Vilken hagsammansättning föredrar du?

Blomskan

Trådstartare
Vilka hagkompisar föredrar du att din häst har?
Är det bäst att ha ston för sig och vallacker för sig?
Hur föredrar ni att göra med unghästar?
Ska man låta dessa gå för sig själv?
Eller är det bättre om de går med de äldre så de blir uppfostrade?
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Min häst bör gå ensam eller med en i lägre rang, satte först henne med en äldre häst som brukar vara högst i rang för att sätta dit min. Men det gick inte som planerat och nu är min högst i rang, men den andra är ingen push over och säger till när min är för bossig.
Ponnyer kan min inte gå med, hon tycker de är hennes privata tuggleksaker/ fotbollar.

Blandflockar är ju bra om man kan ha det, min är en sån som tok brunstar så fort hon ser en snygg kille. Men har man valackar som inte klättrar och ston som inte blir helgalna så är det ju bara bra.

Föredrar dock skiljda mindre sto/valack flockar, och låta unghästar gå 2 el 3 st ihop med fler äldre, så de får leka av sig men ändå lära sig av de äldre.
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Jag föredrar blandad flock när det är möjligt. Tyckrt det brukar bli lugna flockar då. Men man måste ju anpassa efter hästar och förutsättningar hela tiden. Yngre och äldre hästar ihop gärna. De äldre är trygga och uppfostrar de yngre.
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Föredrar rena valack/stohagar. Unghästar vill jag ha åtminstone 2 av samma ålder (extra speciellt med unghingstar) och helst tillsammans med en äldre klok häst av samma kön.
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Vi har totalt blandat :D En hage med sto+"föl", samt ett annat äldre sto. Sen en hage med två äldre valacker, ett äldre sto, och ett 3-årigt sto. Samt mina tre hästar, en 17-årig valack (leker dock värre än en unghingst), ett 9-årigt sto och ett 4-årigt sto. Varför 3 och 4-åringen inte går tillsammans är för att dem tyvärr inte går ihop. Dock verkar ingen av dem deppa ihop för det.. :p
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

kl
Jag har möjlighet att ha 3 vinterhagar.
Har funderat i olika banor.
Första tanken var att jag ville ha mina egna hästar i egen hage och då skulle det bli en sto och en vallack hage till inackorderingarna.
Sedan kom jag på att det kanske är bättre att ha unghästarna för sig själv och blanda in mina bland inackorderingarna..
Himla svårt det där!
Skulle kännas skönare att ha mina hästar för sig själv.
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Ungston blandar jag in med de äldre stona, unghingstar är inte lika självklart. Även om de har varandra att leka med kan det bli för mycket för en ensam äldre valack att hålla efter, har man flera går det bättre.

Helst har jag alla i samma flock, men om det blir stökigt så försöker jag dela upp dem så det blir lugnt men inte tråkigt. Just nu har jag ett jätteproblem med ett sto och en valack som är superbästisar, men jag vet att han kommer att klättra på henne nu när våren kommer. Så de ska inte gå ihop, men att dela dem ställer till det i de andra hagarna, då de är ranghöga och bråkiga båda två. Är så sött att de hittat varandra, men typiskt att hon är så slampig. Valacken är 25 år och har gått med massor av ston, men det är bara denna han klättrar på.
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Jag har min i blandad flock sen många år tillbaka av den anledningen att det är mycket stökigare i valackflocken. Han och hans ston går mycket bra ihop tills det kommer en valack med högra rang, då får den ta över så min blir "arbetslös". Sommartid är min ensam med stona och då är han arbetsför (obs , ej betäckande) igen och stona älskar honom.
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Kan vara klurigt det där!

Jag har gärna min med en- ett par vallacker om det är "snälla" sådana, att dom kommer bra överens helt enkelt och inte beter sig aggressivt mot varandra (eller går och irriterar sig på varandra). Bra personkemi helt enkelt. Lika barn leka bäst sägs det ju och ofta stämmer det, min kallis t ex kom väldigt bra överens med en annan kallblodstravar-vallack.
Men ibland är det svårt att hitta vallacker med rätt personkemi. Då har jag hellre med sto, fast det måste vara ett så oattraktivt sto som möjligt så inte pållen får för sig att han är hingst igen vid brunst. :angel: Inte så stor risk men man vill ju helst inte behöva oroa sig för det överhuvudtaget. Pållen verkar iallafall trivas som bäst när han har "sin" flock med ston att vaka över. Jag skulle inte försöka släppa in fler vallacker i det läget eftersom det finns risk för konkurrens. Men i vissa fall har det faktiskt fungerat. Vi hade t ex tre valacker och ett sto tillsammans, varav stoet inte ansågs särskilt attraktivt bland grabbarna så det blev aldrig någon konkurrens. Många valacker tycker jag kan bli lite väl busigt och bråkigt, särskilt för min 21-åring (skillnad om det är unghästar det gäller t ex) det har han ca 18 bit- och sparkmärken i pälsen som vittnar om.
Rang brukar inte spela så stor roll bara inte någon av hästarna är aggressiv. Min brukar inte kuvas så lätt av en ranghög häst, snarare respekterar dom varandra och lär sig kompromissa- hitta sina roller, men är det en aggressiv häst kan han bli skitstressad och rädd för den.

Men det är ju så himla olika beroende på vad man har för häst! Och hur dom är som personligheter.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Hej!

Ur min synvinkel:

Ston och valacker i skilda hagar, eftersom även valacker som aldrig klättrat tidigare ibland får total flippen och börjar klättra. Jag har även sett valacker som skyddat ston (utan att klättra på dom) så till den grad att människor varit nära att bli skadade när de gett sig på deras hästar. Jag har också varit med om att valacker som klättrar passar på när man fångat sitt sto, DÅ kommer de och ska klättra- det är riktigt otäckt!!

Eftersom jag har en extremt ranglåg häst vill jag gärna ha egen hage till min, alternativt en hage med lugna och trygga individer (de har visat sig svåra att hitta i mitt område).

Unghästar beror på ålder, 1 och 2 åringar för sig i varsina hagar iaf.

/Lavinia, vars pålla hade fått åringsällskap om hon varit frisk..
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Vilka hagkompisar föredrar du att din häst har?
Är det bäst att ha ston för sig och vallacker för sig?
Hur föredrar ni att göra med unghästar?
Ska man låta dessa gå för sig själv?
Eller är det bättre om de går med de äldre så de blir uppfostrade?

Finns inga enkla svar i min värld. :)
Beror på aktuella hästar.
När brunsten är som värst vill vi gärna ha stona ena sidan stallarna och valackerna andra sidan.
Kan ha sto och valack ihop, alla rider/bryr sej inte. Får känna sej för. Annars har vi var för sej.
En del går ensamma.
Ungästflocken brukar jag alltid ha ihop en gammal klok häst som styr den men iår har jag ingen ännu. Får se hur vi gör.

Har ett Fd tävlingssto som ska betäckas och hon har ett märkligt beteende. Bryr sej inte ett dugg om de andra 13 här hemma, hon står och suktar mot grannens åring.
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Här har vi bara valacker i stallet så det är gubbhagar ;) unghästarna (föl hingstar knappt 1 år) går ihop med en äldre stor valack och kommer i sommar få på hingstbete sen gå med 3-4 äldre valacker.

Men när vi hade ston gick det blandat. Jag föredrar att skilja dom åt om stona är väldigt mammig eller jobbig på det viset. Upplever att ston sparkas och använder bakdelen mer medan valacker mer bits, iaf våra om de ska "bråka". Så pga skaderisken föredrar jag samma kön :)
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Jag föredrar vuxna ston och valacker för sig i separata hagar. Vill absolut inte ha mitt sto med nån valack.
Ungstona med avelsston och föl eller en flock med bara ungston
Unghingstar tillsammans 1år - tills de rids in (3-4år)
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Vilka hagkompisar föredrar du att din häst har?
Enbart ston..:angel:
Är det bäst att ha ston för sig och vallacker för sig?
För min del är det bäst att ha dem separerade, men bästa vore att kunna ha blandflockar.
Hur föredrar ni att göra med unghästar?
Jag tycker de ska gå tillsammans med de äldre, annars blir de lätt bossiga om de inte har någon äldre som kan sätta dit dem en gång ibland..;)

Mvh Domino_s
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Hoppar in i tråden......Hur stora grupper har ni i hagen? Har just nu fem B-ponnyer och två D-ponnyer i hagen. Nästa vecka kommer en ny B-ponny. Vet inte om jag ska dela gruppen eller bara släppa in den nya. Gott om plats i hagen 2 ha.
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Vi har rena unghingstflockar och aldrig någon äldre häst, och jag har inte upplevt att någon blivit "bossig" på något sätt. Unghingstflocken är nog den flocken som är trevligast att visats i, är nyfikna men visar respekt (ibland mer än de vuxna) och inte något bråk mellan hästarna..
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Vi har hagar på 1-3h ungefär, i hagarna går flockar med ungefär 10-20 individer :)
8hästar på 2h går nog utmärkt! :)
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Hoppar in i tråden......Hur stora grupper har ni i hagen? Har just nu fem B-ponnyer och två D-ponnyer i hagen. Nästa vecka kommer en ny B-ponny. Vet inte om jag ska dela gruppen eller bara släppa in den nya. Gott om plats i hagen 2 ha.

Är det en fungerande flock i övrigt och plats finns så behöver man ju inte dela på dem för den sakens skull.

Det man kan fundera på är ju vilka som ska hantera hästarna. Om det är barn/ungdomar som ska hämta sina egna hästar i hagen kan det bli lite för många för dem att hantera vid grinden, speciellt om de ska ha ut en ranglåg.
 
Sv: Vilken hagsammansättning föredrar du?

Vi har blandat... Den ena flocken består av två tvååriga ston, ett sexårigt sto, ett 12årigt sto och en 17årig vallack. Den flocken är väldigt harmonisk och småtjejerna får en rättvis och bra uppfostran.

Flock nr två består av tre vuxna ston och en vuxen vallack. De turas om att uppvakta herrn men är samtidigt väldigt goda vänner!

Det smartaste hade nog egentligen varit en flock med de två vallackerna och en med alla brudar. Men den ena vallacken har sina bästa vänner i några av brudarna och har de valt varann så varför dela?

Gällande unghästar så tycker jag blandflock är bäst så att de kan få trygghet och kunskap av de vuxna. Om det funkar med mängden mat såklart!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 471
Senast: Fiorano
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 602
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 635
Senast: Willys
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 054
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp