Vilken hingst är allra billigast?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Deathwish
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 65
  • Visningar Visningar 5 819
D

Deathwish

Jag skriver den här tråden av ren nyfikenhet, bara så ni vet. Jag planerar inte att betäcka något av mina ston med någon billig hingst, bara så ni vet. :angel:

Vilken halvblodshingst är billigast att avla med i Sverige? Jag syftar då inte på hingstar som enbart betäcker naturligt.

Sv: Vilken hingst är allra billigast?

Det beror på om du får stoet dräktigt eller inte. En del ska ha språngavgft och bokningsavgifter en del har det inte.Så det är inte helt lätt att jämföra. Sen skiljer det om du ska betala för seminering i 4-5 brunster eller om det blir dräktigt på första försöket. Så en billig hingst kan bli dyr och en dyrare hingst kan bli billigare för stoägaren.

Senast ändrad:

Ja, men vem är billigast då? Jag syftar på ett sto som tar sig direkt, så klart. Gud, vad ni är krångliga här på detta forumet. :rofl:
Jag vet t ex att hingsten Warsteiner(?) räknas som en "billig" hingst, men finns det då någon som är billigare än han?

Om man tittar på totalt vad hingsten kostar i avgifter förutsatt att stoet blir dräktigt så ligger flertalet på ca 1500kr i språng och 4000-4500kr vid levande föl/90dygn.

Sen kostar en hel del av fryst hingstarna 5000kr/dos men då har man ju ökade seminkostnader i stället.

Magini, Advokat och Haydn ligger på 1500+4500kr om jag inte minns fel.
Nu antar jag att vi pratar godkända hingstar..

Ja, vi pratar godkända hingstar. ;) De hingstarna du rabblade upp, verkar de via semin?

Nej de finns på naturlig, tror inte det finns nån på semin som kostar så lite.. Kanske nån av de nygodkända.

Vet att Hiphop och Fetcher kostade undefär de summorna när de var nygodkända.

Athena: Jag vet att det finns nån/några till, har alla hingstar godkända förra året liggande i ett dokument i min bärbara.. som jag inte kommer åt just nu :(
Lord Alberth kostade nog samma ungefär, så jag tror Homme de Honeur xx kommer kosta samma efterosm han ska stå på stationen där LA vad förra året..

De som kostar så lite är ju ofta på naturlig och rätt gamla och mindre eftertraktade..

momsen kommer till också, så ett par tusen till på enbart hingstens avgifter får man räkna ned

Hamilton är billig, eller var iaf, jag vet ej om han är i avel fortfarande. Sist jag såg pris på honom var det 1000 + 4500lev föl.

man får vad man betalar för, eller? :idea:

Tillägg: Detta var menat generellt i tråden, inte om någon särskild hingst!

Senast ändrad:

Min kommentar var iofs tänkt generellt i tråden. men det syntes inte ser jag - springer och redigerar :angel:

Hamilton är inte sänkt än vad jag vet.

Inte nödvändigtvis. En del av de billiga gamla hingstarna är ju faktiskt riktigt bra hingstar. Jag tycker inte att det behöver betyda att man får en sämre avkomma om man väljer en "billig" hingst!:)

Vilken halvblodshingst är billigast att avla med i Sverige? Jag syftar då inte på hingstar som enbart betäcker naturligt.

Menar du bara avkommor som får gröna papper? Annars är t ex Cairo ganska billig i år 500:-/språng + 2500:- senast den 1/10

man får vad man betalar för, eller? :idea:

Så tycker jag inte alls att det är - tyvärr. Vad gäller hingstar och betäckningar verkar inget följa gängse normer.

Ta bara t ex Optic VT, som trots att han är treåring och gk med dispens, kostar lika mycket som en "fullgodkänd" fyraåring.

*förlåt en jämförelse IRL*

Jag skulle önska att dyra hingstar var "bättre" och billiga hingstar "sämre", och naturligtvis en rejäl rabatt på de bättre till riktigt bra stona!

jag formulerar om mig - menar kanske inte nödvändigtvis "sämre kvalité", däremot är det kanske så att de hingstar som är billiga är det för att det är låg efterfrågan på deras tjänster och kanske också låg efterfrågan på avkommorna...

Så vitt jag vet har hon redan dräktigt med honom.

:angel:

Det är absolut inte så att billigast alltid blir bäst, snarare ofta tvärtom...
Att välja hingst för att den är billigast har väl inte med planerad och genomtänkt avel att göra...

Kan vara för att de inte vill att han ska få ston bara för att han är billig. Eller för att han ska slippa få så många som Corlensky G som 3 åring.
Eller så vill de passa på ifall han inte går igenom nästa år....att få tillbaka lite pengar alltså.;)

Ta Magini som exempel, han tillhör ju dom billigare, tävlat svår hoppning själv, har avkommor som går bra i alla dicipliner, godkänd son etc. Jag tror inte att en avkomma efter honom undan ett hyfsat sto är sämre än någon annan avkomma efter en dyrare hingst men troligtvis har inte Magini avkomman ett så högt försäljnings värde som en "nyare" dyrare hingst.
Vilket är synd eftersom Magini redan visat sig funka i sporten och lämna bra sporthästar.

Sen tycker jag att det är anskrämligt att de nygodkända kostar lika mycket eller mer än de som är mitt i sin karriär och har lite avkommor.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 638
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 057
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka