Vilken fölmärr verkar bäst?

via

Trådstartare
Vad skulle ni helst ha i föboxen, en märr efter Jag de Belluet, eller en efter Viking Kronos?
Båda har vettigt möderne, med lite plus på stammen på märren efter Jaggen.

Senast ändrad:
Sv: Vilken fölmärr verkar bäst?

Jag skulle spontant tagit Viking Kronosmärren...båda hingstarna är ju relativt unga i aveln ( med döttrar som förvärvare) men Franskt är ju lite knepigare generellt...Ta "Viking Kronos" och betäck med Jaggen :idea:

Vad skulle ni helst ha i föboxen, en märr efter Jag de Belluet, eller en efter Viking Kronos?
Båda har vettigt möderne, med lite plus på stammen på märren efter Jaggen.
Förvisso har "Jaggarna" ryckt upp sig med denna 3-årskull, men annars tycker jag de inte verkar vara något extra. Läst att många tränare tycker att de är ovilliga.

Viking Kronos överlägsen "Jaggen" som avelshingst. Vikingen är nog en av de allra bästa som stått i Sverige... Inget svårt val för mig, med de fakta du bjuder på. En liten parentes, så har ju VK dålig fertilitet och det k-a-n ärvas ner även till ston. Ingen forskning på just Viking Kronos, men Speedy Somollis döttrar ska som exempel har varit svårare att få dräktiga än ston generellt. Så man kanske ska passa sig för ston efter VK som gått tomma?

Hur som helst, så har ju mödernet (och prestationer + exteriör) också rätt stor betydelse för vilken fölmärr man ska välja..

Jag skulle inte ta VK-märren till Jaggen som martha tipsar, men det behöver inte vara fel att satsa franskt.

Lycka till! Spännande val att göra... :)

:D Nej det skulle inte jag heller ta , men om hon väljer mellan stona så....skulle jag vara fyndig bara :angel: :D

Nej jag skulle ta nån annan fräsare, t ex enjoy lavec har väl lämnat insect face med en VK mamma ?

Ni verkar tänka lika som vi gör. Enda anledningen till att vi funderar mellan de två, är att Jag-dotterns möderne är bättre.

martha: Märren går till Daguet, oavsett vilken av dem det blir...

Det beror på hur bra man förhandlar...;)
Priset är 500 euro i bokning, 10 000 euro i levande föl, plus moms.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 444
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 456
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka