Vilken hingst ska jag använda?

Stallwest

Trådstartare
Vilken hingst ska jag använda till mitt sto?
Stoet är e.Midt-West-Ibi-Light och ue. Falleur.
Har ett ganska vasst temperament så behöver en lugn hingst.
Har haft ett föl e. Biggles. Blev mycket bra.

Några förslag på vilken hingst som jag kan använda?
Funderar kanske på Nobel. Kanske det skulle kunna passa?

Alla förslag mottages tacksamt.:bump:

Sv: Vilken hingst ska jag använda?

Jag skulle tittat på Hip Hop som ger bra temperament och korrekta ben.

Midt-West Ibi-Light är den hingst som har allra lägst ben-blup, 52. Falleur har 88 och hans farfar Ceylon har 74. Silvan fick inte tillräckligt många avkommor för att ha blup.

Satsa på en dressyrhingst. Midt West Ibi Light och Falleur är utpräglade dressyrhästar. Gärna en av lite större modell.

Nye Damino SD (tyvärr bara 3år) som verkade vara en avspänd, arbetsvillig kille med stora gångarter och rätt höjd - kanske kunde passa? Även en sådan som bruksprovsettan Hofenstaufen II kan du titta extra på - också lugn.

Nobel är nog inte så dumt, han har relativt högt ben-blup (118, vilket gör honom till nr 29 av 349 hingstar), ger lugnt psyke och har en ok dressyrnedärvning.

Briar är annars en hingst som har högt både på dressyr och ben, men det har du redan provat så att säga i och med Biggles.

Aerline H skulle kunna vara ett annat alternativ, om det inte blir för bastant. Andra alternativ är Highlight och De la Gardie.

Om Bigglesavkomman blev mycket bra kanske ni ska satsa på en till? Eller var känns det som svagheterna ligger i denna avkomma?
U

Damino borde passa, men kika lite på Loredes vars föl imponerade stort på fölmönstringarna 2007, mest pga att de var bra sammansatta, rörde sig ledigt och var väl typade. Samt var väldigt "coola" i skallarna...

Damino borde passa, men kika lite på Loredes vars föl imponerade stort på fölmönstringarna 2007, mest pga att de var bra sammansatta, rörde sig ledigt och var väl typade. Samt var väldigt "coola" i skallarna...

Hej såg att du gillade Loredes ! Har kollat på honnom själv men blev tveksam då mitt sto inte är helt korrekt. Vet du om fölen hade bra ben?:confused:

Hej ! Sågatt du gillade Loredes. Är själv intresserad men undrar om du vet hur benen blev på fölen? Han biljarderar båda fram enligt beskrivning i hingstkalendern.:confused:

*KL*
Mitt sto efter Falleur fick ett mycket trevligt föl (3 år i år) efter Black Coffee. Lugn och sansad med hög ridbarhet. En väldigt lätthanterlig häst med mycket bra egen balans.

Om Bigglesavkomman blev mycket bra kanske ni ska satsa på en till? Eller var känns det som svagheterna ligger i denna avkomma?
U

Ja, varför inte Biggles igen. Avkomman där blev riktigt bra. Inga svagheter. Snart dax för treårstest, får se hur det går där. Hon fick klass 1 som föl.

De avkommor jag sett efter BOURBON har varit väldigt trevliga, både mentalt och i typen, samt haft trevliga gångarter. Kanske kan vara något?

Men Bourbon är väl inte i avel i år? Tävlingsverksamhet eller har jag blandat ihop han med nån annan nu?

Isf skyller jag på vinet :D

Jag gillaar HdH på grund av hans avkommor, en gick på Bolerups 3 årstest med 51p. Han värkar trevlig. Inte så många avkommor men de som är värkar bar. WWW.hommedhonneur.se

Ska åka och titta på hingsttåget i Bökeberga idag. Nobel är med och en massa andra fina hingstar.
Håll tummarna för att jag hittar en hingst nu.

Gjorde dem? :confused: Nu är jag inte färdig med statistiken över föl bedömda -07 så alla avkommor finns inte med i min sammanställning ännu men Loredes avkommor imponerade inte på mig pappaersägen iallafall. Visst han har flera toppar men inte så att jag höjde på ögonbrynen ;) :D

Om jag skall gissa vem som kommer att visa sig som den bästa förärvaren som gångartsfader så TROR jag att det blir............Don Romantic, men det är som sagt vad jag tror ;)

Senast ändrad av en moderator:

Gjorde dem? :confused: Nu är jag inte färdig med statistiken över föl bedömda -07 så alla avkommor finns inte med i min sammanställning ännu men Loredes avkommor imponerade inte på mig pappaersägen iallafall. Visst han har flera toppar men inte så att jag höjde på ögonbrynen ;) :D

Nu kan man ju tolka ordet imponerad på olika vis kanske:smirk:
Vad jag gillade mest hos dom var att de var väldigt typade, det var enkelt att se att det var ett Loredesföl även utan program. De var också taktmässiga. Samt verkade ha ljuvliga temperament, och det imponerar alltid på mig:D

Sedan var det väldigt olika klass på möderna - ngt som absolut gör att resultaten på fölmönstringarna blir därefter...

Han är tyvärr ingen trollkarl - Loredes , men jag tyckte att på en del ston (:eek::crazy:) där hade han nästan gjort underverk på avkommorna...

Hoppas du förstår bättre vad jag menade med "imponerade" på mig nu...

Jag tänkte mer utifrån antalet högt bedömda föl/antalet visade avkommor - sånt impar på mig även om det inte är mitt avelsmål att föda upp snygga föl. ;)

Don Romantic verkar dock vara lite av en "trollkarl" :D iallafall om man tittar på fölen...Dom syns på mönstringarna år efter år och flera får fina poäng...

Ja, varför inte Biggles en gång till om den andra blev så bra????;)

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
4 027
Senast: Novali01
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 905
Senast: Kisseninan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31