Vilken hingst!?!?

ika77

Trådstartare
Jag har ett varmblodssto som jag ska betäcka nästa år.
Har inte bestämt mig för vad jag vill korsa henne med ännu.
Jag vill ha en avkomma som inte blir för liten och som inte blir för smäcker.
Halvblod hade ju naturligtvis varit ett alternativ, men det blir för kostsamt för mig.
Och fullblod vill jag inte ha, med risk för att fölet skulle bli ganska hetsigt. Och så blir den s'ketrt ganska smäcker..
Jag vill inte betäcka henne med ett varmblod för att syftet med min betäckning är att få en avkomma som inte har trav-steget. Och som jag kan utbilda till en BRA ridhäst.
En travares dressyrkapacitet är ju tyvärr ganska begränsad när man kommer uppåt i klasserna. *suck*
Hade en korsning Nordsvensk / varmblod innan och det var en suverän häst!
Går som ridskolehäst nu för de eleverna som är lite mer rutinerade. *busig* Och har tävlat i dressyr och hoppning.
Det skulle ju kunna vara ett alternativ.
:banana: :banana: FÖRSLAG!!! :banana:

Låna ett hbl sto på foder!Att ta fram fölet kostar dej detsamma oavsett om du tar ditt vbl sto eller lånar ett hbl sto.Skillnaden är att du får ett mer värdefullt föl i slutenden! ;)

Hehe :p
Självklart är jag ju emot blandras avel oxå.. :angel: Mycket eftersom dessa individer inte har något direkt värde.. :crazy:
Men?! säger du nu- Jag ska ju behålla fölet själv.. Trots att du om 5 år kanske inte alls tycker det är kul med hästar eller liknade!
Men jag ska inte tjaffsa, du gör ju som du vill! :D

Det finns en annan aspekt som gör att jag inte tycker att man ska avla på travare för att tillverka ridhästar!
och det är just att du har ingen aning om vad hon nedärver för ridegenskaper... de saker du tycker gör henne till fin ridhäst osv, är det inte alls säkert hon nedärver..

Men mitt tips är att du sätter dig ner och kritiskt granskar ditt sto skriv för och nackdelar på exteriör, gångarter, temprament osv..
Sen försöker du hitta en hingst som har god förärvning på de egenskaper du satt på negativt och som har de samma som ditt sto har som positivt! Se till att hingsten också präglar sina avkommor- alltså at de inte får så mycket från modern..
Plätt lätt alltså! :D :p :angel:

Ta en hingst som varit i avel en längre tid, så du verkligen ser vad hingsten har för avkommor och vad han lämnat tidigare...
Nöj dig inte med vem som helst som är bra och billig och var KRITISK och stenhård i din bedömmning... :)

Lycka till! :)

Ja, jag har lite svårt att förstå mig på dessa korsningar. Tänk om det blir en halvblodsliknande häst utan gångarter...
:confused:Det kan ju bli hur som helst o chanserna för att allt ska bli bra är ju rätt så minimala. Och den stora kostnaden ligger som sagt inte i hingstavgifterna.
/Lina

Ta en hingst som varit i avel en längre tid, så du verkligen ser vad hingsten har för avkommor och vad han lämnat tidigare...
Nöj dig inte med vem som helst som är bra och billig och var KRITISK och stenhård i din bedömmning...

Eller också åker man till första bästa hingst och betäcker, sen blundar man och håller tummarna och hoppas att det blir vad man vill ha...
Ärligt talat så tror jag att chansen att få en bra ridhästavkomma med en travarmärr är ungefär lika stor/liten vid båda fallen, eftersom stoet själv inte är avlat för ridning utan sedan många generationer för att springa fort i trav med en sulky bakom. (Att hon sen ändå är ridhäst nu beror kanske på att inte end DET avelsmålet uppnåddes...)

Vill man ha en ridhäst, KÖP en fölunge eller låna ett sto!

VIsst, jag kan förstå att man kanske vill ha en avkomma efter sitt eget sto, som sman tycker så mycket om. MEn jaghar sagt det förr och jag säjer det igen, man måste inte betäcka bara för att man råkar ha ett sto!
Dessutom är det skitdumt att tillverka hästar som inte kommer få något ekonomiskt större värde, för även om man har för avsikt att behålla fölungen själv så kanske det händer något i livet som gör att man MÅSTE göra sig av med den. Och dessa billiga hästar är högriskmaterial för transport enkel resa till slakterierna i Italien... :smirk:
Och det finns redan massor av hästar som ingen vill ha, varför tillverka ännu fler?

Vill man ha en ridhäst, KÖP en fölunge eller låna ett sto!
Instämmer.. :bow:

men mitt tips var om hun mot allförmodan verkligen vill ta ett föl på sitt sto, då har hon iallafall gjort "allt hon kunnat" för att få en bättre avkomma! :)

Men hela nöjet och vitsen för mig är att ta ett föl på min älskade, allra, bästa vän till häst. :love:
För att jag vill ha en avkomma efter henne..
Men en som jag själv kan rida in och träna från början..
:)

Fast jag vet om en nordsvenskhingst som har betäckt MASSOR av ston. Han tar 1500 kr för allt.
Det blir nog svårt att hitta en hálvblodshingst för den summan....*harkel*
Och så vet jag om en knabstrupperhingst som oxå har fått massor av föl.
Känner inte till den hästen så mycket.
Ger garanterat prickiga föl..
Faktum är att jag har lagt bud på en av hans avkommor nu oxå där modern varmblod.
Men har grunnat hit och dit och kommit fram till att för de pengarna kan jag ta ett föl själv..
Och då blir det en som min häst får leva kvar i..

Men kan du inte hitta ett halvblodsföl/ unghäst som faller dig i smaken istället. Bättre att köpa en avkomma som du vet något om än att gissa.
Jag vet mycket väl (av egen erfarenhet) att man kan få stora känslor för en fölunge, även om hon/han inte råkar vara efter sin egen pärla.
Och travhästar är ju som sagt avlade i generationer för trav- inte ridning. Köp en ridhäst istället tycker jag.
/Lina

JASSÅ!!! Är du här och bråkar nu igen?!? *asg* :D
Jo, jag förstår dig.
Men jag har sett och ÄGT en avkomma från den nordsvenskhingsten jag skrev om ovanför..
Och han var korsning mellan just vbl/nordsvensk.
Så jag kan inte känna till hingsten mycket mer.
Jag förstår ju det här som du säger att jag aldrig kan veta vad mitt sto nedärver för ridegenskaper...
Men jag får ju helt enkelt hålla tummarna..

Men jag har faktiskt haft i åtanke att köpa ett föl, men det är ju inte det jag egentligen vill... :confused:

Hehe, förresten.. jag har suttit och gjort test-avel på en massa hingstar ihop med mitt sto.
Jag måste ju säga att det är svårt att hitta nåt som inte har typ Super Bowl och Speedy Scot i sig..
Inte många hingstar som jag testat som varit helt perfekta utan minsta "krock" i stammen...
Hur är det med inavelsinofficiensen ....eller vad heter det?
Hur mycket likheter i stammen får det egentligen vara ..? Du som vet.. :bow: :bow: :bow:

Men vaddå, om jag köper mig ett halvblodssto som inte har fått föl...Hur ska jag då kunna veta hur HENNES avkommor blir?????
Fine, det blir säkert en ridhäst.. men hur bra då???
Ska jag avla fram ett rent halvblod så ska det ju gärna bli KANON då det kan handla om stora pengar, helt plötsligt..
Jag vill inte köpa ett föl, utan jag vill ha en häst helt från början..
Visst, det är väl en dröm. Men man får ju ändå lov att börja nånstans.. :)

Visst, de är avlade för trav och inte ridning.. Men jag kan säga då (bara för att vara motvalds) att den vbl/nordis- korsningen jag hade var allt annat än som en travare!!
Han går nu L:B Dressyr och hoppar oxå.
Och han hade inget travsteg i sig.. Han KUNDE inte trava fort ens.. Och han såg ut typ som ett kraftigt halvblod..

Du verkar redan ha bestämt dig. Varför inte ta den där nordsvenske hingsten då?

I övrigt orkar jag inte lägga till några råd, andra har redan sagt det.

Det där med inavels kvot är inte min starka sida, viss linjeavel är ju ofta förekommande.. :)

Mitt sto är linjeavlad på Florican (4+3)
Jag har så mycket annan ointressant info i mitt huvud så sånadär nuffror får ingen plats :o
Men nån som har koll tror jag är CK (stavas?) och Martha.. :bow:

Men har grunnat hit och dit och kommit fram till att för de pengarna kan jag ta ett föl själv..
Och då blir det en som min häst får leva kvar i..

Många gånger kan man tro att man ska få en liten "mamma-kopia"...men faktum är att den individ man skapar blir sin egen individ ändå.

Den mest lyckade korsning jag sett som varit med varmblod var varmblod/halvblod och efter en ganska dominant nedärvande hingst inom dressyren med även god nedärvning exteriört...avkomman fick både typen och gången.

Joo... Jag har märkt att det är ju ofta lika släkt på många travare.. Och fattar inget när jag läser där inne på blodbanken.nu .. Men jag har konstaterat att inget färgat på stamtavlan = BRA!! :rofl: :D :D

Jag kan f.ö inte hjälpa att jag tycker om vbl som ridhästar. :crazy:
Det är nåt jag gjort i hela mitt liv.. :love: :love:
Sålde ett skitbra fullblod som idag är värderad till 40.000 för att det inte var min grej.
jag ville ha ett vbl..
Och att säga en sån sak svider ofta i ögonen på "vanligt" ridfolk..
För en travare, minsann. Den köper man bara för att den är i stort sett gratis.. ;)
:DMen även om jag vill korsa in nåt annat i henne så är det för att jag vill utvecklas mer själv och det kan jag tyvärr inte med ett rent vbl.
Men tanken att ta fram ett rent varmblod har faktiskt slagit mig, och är inte helt uteslutet...

Ett grinigt halvblod vet jag inte om jag vill ha... :angel:
Vbl är så otroligt glada och lättsamma hästar.
Det är väl inte ofta du har varit med om att en travare inte vill gå och stannar och bockar och har sig mitt på vägen... :D ( nu får jag alla halvblodsägare på mig, känner jag...*oupps*) :eek:
*håller händerna för huvudet och springer*

Ha det! :bow: :bow: :bow: :banana:

Men antagligen så kan du inte utvecklas så mycket mer på en korsning heller.
Jag har sett en hel del travarkorsning och iofs har ingen kunnat trava snabbt, men ingen har haft bättre dressyrsteg än en renrasig travare och då kvittar det ju.

Och om nu travare är en så bra ridhästras att den ska avlas ridhästar på, varför korsa?
Jag gillar också travare som ridhästar, men ser ingen anledning att först prisa den som ridhäst och sen ändå blanda in nått annat. Då är det ju ingen travare längre. Bättre då att köpa en travare som är rätt byggd istället. Risken är ändå ganska jättestor att du får en häst som inte alls är bättre än mamman.

Ett grinigt halvblod vet jag inte om jag vill ha...

Visst finns det griniga och jobbiga halvblod...men då skulle du träffat min avelsvärderade skäckhingst! Så underbart go!En fullvuxen hingst som kunde ledas av min dotter när hon bara var 6 år i bara grimma och grimskaft förbi stona...de du!Det är vad jag kallar temperament!

Har systerdotter till honom idag ur samma stofamilj...samma goa temperament tycks finnas där hos alla ur samma linje.

Har själv jobbat med travare...de flesta trevliga och väluppfostrade med bra temperament...men där finns ett och annat rötägg där med.Men över lag så är de trevliga.Jag har även ägt eget vbl förut.

Jag är inte partisk på något håll...det finns trevliga individer inom alla raser likaväl som mindre trevliga. ;)

Jag har ett vbl sto som jag har betäckt med en hbl hingst.
Hon har fått sin avkomma iår, en hingst.
Nu är han ju bara 2 veckor ännu, så det är ju svårt att säga något om framtiden, men han ser iaf lovande ut. :love:
Helt korrekt i sin benställning, snygg, reslig och alert.

Anledningen till att valde att korsa är att jag vill ha en ridhäst avkomma, mer ridhäst modell.
Gillar mitt sto väldigt mkt och har länge velat ha en avkomma efter henne.
Att det skulle bli med halvblodshingst var självklart.
Med fullblod är jag rädd att avkomman skulle bli för stressig i tempramentet då stoet själv är av den typen som har lätt till stress.
Lika med arab och att avkomman ant skulle bli för liten för mig. Annars hade det varit intressant då jag gillar distans.
Hingsten jag valt är grövre o något större än mitt sto, så jag hoppas på att avkomman kommer o bli lite större än henne.
Ser så ut nu iaf. :)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 929
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 488
Senast: EmmaBovary
·
L
Avel Nu läser jag igenom min rubrik och tänker för mig själv hur frukstansvärt dum denna rubrik faktiskt låter, men faktum kvarstår att jag...
Svar
10
· Visningar
1 883
Senast: tanten
·
Avel Hög tid att bestämma sej för vilken hingst man ska välja för årets betäckning. Jag är ju inne på att ta en PRE-hingst till mitt sto men...
Svar
13
· Visningar
2 108
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka