir av det. Man vet ju aldrig vad man får i förväg oavsett ras eller korsningar. :)

Precis!! Även om jag så hade lagt på henne med självaste
Quidame de Revel så är det inte säkert att det hade blivit bra.. Och det hade blivit VÄLDIGT dyrt oxå.. :rofl:

LYCKA TILL !!! :banana: :banana:

Tack så mycket!! :D
Jag hoppas att du kommer fram till något DU vill ha...
Det är klart att man får ta till sig vissa saker som andra säger men det är ju ändå du som ska göra valet.

Jag blev väl mest nerkörd för att det var ev. en icke godkänd hingst som vi kollat på men det var mycket också att korsa en travare. Jag ville eller vill precis som du ha denna avkomma som min nästkommande ridhäst. Jag rider nu dressyr och hoppas att jag kan fortsätta med detta sedan på avkomman.
Det går ju inte säga nu om det kommer bli så men jag hoppas det annars så får jag anpassa mig efter hästens förmåga.
Jag fick tillsägelse om att jag inte skulle få någon bra dressyrhäst med denna korsning men det visste jag om. Jag är nöjd om jag får rida mellanklasserna, jag kräver inte mer än så. Ska jag rida i de högre klasserna så får jag väl köpa mig en Briar avkomma då :).
Faktum är att man kanske kan få en ganska hyfsad snygg trav med denna korsning. :D

Jag tror säkert att det kommer bli kanonbra!
Och det vet du väl att om du sen betäcker avkomman och sen betäcker DEN avkomman så har du ett rent halvblod.
En i stallet har gjort det. Hon har ett "halvblodssto som är 25 % varmblod, men det syns inte och hon är fux med strumpor och bläs och är sååå BILDSKÖN! :love:

Och jag tänker som du, jag vill inte ha en tävlingshäst för de högsta klasserna. Då är ju inte ens säkert att vissa halvblod räcker till i kapaciteten.
Jag vill träna i alla fall på lite mer lagom nivåer.
Men vägen till KLUBBNIVÅ är ju gaaaanska lång med ett renrasigt varmblod.
Och med tanke på att min häst bara 7 år nu, så är det ju TVÅ hästar när hon är 12 att rida och träna.
Så jag tror att det blir kanon det här!! :bow:

Varför inte välja en hingst med de bästa förutsättningarna? Om du t ex kollar upp vilka godkända halvblodshingstar som finns så finns det bra hingstar som inte är poppis och inte så dyra. Två exempel är Artist och Shogun. Jag har mitt eget halvblodssto hos Artist just nu.

Sen så är det faktiskt så att saker kan hända en i livet, så även om man planerar att ha kvar avkomman i hela dess liv så kan det hända saker i ditt eget liv som tvingar dig att göra dig av med hästen. Och då är det kanske ingen som ens vill ge 10 000:- för en korsning mellan varmblodstravare och ex nordsvensk.

Du la ju faktiskt ut en tråd om att du ville korsa ditt travarsto med en icke godkänd skäckhingst för att få fram en dressyrhäst. Hade du väntat dig att alla skulle hålla med dig om att det var ett bra val?

Sen är det väldigt sant att man inte har en aning om vad det blir av fölet, men jag tycker ändå att man ska välja avelsdjur med de bästa förutsättningarna :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 929
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 488
Senast: EmmaBovary
·
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 883
Senast: tanten
·
Avel Hög tid att bestämma sej för vilken hingst man ska välja för årets betäckning. Jag är ju inne på att ta en PRE-hingst till mitt sto men...
Svar
13
· Visningar
2 108
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka