Vilken galopp och vilket sittben?

E

Enytime97

Hejsan! Jag är en tjej som har fått lära mej rida hos en kompis och sen bara hoppade in i en grupp på en ridskola. :D

Då har jag ju lite svårt och veta allt å så.. Och nu undrar jag vilken galopp man ska ha om man rider i höger varv?
För jag har fattat att man ska ha olika galopp beroende på vilket varv man rider i... Men jag har inte fått lära mej vilken!
Och de måste man ju kunna om man ska hoppa banor o så... :confused:

Den andra frågan lyder så här: Vilket sittben ska man ha om man rider i höger varv?
Har inte fått lära mej de häller... Och är det någon som har ett bra tips om hur man kontrolerar sittbenet?
T ex om man ska sitta ner när hästen trampar ner med de vänstra benet,
hur ser man då att man gör det och inte tvärt om? :confused:

Jag har verkligen ett stort behov av svar på domma frågorna om jag ska kunna hoppa bana och så...:cry:Snälla svara på dom!

Tack på förhand!!:bow: Hälsningar Enytime97!
 
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

Höger varv = Höger galopp
Vänster varv = Vänster galopp

När du travar så ska alltid det inre benet på hästen vara i luften när du sitter ner. Och det yttre benet ska trampa ner.
Jag brukar bara titta ner då och då och titta om hästen sätter fram benet när jag sitter ner (som de ska vara), eller om den tar bak det.

:)
 
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

Höger galopp i höger varv, vänster galopp i vänster varv:)

(Sedan kan man som övning öva förvänd galopp (tex höger galopp i vänster varv) men det gör man långt senare i sin ridutbildning i träningssyfte, ionget att bry sig om än)

När man rider lätt ska man sitta ner när ytter framben sätts ner och resa sig när det lyfts, dvs man sitter på ytter sittben. :) Lycka till!
 
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

Tack så jättemycket!!:) båda två!!
 
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

Jag är glad att du redan fått svar, men jag hoppas ju att de lär ut detta på den ridskola du hoppat in i en grupp på.. Du är ung och har kanske inte ridit så länge, så oroa dig inte, jag tror att du kommer lära dig det här och massor mer på din ridskola. Kom ihåg att fråga din instruktör om det är något du inte vet eller inte förstår, det är alltid bättre att fråga än att inte göra det, för om man inte vågar fråga och gör fel så kanske hästen man rider eller sköter hamnar i kläm om du gör fel utan att veta om det.
Lycka till!!
Jessica
 
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

du ska alltid "rida" på det ben som hästen bär!
i trav innebär det att du ska sätta dig ner när hästen sätter ner sitt inre baken, eftersom det är det benet som bär.

i galopp ska du tänka att den ska ta det längst steget med inner bakben. studera filmer och bilder på hästar i galopp, så ser du snart vilket ben den bär sig med.
sitsben i galopp bör då inner, men du fattar galoppen för yttersitsben och ytter skänkel. galoppen är en rullande gångart, som hela tiden rullar in, rullar in, rullar in. om du hjälper hästen och visar att den ska "rulla in", så fattar den bättre vad den ska göra. när du blir bättre på att rida kommer du så småningom att lära dig att fatta galopp med andra hjälper, men till en början är det dessa som funkar.

lycka till!
 
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

Fattar galopp med ytter skänkel? Jag fattar då alltid med inner, om jag inte har helt fel:confused:
 
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

vad spelar det för roll om man inte använder rätt sittben?
är inte spec. insatt i ridningen. har körhästar.
 
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

knapplån

Jag har ingen bra sits och känner inte alls vilken galopp hästen har. och känner sällan mina sittben men jag har börjat fatta galopp med att flytta bak ytterskänkel och flytta in bakdelen och fatta galopp på så vis. Härom dagen så kände jag för första gången i galopp i vänstervarv på volten hela tiden tydligt mitt högra sittben. Ska man känna ena sittbenet tydligare i galoppen och var det rätt galopp om jag red i vänster galopp när jag kände höger sittben?

/CindyLou
 
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

vad spelar det för roll om man inte använder rätt sittben?
är inte spec. insatt i ridningen. har körhästar.

Men du rider väl dina körhästar?
I så fall har det en betydelse, om du vill att hästen ska arbetas i rätt form och hålla för framtida arbete.
 
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

vad spelar det för roll om man inte använder rätt sittben?
är inte spec. insatt i ridningen. har körhästar.

Dels är det viktigt att överhuvudtaget ha nån sån regel för att man ska rida ungefär lika mycket på båda sittbenen. Skulle du alltid sätta dig för tex höger fram-vänster bak och ställa dig för andra diagonalparet skulle du ju snedbelasta hästen. Beroende på hur sadeln är uppbyggd osv brukar det bli en större belastning på själva ryggfileerna när du sätter sig än när du ställer dig (då ligger ju vikten oftast längre fram, beroende på placering av stigläderkrampor). Rider man barbacka och har hästen någorlunda framme vid bettet känner man ju att ryggmusklerna pulserar omväxlande i trav. Att sätta sig varje gång den ena belastas blir ju inte symmetrisk belastning. Så tänker iaf jag..

Sedan att det är just ytter fram man ska sitta på på böjt spår har jag lite svårare att motivera, förmodligen är det för att avlasta när inner bak lyfts och förs fram. Har många funderingar men någon annan kanske kan komma med den rätta orsaken till just den regeln?:)
 
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

Jag fattar med höger ben om de ska va höger galopp och vänster om de ska va vänster galopp.. om det är rätt...:confused:
 
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

Jag tror du kan bortse från rätt mycket av det som skrevs ovan. Inte för att det är felaktigt eller oviktigt på något sätt, men för dig är det i dagsläget troligen orelevant.

1. Om du fattar höger galopp med höger skänkel så fattar du med inner, alltså tvärt emot vad som sägs här. Att man fattar för ytter har att göra med hästens rörelsemönster och vilket ben den fattar galopp med, och du har nog inte kommit så lågt i din utbilding att du varken gör korrekta fattningar eller arbetar hästen i form. Därför tycker jag att du ska göra som din instruktör säger, för det är det sätt som ridskolehästaran är ridna på och lättast förstår. Sedan, när du har kommit lite längre, kan du börja oroa dig för att göra bra fattningar, inte bara att få hästen att galoppera.

2. Jag får intgrycket av att du inte alls rider på ridskola, det känns som din ridlärare eventuellt borde ha sett att du har problem på dessa områden. I annat fall, fråga din instruktör!

Visst ges det mycket bra råd här, men jag tror inte att det är läge att koncentrera sig på med vilket ben hästen bär, att snegla mot svansen etc. innan man har koll på grunderna. Någon gav tipset att titta på filmer och studera hästens rörelser, det tycker jag låter som en bra grej. Titta gärna på lektioner, och var inte rädd för att prata med instruktören som sagt, om man inte frågar så utvecklas man inte. ;) Sen tror jag på att ifrågasätta. Ställa frågan "varför", det ska din instruktör kunna besvara. Nyttigt att vara kritisk, även i början. Jag tror stenhårt på att det är lättare att komma ihåg saker när de är logiska och man förstår dem.
 
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

Jag tror du kan bortse från rätt mycket av det som skrevs ovan. Inte för att det är felaktigt eller oviktigt på något sätt, men för dig är det i dagsläget troligen orelevant.

1. Om du fattar höger galopp med höger skänkel så fattar du med inner, alltså tvärt emot vad som sägs här. Att man fattar för ytter har att göra med hästens rörelsemönster och vilket ben den fattar galopp med, och du har nog inte kommit så lågt i din utbilding att du varken gör korrekta fattningar eller arbetar hästen i form. Därför tycker jag att du ska göra som din instruktör säger, för det är det sätt som ridskolehästaran är ridna på och lättast förstår. Sedan, när du har kommit lite längre, kan du börja oroa dig för att göra bra fattningar, inte bara att få hästen att galoppera.

2. Jag får intgrycket av att du inte alls rider på ridskola, det känns som din ridlärare eventuellt borde ha sett att du har problem på dessa områden. I annat fall, fråga din instruktör!

Visst ges det mycket bra råd här, men jag tror inte att det är läge att koncentrera sig på med vilket ben hästen bär, att snegla mot svansen etc. innan man har koll på grunderna. Någon gav tipset att titta på filmer och studera hästens rörelser, det tycker jag låter som en bra grej. Titta gärna på lektioner, och var inte rädd för att prata med instruktören som sagt, om man inte frågar så utvecklas man inte. ;) Sen tror jag på att ifrågasätta. Ställa frågan "varför", det ska din instruktör kunna besvara. Nyttigt att vara kritisk, även i början. Jag tror stenhårt på att det är lättare att komma ihåg saker när de är logiska och man förstår dem.

Bra skrivet! Thimbs up! :bow:
 
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

Men du rider väl dina körhästar?
I så fall har det en betydelse, om du vill att hästen ska arbetas i rätt form och hålla för framtida arbete.

Jag har en shettis som jag inte rider pga. jag är för lång. Och så har jag en varmblodig travare som är gammal och har en tumör på luft strupen om endast kan skrittas. Och när jag red innan satt jag ner i traven då mitt varmblod har väldigt mjuk trav som man lättare sitter ner i.
 
Sv: Vilken galopp och vilket sittben?

Ja? Såklart. Det är frambenen man pratar om när man pratar om sittben.

jasså?
att dina ben och höfter ska samverka med hästens bakben och dina axlar med hästens framben har alltså inte med saken att göra?
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
945
Senast: Ketrawzc
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp