Vilken hingst till fullblodssto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare igbest
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 201

igbest

Trådstartare
Vilken halvblodshingst tycker du att jag ska använda till mitt fullblodssto?

Jag har en hingst som jag tycker verkar bra men jag behöver minst en till om det skulle vara något strul.

Hon är 165 cm i manken
Hon har bra galopp & bra trav, skritten är väl inte så lysande.
Hon har ingen bra överlinje.

Hingsten bör ha ett bra temperament.
Ett stort + om överlinjen är bra.
Endast hopphingstar är av intresse.

Hoppas att någon har något bra förslag.

Sv: Vilken hingst till fullblodssto?

Jag tycker att du framför allt skall titta på halsansättningen ! Fullblod brukar ju kunna ha lite låg halsansättning.

En hingst som jag skulle kunna tänka mig fungera bra med fbl är Feliciano.

Hmmm, Feliciano har väl inte världens bäsgta halsansättning? Dessutom är han ju lite överbyggd, vilket är vanligt bland fullblod också. Jag hade inte valt honom...

Har själv fullblod och har just valt hingst, funderade länge på om jag skulle ta hopphingst eller dressyrhingst. Bland hopphingstarna kollade jag bland annat på Corlensky G och Ludwigs Champion, sneglade även lite på Magini som verkar ha kommit i skymundan på äldre dar. Han har ju faktiskt lämnat massor med trevliga avkommor (bla flera godkända hingstar, tänker då i första hand på Briar och Magritte) och jag vet flera avkommor efter honom med fullblodsmammor som blivit bra sporthästar. Briar är ju framgångsrik som dressyrhäst men hans framtid var inte helt utstakad då han gick mycket bra även som hopphäst som ung. Hna har ju även lämnat mängder av trevliga hopptalanger, fastän han själv är dressyrhäst. En multitalang helt enkelt...

Senast ändrad av en moderator:

KL jag skulle vilja veta stammen på märren först...

Cathageno!!! en hingst med mkt lugnt temp. Stor, grov och ganska högrest! Har ett stoföl efter honom.
10082845.jpg
[/url][/IMG]

9891805.jpg
[/url][/IMG]

Hade jag ett fblsto som passade, skulle jag ta Ludwigs Champion:d :love:

Snälla söta,har inget med Radiator att göra sedan 3år tillbaka,så det behöver du inte hetsa upp dig över.Har däremot god kunskap om honom och hans avkommor,därför kan jag uttala mig med gott samvete.
Han är alltså komplett att vilken som helst passar till honom då:angel:

Eller lever du oxå efter devisen att alla fullblod är samma sak oavsett härkomst så länge de inte kommer ur några av världens bästa blodslinjer i Frankrike:devil:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 993
Senast: mamman
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 159
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 592
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?